HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 När i digitalbild kedjan brusreduc? Skrivarkalibr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/09 :  20:09:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Man ska skärpa bilden absolut sist, det vet jag, men när ska jag brusreducera?

Det känns som att först nästan är bäst? Då har inte brust "accentuerats" av annan bildbehandling eller är det fel tänkt?

Eller spelar det ingen roll? Jag hoppas det för det kommer att bli i näst sista steget för en bild jag processar nu.

Inte lätt att få till en bild tagen med en kompaktdigital, på 15m djup utan blixt.

Så blir det när man fridyker, går inte att ha med sig en stor blixt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2007/12/11 18:53:23

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/12/09 :  20:17:31  Show Profile
varför kan man inte ha med sig en stor blixt då? Är det någon säkerhetsföreskrift?

Om jag brusbehandlar så brukar jag göra det efter jag skruvat med kurvor och sånt, rätt eller fel vet jag inte.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/09 :  20:46:53  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag tror att det är vanligt att man brusreducerar i början.

Om du söker på "digital workflow" kommer du att hitta hundratals åsikter på i vilken ordning alla moment ska göras.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/09 20:47:17
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/09 :  20:53:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har alltså inga tuber på ryggen, jag simmar som en fisk i vattnet, när jag ska ner på 20 m, så blir alltså bara simmandet 40m på ett andetag, sen ska jag kunna ta en bild med. Alltså, jag kan inte ta med något stort. Jag simmar ju upp och ner hela tiden.

Förstår du vad jag menar?

Sen kan det bli en del simmande i ytan med, det går bra med en kompakt i undervattenshus, men en stor extern blixt, glöm det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/09 :  20:58:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Beror på vad man ska göra men oftast tar man bort bruset sist. Lägg gärna på ett lager skärpa efteråt det brukar hjälpa.

Ps

Hojta om du vill ha hjälp med bilderna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/12/09 20:58:56
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/09 :  22:17:56  Show Profile Send Marc a Private Message
Ett av de vanligaste brusreduceringsprogrammen är Noise Ninja och så här skriver de själva:

Where should Noise Ninja be used in the workflow?
It is usually best to apply noise reduction as early as is practical in the workflow. Post-processing adjustments like sharpening, contrast stretching, and color balancing can alter pixel values and noise levels in unpredictable ways. Depending on the amount of adjustment, this can make it more difficult for Noise Ninja to estimate noise levels. Sharpening, for instance, is a nonlinear operation that can significantly distort the distribution of noise values.

If your workflow requires that you use Noise Ninja after some other operations, then try to create noise profiles using calibration images that have been put through the same operations.
http://www.picturecode.com/wiki/index.php/Main_Page#Where_should_Noise_Ninja_be_used_in_the_workflow.3F

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/09 :  22:50:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som sagt det beror på vad man ska göra.
Är tex en bild för mörk o där redan är brus så kan man så klart fixa det direkt. Men när man sedan lyfter bilden i ljushet så får man göra det igen o då ser det verkligen konstigt ut.

Ska man verkligen trixa med en bild med brus men som inte behövs ljusas upp då tar man det först för annars riskerar man att förflytta runt brusiga bitar i bilden alternativt blanda ihop brusfritt med brus.

För hobbieplåtare handlar det oftast om brus pga högt Iso eller att man måste ljusa upp bilderna o då syns bruset. Sen råder jag till att sköta brushanteringen manuellt om ens prog tillåter det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  01:00:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, jag kör HeliconFilter och de säger att noise ska tas bort tidigt tidigt ser jag nu, laddad ner det idag. De säger som jag sade, att bruset kan påverkas av manipulationer du gör.

I alla fall, jag löste mitt pfoto, det blev helt ok.

Producerar en serie av 3 bilder. Första bilden är en sköldpadda på ytan som precis dyker, tagen underifrån. Andra bilden är en manta med öppen mun, tagen på 15 meters djup, på 2 meters avstånd, 3 bilden är luftbubblor på väg upp från en dykare.

För mig symboliserar det min fridykning. Alltså, först ner, sen vill jag ju se något, sen tar luften slut och jag måste upp. Nog bara jag som uppskattar den, men den får mig att tänka på fridykning vilket är finemang.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  01:03:55  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Sen till det eviga problemet, min bläckis skriver ut saker mer grönt än jag har på skärmen, så mitt fina blåa vatten blev lite turkost, crap.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  01:12:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Får väl dra ner på cyan i skrivarens settings, men hur mycket? Blir ju dyrt med bläck och papper för att prova sig fram. Grr.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/10 :  01:57:04  Show Profile Send Marc a Private Message
Har du kalibrerat skärmen och laddat in rätt färgprofil för skrivaren?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  04:05:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, har kalibrerat skärmen lite snabbt, skrivaren har profilerna som kom med den har jag kollat. Den står på ett autoläge så den själv väljer profil efter application. Det är väl rimligt? Eller finns det ett bättre sätt att fixa det hela på?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/10 :  07:00:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lämna iväg det till en fotoaffär alternativt köp en redig skrivare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  13:41:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Skrivaren är inte så dassig, utskrivet på bra fotopapper är det labbmässig kvalitet, så länge jag tittar på avstånd längre än 10 cm.

