HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jimi Hendrix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/18 :  09:58:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
"kapitalismen"
Politik politik politik!!! Förbjud! $15 i forumets regler...fy vad hemskt! Usch! Var är Pac och gänget?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/18 :  10:26:26  Show Profile Send Eref a Private Message


Jimi var med i bland annat Little Richards band innan han slog igenom.
Men det var ju när han hamnade i London med Experience och Chas Chandler som det exploderade! Det är en paradox att få gitarrister låter mer "svarta" än Jimi samtidigt som det han gör blir en crossover både vad gäller svart-vitt och genre blues/soul-rock. Mannen var unik!
Jag lyssnade mycket på en lite udda Little Richard-platta "Little Richard He´s Back"(Fontana-VeeJay) några år innan Jimi slog igenom. Då slogs jag av det fina gitarrspelet!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/12/18 :  10:43:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Min favoritlåt med Hendrix är den drygt 12 min långa Red House. Finns på live vinylen In West. På CD finns den bara i Experiense boxen. Ingen har kommit i närheten av dessa solon och ingen kommer att komma i närheten.

OT I Örebro hänger en Stratocaster som Hendrix ristat in sin autograf på. Skulle jag vilja HA!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/18 :  10:51:28  Show Profile Send Eref a Private Message
I "Red House" hörs ju Jimis bluesrötter extra tydligt. Vilken mästare!

Kommer ihåg att jag hade ett blandband när det begav sig där studioversionen av "Red House" låg intill Little Richards version av "Going Home Tomorrow". Då hade jag ingen aning om att det nog var Jimi som spelade på "Going Home Tomorrow" också.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/18 :  11:20:32  Show Profile Send iroise a Private Message
>Eref: Blandband det var tider det!!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/18 :  11:21:19  Show Profile Send iroise a Private Message
>Zombie politik!!, jag tyckte Hendrix spelade som en GUD!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/18 :  11:26:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
Nä nu j****r, var är forumpolisens stormstyrka? Nu är gud här också...

Han var halv cherokee, influenserna från den sidan hörs också tydligt ibland...särskilt när han spelar och sjunger samma soloslinga. Har ni lagt märke till det?
Tycker hans bluesrötter är ganska "vita". Tänk på att han växte upp i Seattle, väldigt långt från Södern eller Chicago, IMHO hörs även det ganska tydligt i solon etc. Soulsidan kommer däremot fram mycket mer. Rent allmänt låter Hendrix obesvärat svart, vit, indian utan att låta sig bekomma. Det är kanske det som är hans storhet utöver det uppenbara.
Jag har förresten rört vid en person som såg honom i Sthlm då det begav sig, slå det ni!
SR sände för en herrans massa år sedan en del gamla konserter, hade turen att spela in bl a Hendrix på rullband.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/12/18 11:27:12
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/18 :  11:51:20  Show Profile Send Eref a Private Message
Hmm.. Jag har sett Jimi i Göteborg, dvs jag missade konserten men jag s-å-g honom.

Ja att Hendrix kommer norrifrån kanske förklarar hans lätthet och fördomsfrihet att röra sig mellan olika genrer(eller snarare skapa nåt helt nytt,ungefär som Prince och Dylan).
I London innan Jimi landat brukade dom ju skriva "Eric is God" om Clapton, men Iroise, visst är det Jimi som är gud!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:16:38  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag fickk en gång förmånen att köpa cirka 1000lp av rune hallberg, radiomannen, han träffade de flesta gamla hjältarna när de var här i sverige för spelningar, han berättade att vanligtvis varade en spelning då i 20 minuter t ex var The Who (även Hendrix) i sverige för en spelning, yardbyirds ja en hel massa andra band också.Spelningarna skedde alltså på sveriges radio och sändes i radio med rune som programledare. Tror att han även hade ett radioprogram senare som hette yesterday. Skivorna jag köpte av honom var mumsfilibabba och jag minns när han via tips ringde mig och sa vem han var och vad hans ärende var. Jag körde de 13 milen till honom han bor på österlen som fö är nerlusat av utlänningar (läs stockholmare;-))och jag minns att jag darrade i händerna vid färden.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:52:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
Fan du s å g Jimi, jag bugar pannan i golvet.
Jo, Runes program kommer man ihåg, började det inte kl halv sju eller nå't?
Sveriges Radio (ocha lokalradion också för den delen) borde köra en serie eller på något sätt distribuera allt dom har i arkivet...om det nu är möjligt...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:54:24  Show Profile Send Eref a Private Message
Har för mig att Rune i själ och hjärta var mer av en jazzdiggare, en av hans favortiter var väl f.ö. Nat King Cole. Jäkligt tungt att ha träffat alla dom där legenderna iallafall.
Låter spännande , undras vad det var för plattor...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/18 :  15:01:31  Show Profile Send Eref a Private Message
T.ex. Olle Helanders gamla bluesprogram har ju givits ut på CD. Sveriges Radio sitter nog på en guldgruva med sina liveinspelningar.
Skulle ju vara fantastiskt om dom gjordes tillgängliga på nåt sätt.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/12/18 :  17:53:17  Show Profile Send diffen a Private Message
Det var inte dåligt vad ni kan grabbar... Han hade visst gjort en "jul"-skiva också!!?! eller är jag helt fel ute För övrigt så är jag tacksam för all info jag fått Håller med dig "svejk" !

