HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jukebox lägger ner - Utförsäljning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/13 :  09:47:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Malmös bästa musikaffär, iaf om man inte gillade Mainstream. Jukebox var min räddning under 80:Talet men nu går det tydligen inte längre

http://sydsvenskan.se/nojen/article286797.ece

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/13 :  11:23:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tyvärr fungerar det nog inte längre med deras förhållandevis höga priser. Samma skivor finns billigare på tex CDON. Men bra utbud och roligt sortiment har (hade) dem.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:50:11  Show Profile Send MartinN a Private Message
I ett kåseri i Sterophile reflekterade man över att en
'skivaffär' inte kan konkurrera med priser på internet,
däremot finnas till för dem som vill ha skivan direkt,
utan att vänta. En sådan affär behöver naturligtvis
kunder och statistiskt sett så finns det mera kunder
i större städer än i mindre. Antagligen försvinner
skivbutikerna i småstäder, men endel kan finnas kvar
i de riktigt stora städerna.

Martin
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/13 :  14:45:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jukebox priser var/är dock högre än hos många konkurrenter i samma stad, tex Rocks och Malmö Skivhandel. Det Jukebox vann kunder på var dels ett bra utbud med många lite udda skivor/artister och dels en trevlig och intresserad personal. I längden är det dock svårt att överleva på detta smala marknadssegment (udda skivor, ofta importerade till ganska höga priser), inte minst i dessa nedladdningstider där försäljningen minskar totalt sett.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/13 :  15:40:59  Show Profile Send B-200 a Private Message
synd att det blir så med det är tidens tecken.
Skivutförsäljningen gäller det LP med?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/12/13 :  16:28:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är ledsamt att skivnasare efter skivnasare kastar in handuken. I snart 40 år har jag älskat att knalla in, bläddra lite, lyssna lite byta några ord med ofta kunnig musikälskande personal. Vet någonstans att dagarna är räknade för de flesta som fortfarande håller ut.

Jag vill ha min ungdomsgård kvar! Jag vill inte tanka hem plattor eller få dem i brevlådan. Jag handlar inte av princip skivor över nätet. Bakåtsträvare? Jepp! Magin att komma hem med någon/några plattor, stoppa i dem i transporten och lyssna finns kvar sedan tidigt 70-tal! Supporta de handlare som finns kvar, vi människor brukar ju inte sakna kon fören båset är tomt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2007/12/13 :  16:50:28  Show Profile Send Mey a Private Message
Dom bästa skivorna är inte bara en njutning för öronen, utan även för ögat i de fall när man kostat på med ett snyggt omslag & häfte med spännande bilder eller annan dekoration. Detta kan vara minst lika njutbart som skivans innehåll, men det går man miste om vid en nedladdning.

Att köpa en bra skiva över disk är inte helt lätt idag, om man vill ha något som avviker från mainstream.

För ett par år sedan önskade jag mig en skiva i julklapp av min bror, och gav honom en länk till en svensk sida som rescenserar ny hårdrock och där fanns det ca. 40 skivor att välja på, många var dessutom producerade i Skandinavien men det enda han lyckades uppbringa var en 13 år gammal samlingsskiva från ett större hårdrockband efter ha besökt flera större skivbutiker.

Tyvärr får man i och med detta en större inblick i varför nedladdningen har vuxit så explosionsartat, när man inte enkelt kan köpa den musik man gillar, utan måste hålla till godo med det man hör tillräckligt av i radio m.m.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2007/12/13 :  18:07:08  Show Profile Send HJ a Private Message
Mycket tråkigt. Har fått en del tips på intressanta artister när man varit inom och köpt något så har personalen vid ett flertal tillfällen tipsat om annan musik som jag borde gilla. Pandora innan internet

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/12/13 :  18:29:50  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Hmm... Jo, visst kan det ju vara så att internet har billiga priser.. Men det finns ljuspunkter för dom som bor i småstäder.
http://www.motalatidning.se/nyheter/artikel.asp?arkiv=1&id=60023&getday=2007-11-22
Ungdomarna börjar förstå vad musik går ut på i Motala.
Sen är det ju inte fy skam att TPL finns i denna stad heller, Dock så är det ju aldrig öppet i butiken. Men så populärt är ju inte Hårdrocksvinyler i Motala.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/12/13 18:31:22
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/13 :  19:02:32  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Om inte behovet finns av skivaffärer finns så försvinner dem... I min hemstad har de försvunnit en efter en... kan inte säga att jag saknar dem... Mitt dominerande intryck av skivhandel är lika so med bilhandlare, det är inte ofta jag träffat musikkunniga och intresserade skivhandlare, liksom jag upplever att bilkunniga och bilintresserade bilförsäljare är ett försvinnande fåtal.

Kanske bilhandlare dock är musikintresserade och vice versa? Vad vet jag?

Tråkigt dock om det var en särskilt bra affär i Malmö, de skulle behövas mer av.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2007/12/14 :  16:13:40  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
http://sydsvenskan.se/nojen/article286797.ece?listCommentsFrom=10

Malmös bästa skivaffär går i graven har hittat många nya band som jag aldrig hört tidigare tack vare Jukebox.

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/14 :  20:45:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Malmös bästa skivaffär är Malmö skivhandel, som lever vidare i sina nya lokaler. Synd med Jukebox men tyvärr var det bara en tidsfråga med tanke på deras höga priser.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/12/17 :  15:37:29  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Håller helt med Mey: Att handla är balsam för själen, att träffa fler intresserade i en affär gör det hela roligare. Dessutom är plattor snygga. Har inte greppat vinyl-grejen men kan i hemlighet avslöja att jag försöker samla på mig alla Roxy Music plattor jag kan hitta på vinyl. Om ni kommer ihåg hur de ser ut..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/12/17 :  16:20:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Lite ot
Roxy Musics Country Life vart indragen i USA. En mor upptäckte att sonen släpade med konvulutet till badrummet när plattan spelades. Stämning naturligtvis som gjorde att bolaget fick ha en helgrön framsida.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/17 :  16:41:49  Show Profile Send iroise a Private Message
Har allltid gillat jukebox speciellt personalen, mycket trevliga killar. Tror att deras sortiment på Americana och mera skitig rock/punk är för smalt att leva på för två stycken. Nu har de båda ett arbete sidan av men då kommer man istället i tidsbrist dvs man kan ju inte arbeta alltid. Vila i frid salig i åminnelse!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/12/18 :  11:40:32  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nu har jag inget som anknyter till affär eller staden men det är skrämmande vilken utveckling som varit. Bara att kolla lite i storstäderna, Stockholm och Göteborg.

Stockholm
Mega (Megastore) är praktexemplet. Vad är kvar idag? Jo mainstreamutbudet i princip. Jazzen har flyttat in i den klassiska avdelningen. Är det en hint? Minskat utbud av allt....
Svala & Söderlund eller vad det heter lagt ner.
Finns säkert många fler konkreta exempel.

Göteborg
"Skivhugget" om det ens får kallas det idag. Löjligt litet utbud om man jämför mot förr.... Behöver jag nämna att jag har slutat gå dit och handla.

Blev lite av det var bättre förr av detta inlägg men det var också så. Man kunde ju åka till Storstaden kolla skivaffärerna och bara notera hålet som bara växte i plånboken. Det var tider!
Skall man ha utbudet får man nätsurfa idag, trist utveckling!

Nåväl en annan utveckling är ju att det finns en hel del god musik hemma och nu gäller det att hinna lyssna till den. Ett angenämt problem

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000