HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 inbyte i butik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:34:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hur mycket tycker ni är skäligt för en butik att lägga på om jag byter in en gammal pryl? Är det rimligt att jag får 900kr och de säljer vidare för 3800kr, utan att produkten behöver nån som helst reparation eller översyn

Edited by - yalpa on 2002/12/11 23:35:30

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:42:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Min erfarenhet av inbyte i butik är att de säljer dyrt, byter in billigt och säljer den inbytna saken dyrt igen.

Jag hade hem ett par högtalare som jag köpt i butik, hade dem 1månad innan jag bytte in dem i samma affär. Fick knappt halva priset i inbyte och fick lägga till en massa för den nya grejen som kostade exakt samma som jag gett för högtalarna. Sedan sålde de högtalarna som beg. med 30% påökning vad jag fått. i princip sålde de dessa högtalare för ca. 1,5 gånger vad de kostat. Vilket är bra affär för dem, inte för oss som byter in.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Frodo
Member

51 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:43:31  Show Profile Send Frodo a Private Message
Skillnaden i ditt exempel är ju knappast rimligt, men man kan kanske inte förvänta sig att få samma som när man säljer en pryl privat.. sen så beror väll det också på vad man köper av dem samtidigt,

Men i det stora hela tycker jag att man ska få runt det man kan begära privat, fast det finns ju inga riktprislistor för beg hifi.. eller??

Mvh
/Nils

Njut av livet medan du kan - det gör jag
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:56:18  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ja, men om jag köper en ny pryl för 7500 av dem då tjänar de ju redan cash på den eller hur? Sen ska de tjäna ytterligare 300% på min inbytta pryl, det är ju ocker! Kolla bara hur tex. bilbranschen funkar. Ett gammalt slutsteg tar dessutom ingen plats och fanskapen går sällan sönder heller.

Föresten handlar det om mitt gammla LK280 slutsteg, jag var eventuellt intresserad av att byta mot ett LK85, men inte där nu iaf. De där slutstegen är över 10år gamla nu, men håller sitt pris överallt, varför ska jag få så jävla lite för den, jag begriper inte. Om de nu bara vill ge 900 för den så fine with me, sätt ut den för 2000 dagen efter, jag lovar att den är väck på några timmar, då slipper de ju sitta med den och har tjänat snabba cash på mig dubbelt. Jag fattar inget, kanske är korkad, men detta luktar rip off så det sjunger om det.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/12 :  00:05:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Utan att låta allt för bitter, men jag börjar tappa tron till Hifi butiker. Har tidigare trott att man ska undvika att bli lurad, få proffesionell råd och hjälp av dessa men nu tvivlar jag. I mitt tycke så förlorar man inget på att handla beg. privat man får saker mkt. billigare, lika stor risk att bli lurad och går något sönder så får man använda det man sparat på beg. köp til rep.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/12 :  00:22:56  Show Profile Send yalpa a Private Message
Grejjen är att Linns prylar är väldigt enkelt uppbyggda, speciellt dessa slutsteg, det är väldigt cleant och vackert inuti lådan, dessutom helt sluten låda med kylflänsar på sidorna = dammfritt!, en sån håller till nästa milennieskifte för bövelen. Butiken tar alltså noll risk att den pajjar, skulle det hända nåt sånt är det troligtvis billigt att få det lagat. Det här känns inget bra.

Om de nu vill hålla upp priserna på beggade Linn-prylar eftersom Linn är bäst, så får det fan ta mig ha samma policy vid inköp också. Över 300% vinst när de ändå säljer en annan pryl samtidigt, det är värre än värsta jävla pantbank-helvete. Nu handlar detta om endast en butik, inte här i Umeå, så dra inga genrella slutsatser tack, men jag tycker att sånt här bör disskuteras på forumet. Hoppas att inte våra "värdar" har nånting emot det, hojta till direkt annars.

Jag förstår att butiker har det svårt här i Sverige, men om alla börjar köra med lite mer öppna kort så kanske vi konsumenter också blir mera förstående = en trevlig symbios.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/12 :  00:30:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Var ligger denna butik? känns som att det är samma som för mig...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/12 :  00:34:07  Show Profile Send yalpa a Private Message
mangew > du har PM
Jag vågar inte "hänga ut" nån butik, jag kanske gör affärer med dem i framtiden eftersom de egentligen har ok priser på en del saker, det var mitt inbyte som jag hängde upp mig på.