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Edited by - diffen on 2007/12/18 17:55:35
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/18 :  18:07:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
I London innan Jimi landat brukade dom ju skriva "Eric is God" om Clapton, men Iroise, visst är det Jimi som är gud!
Det ena utesluter inte det andra. Båda är gudar!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/18 :  18:46:31  Show Profile Send Eref a Private Message
Du har rätt Bernt! Jag är ju också en sån som har många gudar(apropå religionsdiskussion).

Jag har hört en intervju med Clapton där han berättar hur mycket han och alla andra i dåtidens engelska rock/bluesscen såg upp till Jimi Hendrix och ansåg att han var i en klass för sig.
Men visst är Eric en gud själv.

Förlåt Diffen all OT men när ett sånt här ämne kommer upp gäller det för oss gamla stötar att passa på. Även om Jimi inte hann spela in nåt xmasalbum så kan man nog ändå höra hur han spelar sina versioner av Oh Holy Night och Silent Night om man blundar och lyssnar riktigt noga under julnatten.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/12/18 :  18:58:38  Show Profile Send diffen a Private Message

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/19 :  20:21:03  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ang. Electric Ladyland: är det någon som har omslaget med de avklädda damerna på framsidan? Och har någon en förklaring till att min sid följd är A/D och C/B? Stämmer det är det är amerikanska dubblar som har den följden?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/19 :  20:59:32  Show Profile Send Eref a Private Message
Ja, eller rättare sagt min bror(han och jag köpte en del skivor gemensamt på den tiden och har gjort vissa uppdelningar).

Amerikanska dubblar brukade vara så eftersom det var väldigt populärt med skivväxlare bland amerikanarna. Hur gick det att kombinera med hifi?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/19 :  21:28:54  Show Profile Send iroise a Private Message
Jo jag har skivan med damerna och svaret på sida 1/3 2/4 har du fått.
>Eref/berndt själv är jag av den monoteistiska sorten o lutar mig nog mot Jimi, Clapton var i mina öron bäst i Cream/Bluesbreakers/Blind Faith efter detta levererades för mycket mainstream-musik, dock så är han en hjälte som dessutom överlevde det rockdrogromantiken på 60-talet, värre med hans son då!

Finns det någon som har Jimis lp på Track och inte på polydor?
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/12/22 :  16:54:09  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
quote:
Finns det någon som har Jimis lp på Track och inte på polydor?


Av mina 40+ Lp med Hendrix har jag bara två st på Track "Electric ladyland part 2" (jojo dubbeln kom som två enkla LP också) samt "The cry of love".

Den finaste jag har är i mitt tycke en utgåva av "Are you experienced" på franska Barclay, så vacker att man blir tårögd.
Letar fortfarande den franska "Axis bold as love" som är ännu snyggare.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/22 :  22:26:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message
In West, är den bra? Förutom Red House då, vars omdöme redan avhandlats.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2007/12/30 :  17:55:17  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Buggson:

Absolut! Det är en jämntjockt album. Ett av dom bättre livealbumen.
Förutom den fantastiska versionen av "Red House" så finns det en suverän version av "Little Wing". En liten pärla med ett makalöst gitarrspel (Tänker speciellt på introt och gitarrkompet).
Det är ovanligt att få höra liveupptagningar med Hendrix med ett så rent och krispigt gitarrsound.
Det enda negativa med "Little Wing" är ju att den är så kort...
Sen har vi inledningsrökaren "Johnny B. Goode", bra versioner av "Lover Man", "Voodoo Child (Slight Return) och en funky "Blue Suede Shoes".

Nu snackar vi vinylversionen som inte bör vara helt omöjlig att få tag på beggad.
CD-versionen är blir nog svårare.

Men låtarna går att finna på bl.a "purpleboxen" (Little Wing, Red House, Voodoo child (Slight Return), Blue Suede Shoes, Johnny B. Goode).
"Lover Man" på albumet "Live At Berkley" och The Queen/Sgt. Pepper's på "Blue Wild Angel".

Om vill göra en alldeles egen "In West" kompilation...

GottNyttÅrPåEr/z





Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000