HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Veckans tips - Ljudtävling i TV
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/12/17 :  19:23:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Värst var det när de körade "må ljudet vara med dig" (eller liknande) fick till och med mig att skämmas lite


Jag hade själv känt mig generad om jag hade hyllad på det viset men GÖK är en pojk/herrklubb och då förekommer det lite sådant.

quote:
Hur ofta skiftar "Guldörat" innehavare?


När andan faller in på utmanaren.


quote:
Jo men då faller ju ideén med att kalla det hifi eftersom trance inte alls kan kallas hifi som jag ser det eftersom det är elektrisk genererad musik som inte har någon form av korrelation med något som man kan kalla vara original.


Vad är hifi musik igentligen? Jag tycker att det är lyssnaren som avgör.

quote:
ett stort antal anläggningar som skulle "spöa skiten" ur dessa GÖKars anläggningar


Visst är det så men där är en jury som skall gilla det de hör och inte imponeras av apparatur som står i "hyllan". Men bredden är rätt stor ändå vad de har hemma och det är inte enbart Carlsson högtalare som är det som gäller.

Jag umgås med pågarna men är inte med i GÖK det räcker med eoJeud för mig.

Anders




Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/12/17 :  20:03:50  Show Profile Send Batman a Private Message
FBK - Nu har jag kollat! Jag har originalCDn från 1977. Den är lågt men bra inspelad! Men det borde väl den remastrade också vara!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2007/12/17 :  20:51:13  Show Profile Send shifts a Private Message
quote:
Jo men då faller ju ideén med att kalla det hifi eftersom trance inte alls kan kallas hifi som jag ser det eftersom det är elektrisk genererad musik som inte har någon form av korrelation med något som man kan kalla vara original.


Uj, kan knappt hålla mig här! Vad menar du? Måste en ljudsignal passera luft och sedan spelas in igen för att få kallas hifi? Det är ju väldigt mycket elektriskt genererad musik som flyter runt där ute just nu, jag skulle vilja säga i princip all musik man stöter på dagligen (förutom sin egen skivsamling då kanske) är det. Men du räknar kanske bara akustisk musik som hifi och räknar bort precis allt som vart i närheten av att ha kunnat vara en elektrisk signal?

Du får tycka så så klart, men i mina öron låter det helt befängt.

Sen var det väl så att en låt utan tio i tävlingen/uppgörelsen var Infected Mushroom och de andra någonting helt annat. Förstår inte hur man kan döma ut något rakt av bara för att man inte uppskattar musiken i ett av fallen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/17 :  22:39:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK - Nu har jag kollat! Jag har originalCDn från 1977. Den är lågt men bra inspelad! Men det borde väl den remastrade också vara!

Tack för infon BatmanAngående remamstrade så händer det för ofta att remastrade är sämre...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/18 :  07:53:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Du får tycka så så klart, men i mina öron låter det helt befängt.

Samma här, hifi handlar om bra återgivning av musik oavsett hur musiken skapats.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/18 :  09:30:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Härliga killar detta! min tanke som slog mig i slutet när en av de sa: "Så nördiga blir vi inte" var: Kan man verkligen bli nördigare än dessa herrar?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/18 :  09:33:48  Show Profile Send CC a Private Message
Inte alltid lätt att se sin egna nördighet... Och det gäller alla! Kanske inte mig då, men alla andra!



;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:21:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Kollade igår, vilken underbar dokumentär! Och även mina icke-hifitokiga vänner diggade det här programmet. Lite som "Plötsligt i Vinslöv" fast med skillnaden att dessa killar ju trots allt verkade ha alla hästarna hemma och dessutom en viss självdistans.

Skönt att Ranefjord var med på ett hörn också.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:37:51  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Kul program!
Inte ofta det går nåt på TV som tilltalar mej, men det här var riktigt festligt...
Vilka lirare! Att dom orkar, imponerande faktiskt!

Det såg ut som Quad-mannen hade högtalarna ganska nära väggen... Kan det vara lyckat? Jag kanske såg fel.

Man får ju lite perspektiv på sin egen "nördighet" när man ser såna här entusiaster.

Det vore kul med Hifi-temat i nån variant av "Let's dance".
En familjeunderhållning med namnet "Let's play", typ. Med utröstning, intriger och annan skit :-)

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:41:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Visst och mellan varje veckas "ö-råd" så får man möjlighet att tweaka som en besatt

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/12/18 :  17:14:12  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har själv ett förflutet i Kristianstads hifimaffia. Jag slog mig in i gemenskapen med en Clou Silvervoice-nätkabel! :-) När jag bodde där var jag rätt ofta nere i butiken och fördrev några trevliga timmar.

Enligt min verklighetsuppfattning så var "Guldörat" från början ett vandringspris som skulle ges till den som hade gjort en ordentlig uppgradering i sin anläggning. Om man till exempel hade skaffat någon ny pryl som man tyckte gjorde stor skillnad, kunde man "utmana" och ta hem ett gäng som skulle avgöra om uppgraderingen var värd denna vandringstrofé. Genom att laga en god middag till resten av GÖK-arna och se till att det blev en allmänt trevlig kväll med bra musik skulle man kunna smörja dem till ett positivt utlåtande. :-)

Ett sådant upplägg tycker jag är sympatiskt, då kan vem som helst som tar sitt hifiintresse på allvar, oavsett inkomst, kunna vara med och "utmana". Att kunna ta ett steg utifrån den plats man befinner sig, och inte tala om ljudkvalitet i absoluta termer.

