Jag har byggt en needle-variant med Jordan JX92S elementet och den mäter (och låter) bra upp till ca 15 000 Hz då den faller brutallt. Har gjort enligt Jordans rek. och gjort ett dämpfilter som har värderna 4Ohm och 2 mH. Dessa är parallkopplade med varandra och serie kopplat med Jordan elementet
Har skaffat ett par billiga piezo diskanthorn som jag hade tänkt "fylla på" upptill.Se länk och artikel nr. http://shop.conrad.se/ Artikel nr. 333328
Hur delar jag dessa diskant horn med ett högpassfilter vid 15 kHz
Har förstått att piezo är väldigt speciella att dela men hittar ingen info om detta. Är medveten om att piezo inte är speciellt hi-fi mässiga men jag vill testa denna lösning.
Mvh
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Radax (när dom fanns) gjorde en speciell trafo för att kunna köra med vanliga delnings filter. Det funkade mycket bra. Även Audax har experimenterat med vanliga filter.
Jag har inga länkar, men den som söker....
Mvh...
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit
Till Jordanelement skulle du väl ha ett par riktiga diskanter ... Känns lite som att köpa en HumVee med en 55 hästars motor från en Lada. Eller du ska bar testa
quote: Till Jordanelement skulle du väl ha ett par riktiga diskanter ... Eller du ska bar testa
Jo, så är det delvis. Vill dels lära mig lite och dels så är det ett begränsning i diskant diametern (yttermått högst 95mm diam.) som spelar in.
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Om du lägger ett motstånd parallellt över piezodiskanten, tex 8 ohm, så kan du nog räkna ut ett filter baserat på detta motstånd. En Piezo har väl i sig väldigt hög impedans? Har för mig att jag gjorde så för måååånga år sedan. När jag tänker efter har även jag för mig att det finns mer info om detta hos HifiKit, i deras katalog. Har för mig att dämpning var lite speciellt också.
Tackar ödmjukast för all info. Får ta och pula lite med detta och jag återkommer med resultatet och eventuellt ett foto. Speciellt tack till soundbrigade för dina överblivna diskanter, kommer att komma till nytta i detta projekt eller nästa. Om någon har mer att skriva så gör det gärna
Mvh