Däremot är det första "fotot" jag skriver ut från den här nya datorn kom jag på. Vista64bit med. :)

Förr skrev jag ut från laptop. Jag kanske inte har kalibrerat den här skärmen? Men, så off som det var, det är inte skärmen, det hade jag sett, har mycket UW bilder.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/10 :  15:22:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Skillnaden mellan kalibrerad/icke kalibrerad ska inte påverka utskriften sååå mycket.

Nån Vista pryl som spökar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  15:28:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag undrar lite själv. Får väl skriva ut något inte vansinnigt blått och se hur det blir, kanske en testbild.

Suck och stön, det här borde vara lätt.

Skrivaren är inte jättekompetent men en 3k canon, mp800 vilken jag gillar. Ska det bli märkbart bättre, då blir det nog märkbart dyrare.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  16:22:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kollade skärmen nu med gratisverktyg och den är helt ok, men går inte att justera så den blir BRA. Billigt krafs, ska köpa ny men har inte kommit dit än.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  18:03:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, har laddat ner en "testbild" jag ska skriva ut den på fotopapper, eller en del av den, stooor bild, så får jag se. Sen blir det ju ett dyrt "trial and error" test. Finns väl inget annat att göra? Har ju profilerna till skrivaren från Canon, vad mer ska ställas in?

Vilket meck, i alla fall för en som inte kan. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  18:38:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ahap, då skrev jag ut den, och resultat är mycket gott. VAd i hela friden? Det är en macbeth karta, ett foto med grälla färger, ett landskap, en "sharpness skala" och en gråskala, med 20 steg. Allt ser bra ut.

Lite mindre "punch" i färgerna än skärmen. Ok, det är inget allvarligt, lätt att fixa.

Men varför blir Mitt blåa snarare turkost i min undervattensbild? Blir inte klok på den.

Det blåa blir bra i testbilden, jag är förvirrad. Några råd?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  18:42:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jag hittar en grej som det kanske kan vara. Det finns en "färggradient" med också, och där blir blått r21 g0 b255 lite lila. Det är nog där problemet ligger. Då får jag bara hitta färgkoden för lilla så borde jag se hur jag ska justera, right?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  18:50:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, grönt blir lite mossgrönt med så att säga. Hur i hela bövelen fixar jag det i skrivaren som har cmyk istället för RGB. Gah. Hilfe.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  19:24:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok har hittat en RGB till CMYK converter, och jag får det till att jag ska öka cyanen ganska markant och en aning för magentan. Någon som kan det här? Jag är total rookie på skrivarkalibrering och CMYK.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/11 :  22:47:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
öööhh

Skickar du en RGB bild till skrivaren ??
Om du gör det slå om den till CMYK i Ps, har du inte Ps så skicka dom till mig. Du får gärna skicka en bild i vilket fall som så ska jag kolla på den, om du vill dvs

RGB bör fungera så kolla även om bilderna är i sRGB eller RGB
Att kalibrera en skrivare är inget man bara gör så där o dom håller förövrigt inte tillräckligt högklass för att kalibreringen ska hålla.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/11 :  23:51:47  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag skulle kolla noga i manualen till skrivaren om du verkligen ska konvertera den till CMYK innan du skriver ut. För den skrivare vi har på jobbet står det att man bör printa i RGB och sedan konverterar den till skrivarens CMYK-profil av sig själv så att säga. OM du konverterar till CMYK i photoshop, tänk då på att spara den under ett nytt filnamn. Du går nämligen miste om massa färger vid konvertering till CMYK, så om du sedan vill skicka bilden till ett proffslab för utskrift (eller en polare eller vad som helst) bör du definitivt skicka den som original-RGB.

Varför du får bra testbilder men det ändå blir fel med din bild är en knepig fråga. Det KAN vara så att en del av färgerna på skärmen inte GÅR att printa (kolla tryckbarhetsvarning i photoshop) men jag undrar om det verkligen är det som är problemet i detta fall. Tror inte det.

Hoppas du hittar någon lösning!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/11 23:54:44
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/12 :  00:36:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nej, alltså, jag skickar en RBG bild till skrivaren, den har däremot justeringarna i CMYK, när jag vill ändra något är det CMYK som gäller i skrivarinställningarna.

RGB till CMYK converter använde jag bara för att klura ut åt vilket håll jag skulle dra CMYK i. Jag kunde till exemple i bilden identifiera för mycket rött i magentan, då hade jag ju min bild i RGB och kunde se vilket håller jag ville justera åt. Sen bara att konvertera det till CMYK med hjälp av convertern. Så, jag har bara konverterat rgb värden till cmyk värden, inget annat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/12 :  06:51:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då är jag med


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000