Edited by - yalpa on 2002/12/12 00:36:29
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/12 :  01:07:36  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag vet inte vilka marginaler hifi-butiker har men en kompis som sisslar med antikt brukar räkna med ca 100% påslag plus moms på grejer upp till ca. 4-5000. Sen är det ju olika om man vet hur lätt såld prylen är. Har man direkt avsättning kan man självklart minska
påslaget. Kommer man upp i högre prisklass minskar ju den procentuella vinsten men den reella ökar. Jag tycker att man skall tänka på vilka omkostnader som butiken har: lokal, anställda, försäkringar, garantier o.dyl. plus risken att bli stående med en osåld vara. Jag har själv varit inne i butiker där det har stått samma varor under mycket lång tid.
Men i just det aktuella fallet så tycker jag nog att 900 var ett skambud speciellt om det är ett inbyte då de borde kunna göra lite mer på priset.



Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2002/12/12 :  02:13:41  Show Profile Send Andreas N a Private Message
Du måste tala om takt o ton i Luleå de byter alltid in snorbilligt och sedan har de väldigt överdrivna beg priser, jag har gjort så många dåliga affärer där att jag har slutat handla av dom. Jag vill inte hänga ut dem på något sätt det är möjligt att alla hifi-butiker beter sig på detta sätt, därför är det oftast bättre att både sälja och köpa privat. Det är vad jag tycker iallafall.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/12 :  08:09:24  Show Profile Send Gebex a Private Message
Butiker är tyvärr tvugna att lägga på moms på allt som de köper. När du som privatperson säljer till en butik så kan de inte dra av ingående moms eftersom du säljer utan moms. Det innebär att de måste sälja allt de köper av privatpersoner till ett 25% höre pris för att de inte skall förlora pengar när de säljer sakerna vidare. Butiken i fråga tjänade alltså 5% på det som de sålde vidare. Det är enligt min mening inte så mycket.


quote:
Originally posted by mangew

Min erfarenhet av inbyte i butik är att de säljer dyrt, byter in billigt och säljer den inbytna saken dyrt igen.

Jag hade hem ett par högtalare som jag köpt i butik, hade dem 1månad innan jag bytte in dem i samma affär. Fick knappt halva priset i inbyte och fick lägga till en massa för den nya grejen som kostade exakt samma som jag gett för högtalarna. Sedan sålde de högtalarna som beg. med 30% påökning vad jag fått. i princip sålde de dessa högtalare för ca. 1,5 gånger vad de kostat. Vilket är bra affär för dem, inte för oss som byter in.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:26:49  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Där tror jag nog du har fel Gebex!

Butiken får dra av sk fiktiv moms, dock inte förrän de säljer varan.
Det betyder att de som vanligt redovisar skillnaden mellan ingående och utgående moms.

edit:fetstil

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2002/12/13 02:22:28
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/12/12 :  11:02:06  Show Profile Send bjarne a Private Message
Jag tycker nog att man brukar få ungefär detsamma av en butik som av privatmarknaden. Man brukar bli besviken på båda Skillnaden är att man på privatmarknaden ibland hittar någon som har letat efter just denna prytteln och är beredd att slå till när den dyker upp. Jag brukar fråga runt bland släkt och vänner, så får dom chansen att göra en bra affär...sänker hellre priset lite till i det fallet.

tycker iallafall
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:46:10  Show Profile Send orthanc a Private Message
Sälj den privat då, kanske du får 1500:-. Om en butik säljer beg. produkt lär de lämna garanti osv, som privatperson kan jag inte tänka mig att du har samma åttagande.Vore rätt lustigt om man själv sålde t.ex ett par högtalare för typ 900:- och efter 2 månader kommer peronen som köpte dem tillbaka och säger. - Du nu är det nått fel på dessa och jag vill ha den lagad. Så åker man på att byta t.ex delningsfiler eller nått. Så det är väl inte alls så konstigt att de tar ut mera än vad de köpte den för. Sedan kanske man skall fråga sig , får de ut 3800:- eller har de prutmån på priset???

//O

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:58:31  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har alldrig hört talas om något som kallas fiktiv moms. Att man skulle kunna dra av moms för något som är reda pengar till den som säljer en vara låter oerhört intressant. Maila mej gärna om vart man hittar information om detta.

quote:
Originally posted by SZR

Där tror jag nog du har fel Gebex!

Butiken får dra av sk fiktiv moms, dock inte förrän de säljer varan.
Det betyder att de som vanligt redovisar skillnaden mellan ingående och utgående moms.

Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:11:49  Show Profile Send anders a Private Message
900 är ju ett skambud!
linn är ju ett av de märken som har hög status på begagnatmarknaden och borde vara lättsålt. man ska nog vara lite skeptisk till att lämna inbyten, i alla fal när det rör sig om billigare grejor, tex blir det ju smått omöjligt att pruta då. 900 kr - säg att du samtidigt köper ett annat steg för 6000 kr, då motsvarar 900 15%.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:54:54  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag har alldrig hört talas om något som kallas fiktiv moms. Att man skulle kunna dra av moms för något som är reda pengar till den som säljer en vara låter oerhört intressant. Maila mej gärna om vart man hittar information om detta.