Visst, hifi är en materialsport, det kommer vi ju inte ifrån, men det går att få till ett trevligt upplägg där det inte nödvändigtvis är den med "bäst" anläggning som kammar hem priset. "Aposteln" som skymtar förbi, har ju till exempel gått från en gammal Audio Pro-förstärkare till en Primaluna Pro-logue 1, plus stativare från Monitor Audio med mera. En sådan uppgradering tycker jag kunde vara värt "Guldörat", rent hypotetiskt.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/12/19 :  08:30:38  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
quote:
"Så nördiga blir vi inte" var: Kan man verkligen bli nördigare än dessa herrar?


Svaret måste bli ett Absolut NEJ!

Det kröp i mej ett flertal gånger, och jag nästan skämdes inför min övriga familj som jag tvingat titta på denna "stora händelse" i svensk tv, tyckte programmet slog fast fördomar om oss Hifinissar
än mer hårt o djupt, Töntstämpeln svävade tungt över hela upplägget...
men don flesta här verkar gilla programmet så...

Och visst kan det vara igänkännandets tagg som stinger en smula...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/12/19 :  09:07:38  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Det kröp i mej ett flertal gånger, och jag nästan skämdes inför min övriga familj som jag tvingat titta på denna "stora händelse" i svensk tv
Min flickvän höll på att skratta på sig.
Dock var det ju mer en dokumentär om vanliga människor med en kanske inte så vanlig hobby? Dokumentären speglade ju inte anläggningarna utan folket runtomkring.

Fick jag önska fritt skulle det sändas hifimagasin 12 ggr/år med reportage liknande Motorjournalen för bilar.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/19 :  09:40:37  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Svaret måste bli ett Absolut NEJ!

Det kröp i mej ett flertal gånger, och jag nästan skämdes inför min övriga familj som jag tvingat titta på denna "stora händelse" i svensk tv, tyckte programmet slog fast fördomar om oss Hifinissar
än mer hårt o djupt, Töntstämpeln svävade tungt över hela upplägget...
men don flesta här verkar gilla programmet så...

Och visst kan det vara igänkännandets tagg som stinger en smula...


Själv så bryr jag mig inte det minsta om vad andra tycker och tänker om oss som har denna hobby, oavsett hur nördiga eller töntiga man nu är. Det viktiga är hur kul man har med sin hobby, och detta gäng verkar ha mycket roligt och trevligt tillsammans.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/19 :  09:54:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Det viktiga är hur kul man har med sin hobby, och detta gäng verkar ha mycket roligt och trevligt tillsammans.

Absolut!
Det är nog inte ett dugg mer töntigt heller än att spela korpfotboll eller spela på hästar, bara annorlunda.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/19 :  10:12:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Personligen tyckte jag att det tyvärr var en dåligt gjord dokumentär.
Nu vet jag inte hur allvarligt "Guldöra-klubben" tar på denna tävling,
men dokumentär stämplade verkligen fast "nerd/idiot" i pannan på "oss".

Lite tråkigt tycker jag,,


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/12/19 :  11:07:55  Show Profile Send lindvall a Private Message
Oj, det var hårda ord Zalve!

Själv tyckte jag det framgick att det var med en stor glimt i ögat som många av uttalandena yttrades. Men jag känner ju gänget förstås...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/19 :  11:22:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag kände även igen delar av personerna som var med och vet att det är med glimten i ögat,,
men vet allmänheten som såg detta att det var med glimten i ögat ??
"Vi inblandade" tycker ju att allt detta är "helt normlat"

De jag har frågat har inte uppfattat detta,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2007/12/19 11:22:39
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/12/19 :  11:49:59  Show Profile Send Batman a Private Message
Zalve - Jag hade aldrig hört talas om dom tidigare, men jag tyckte att dom var helt underbara, mänskliga, naturliga.........och med en massa glimtar i ögonen!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/19 :  11:55:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Men sen är du ju oxå medlem här,,, :)]

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/12/19 :  13:29:25  Show Profile Send jos a Private Message
Haha.. garvade friskt..! Men jisses vilka nördar de är, - eller i alla fall framstod som. Så där jäkla insnöad (HiFi-battle hohoho!) behöver man ju inte vara för att dregla över justea anläggningar på mässan i februari..
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/12/19 :  13:40:32  Show Profile Send Batman a Private Message
Frugan såg det.......

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/19 :  13:50:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag tror det är många som har en sådan "nörd" inombords men som samtidigt har en spärr som inte släpper ut denne i offentlighet. Jag tycker det är uppfriskande att se individer som saknar en sådan spärr

Jag har en

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8499 Posts

Posted - 2007/12/19 :  14:21:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag berättade för en tidigare jobbarkompis (kvinnlig)om mitt DIY intresse,då fick hon något svart i ögonen..och sa,helt tvärförbannad,ja min sambo brukar sitta och löda oxå,sen ligger det fullt i små tennn kulor överallt.ehh,bara på med spärren igen och prata om något annat..
Tala om att träffa kännslig punkt..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/12/19 14:24:22
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/19 :  14:49:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"hifi handlar om bra återgivning av musik"

Ja det vill säga inte det som någon av någon anledning själv anser är bra, utan exaktast möjliga återgivning och inget annat.
Dvs inte bara bra utan exaktast möjliga, vilket ger att eftersom du inte har någon korrelation till hur en datorgererad låt skall låta egentligen, så faller den bort. nU har jag dock retat upp tillräclkligt med folk här så jag kommer förmodligen inte att svara på mer just nu, men ni får ha en God Jul. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/12/19 14:49:43
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000