HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 'Pawnshop' på CD och XRCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/12/10 :  00:20:18  Show Profile Send TomasF a Private Message
Lite lyssningsintryck från en jämförelse mellan "vanlig" CD och XRCD.

Har ägnat en timme åt "Limehouse blues" på "Jazz at the pawnshop" och jämfört min Proprius 7778 (c) 2005 med en lånad FIM XRCD av samma inspelning.

Brände båda versionerna till samma CD med programmet EAC. Blindtestade - det var lätt att träffa rätt version några gånger i rad. Musiken kommer fram bra i båda versionerna. Här är mina noteringar:

FIM XRCD:
Trummorna låter mer som riktiga trummor. Mer instrumentklang tex i inslaget. Mer dynamik.

Mer distinkta detaljer, tex knäppljuden de första sekunderna (när någon mik slås på?) uppfattas mycket snärtigare. En liten aning för diskantrikt? Hostningarna straxt innan låten börjar hörs kraftigare.

Lätt att följa basgången. Pianot är lätt att urskilja redan första två minutrarna, trots att det då ligger svagt.


Proprius (vanlig CD):
Sorlet i inledningen lite mer ihopgrötat.

Svårare följa basgången, och tunn ganska ful klang på basen kring 1:55.

Bastrumman låter vissa slag lite dominerande, nästan lite distat.


Sedan jämförde jag den brända versionen av XRCD med orginal-XRCD. Jag tyckte jag uppfattade en skillnad dock mycket subtil. Även här blev det ett litet blindtest. De fyra första gångerna gissade jag rätt, femte blev fel. Kanske skillnaderna här var inbildning. Om det finns någon skillnad så är den liten.

Det skulle vara kul (bejaka din nördiga sida!) att testa även en HDCD-version.

/ mvh Tomas F.

musikälskare

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/12/10 :  10:22:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Ett tips!

Den nya boxen med de här inspelningarna på SACD + en DVD finns att köpa billigt på ett av de svenska handlarna på nätet ... Gör ett koll, så hittar du den!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000