Begagnade prylar är ju redan betalat moms på så därför behöver man inte betala moms när man säljer dom vidare, bara skatt på slutliga vinsten man gör på hela försäljningen efter att alla kostnader är avdraget. Jag kan inte tänka mig något annat, det är ju omöjligt att driva företaget annars.

Edited by - marens on 2002/12/12 13:58:06
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/12 :  14:26:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
precis vad jag tänkte, det kan ju inte krävas moms på begagnade saker! hur skulle en bilfirma då kunna gå runt?

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/12 :  15:05:57  Show Profile Send svensson a Private Message
Företag får inte dra av moms på sånt som köps av privatpersoner.
Däremot måste man som företagare betala moms när man säljer vidare.
Så fungerar det.
Svensk hederlig dubbelbeskattning!

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/12/12 :  15:30:03  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Svensson har helt rätt.
Angående den s.k. fiktiva momsen så försvann den för några år sedan. Förr fick alltså en företagare dra av moms på saker som köptes av privatpersoner, men inte nu längre. Moms skall läggas på begagande prylar.

Sten Ridderström / Butiksägare

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/12 :  15:46:39  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Moms måste av företaget betalas för vinsten på försäljning av en begagnad produkt vid försäljning av densamma. det är bara att kolla på www.rsv.se marginalbeskattning begagnade varor m.m. avsnitt 34

men 900 är en rip off du skall ha mer för det steget speciellt vid inbyte.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:54:06  Show Profile Send brumel a Private Message
Knepigt det där med inbyten. Det beror på hur mycket man köper för. Är mellanskillnaden 10000 så kan man få ganska bra inbytesvärde. Köper man för 5000 så blir det lägre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/12/12 :  22:24:11  Show Profile Send falukorv a Private Message
Rimligt vore kanske ett inbyte på 1900:- om den nu säljs för 3800:-

Annars tycker jag att "rena" köp borde rendera i att de åtminstone bjuder 1/3 av det de säljer det för sedan.
Själv har jag aldrig sålt något som ger mindre än 50%

De som håller på så där förlorar mest själva på det i längden.
Ett förtroende kan brytas blixtsnabbt men det tar åratal att bygga upp.

Girighet är en av de 7 dödssynderna.

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/12/12 :  22:26:23  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by Frodo

Skillnaden i ditt exempel är ju knappast rimligt, men man kan kanske inte förvänta sig att få samma som när man säljer en pryl privat.. sen så beror väll det också på vad man köper av dem samtidigt,

Men i det stora hela tycker jag att man ska få runt det man kan begära privat, fast det finns ju inga riktprislistor för beg hifi.. eller??

Mvh
/Nils



Jo det finns det faktiskt.


Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/13 :  02:19:57  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Tack för hjälpen Hepcat!
Det var några år sedan jag jobbade med detta .

Men eftersom man nu betalar skatt på vinsten blir det i princip samma sak. Skillnaden ligger i att butiken inte kan göra momsavdrag vid inbytet, utan i princip får vänta tills man säljer varan, och därför "ligga ute" med pengarna jmf med tidigare..

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/13 :  08:20:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Fiktiv moms var för några år sedan - innan den försvann - en räddare för oss som handlar med hästar där både firmor och privatpersoner är kunder/säljare.

Nu är det mycket rörigare.

Jag har inga synpunkter egentligen på det aktuella fallet som Yalpa tar upp men tänk er in i en butiks situation:

Om vi tar en apparat som varit ute några månader och som kommer som inbyte.

Första frågan (om du nu är butiksinnehavare och är en ärlig person som inte tänker låtsas att prylen är spritt ny till nästa kund)

Vad kan jag ta för denna när den står på hyllan i butiken?
Nypris 5000:-, lätt begagnad 4200:-. Kan det vara något, då borde den ju gå iväg ganska snart och den får inte ligga alltför nära det vanliga nyppriset, då vill alla i stället pruta några hundralappar och ha en helt ny grej i stället.

För att den skall gå plus minus noll måste momsen på inbytet dras av, avgår 20% vilket ger 3360:- till kunden.

Notera nu att allt tid & arbete med denna affär, den lilla men dock risk som föreligger med en apparat som varit hos kund ett litet tag, butikshyra, löner etc etc inte ingår. Du jobbar nu helt gratis!!

Och kunden är skitsur för att du är en ockrare, 5 lapp och du ger bara 3,3 i inbyte så kort tid efteråt......

Skall du dessutom tjäna en liten liten slant på det hela så är det väl advokat nästa

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000