HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Air bearing linear arm VS Unipivot arm??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/12 :  02:48:02  Show Profile Send nin a Private Message
Tjenare!

Jag håller på och kollar igenom marknaden efter bra skivspelare.
Jag har kommit fram till 3 olika spelare med olika armar:

VPI TNT HR-X med VPI JMW 12.5 unipivot arm

SME 30/2 med Graham 2.2 unipivot

Airtangent Model 2001 med Airtangent Model 2002 Air bearing linear arm.

Nu skulle jag gärna vet lite mer om fördelar och nackdelar mellan air bearing linear arms och unipivot. Vad jag har läst så ger en bra gjord linear arm en mer luftigare och djupare ljudbild medans unipivot armar har bättre dynamik och bas. Är det så? Är det så mycket krångligare att ställa in en linear arm? Någon som hört dom gamla Airtangent armarna?
Så vad säger ni, någon som har en åsikt, ide, tips, etc?

Btw, dom olika armarna:

VPI:


Graham 2.2


Airtangent model 2002

Edited by - nin on 2002/12/12 02:49:24

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/12 :  02:51:59  Show Profile Send nin a Private Message
Och spelarna:

VPI:


SME 30/2:


Airtangent Model 2001:
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/12 :  07:40:47  Show Profile Send drgreen a Private Message
å fy fan...nu började i alla fall jag dregla....
Jag hade (har fortfarande iofs men undanstoppad ffa pga av barnfingrar...) en forsell luftarm. Basen var där iaf inget att klaga över!! Har inte hört airtangent men en kompis har en goldmund studio med airtangent stående i närheten..har funderat på en provlyssning...
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/12/12 :  09:30:42  Show Profile Send Per a Private Message
Den stora fördelen med en tangentialarm är ju att du slipper vinkelfel. Unipivot är fina förmedlare av mellanregister. Om du ändå letar i den prisklassen så rekommenderar jag sme modell 5. Där får du mest kontroll och kraft både vad gäller topp som botten. Nya Airtangentverket var ju väldigt tjusigt. En sådan med sme 5 skulle smaka mums till jul..., sme30 är ju beprövad och vid det här laget kliniskt befriad från barnsjukdomar. På hifiart kommer det snart att finnas volvere grammofoner. kanske kan vara intressant oxå.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:09:38  Show Profile Send nin a Private Message
*Skickar en servett till drgreen*


Per, Ja jag vet det om vinkel fel och är väl den största anledningen varför jag är intresserad av tangentialarm. Problemet är att jag INTE vill ha en arm som man måste vara en fysiker att ställa in och som kräver att man tweakar den med jämna mellanrum, jag vill bara lyssna på musik. Därför så måste jag säga att Graham och VPI ligger närmare till hands.

SME V har ett problem, man kan inte byta pick-up utan att skruva loss och ställa in allt på nytt. Eftersom jag vill ha en arm där jag ska kunna byta pick-uper fort så försvinner den lite. Graham 2.2 räknas ju som den bästa unipivot arm på marknaden och jag vet att Bob Graham som gör den har SME 30/2 som referens spelare så dom kan nog funka väldigt bra ihop. Får se vad Fremer säger i Mars när hans recension av SME 30/2 kommer i Stereophile, han använder ju Graham 2.2 och han kommer testa den med SME V också.

volvere, vad är det för märke? Jag vill gärna ha en beprövat märke med historia mm för säkerhetsställa service mm.


Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/12/12 :  15:58:21  Show Profile Send B Peter a Private Message
Dom där skivspelarna är ju lite vulgo.

Vad tror du om en skivspelare designad av Simon Yorke? Zarathustra, "endast" 3500 Euro:

http://www.home-cinema.com/zara/zarathustra.htm
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/12/12 :  16:32:31  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag skulle nog slå ett slag för Air tangent. Armen har funntis i flera år (ett antal uppgraderingar) och har en underbar kavlité. Skivspelaren har jag aldrig sett eller hört, men med tanke på Häggmarks arm så borde hans spelare vara lika bra. Ring och fråga honom hur man sköter armen.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/12 :  19:28:52  Show Profile Send nin a Private Message
Bland, Ja, jag har frågat honom via mail om en hel del men vill gärna höra av fler personer. Det kan kanske vara svårt att få en konstruktör att erkänna problem med sin produkt eller hur?
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/12/12 :  20:02:17  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag anser nog tangentialarmar vara bättre än unipivoter, men problemet med tangentialarmar är det ständiga fixandet med inställningar samt att de är betydligt känsligare för felaktiga inställningar. Kan man leva med detta så är de nog i mina ögon bättre. Dock kan jag nog hålla med i NINs inledande påstående att basen ibland är sämre med tangetialarmar, varför vet jag dock inte.

Vad gäller Graham 2.2, så har jag vid ett tillfälle haft möjlighet att lyssna på både SME V och Graham 2 på samma spelare med likadana pickuper. Jag måste här säga att Grahamen piskade skiten ur SME:n. Möjligen så var SME:n något mer detaljerad, men i övrigt var Grahamen bättre på alla parametrar. Nu gällde ju detta iofs Graham 2, men lite talar väl för att 2.2:an skulle låta sämre.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/12 :  21:06:32  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Volvere är modellen, Avid tillverkaren. Acutus heter den stora modellen. Snygga saker, men kanske lite low-end i sällskapet?

Själv skulle jag, utan att ha erfarenhet av tangentialarmar, hellre ha en bra lättskött sak, än en lite bättre meckig. Min dröm är en Yorke. Enkla nog för museiintendeter - passar mig perfekt!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000