Jag har suttit och räknat lite på ingångssteg till en mikrofonförstärkare jag ämnar bygga. Jag ser helst att jag slipper använda transistorer. Nu är det så att jag är lite förbryllad! Antag att jag har en mikrofon med egenbrus på 16dB och kännsligheten 10mv/Pa. Då motsvarar detta 1,26*10^-6 volt. Räknar jag på termiskt brus i en resistor får jag att motsvarande spänning uppstår i ett motstånd på 2kohm. Det är ju lite väl lite att ha som inimpedans. (återkopplande resistor sänker bruset en aning, men tillräckligt?) Kolla gärna att jag har räknat rätt!
Hur löser man detta? Ansluta direkt till en inverterande op med FET-ingång? Nackdelar? Spänningsrelaterat ingångsbrus ligger ju runt några tiotals nanovolt/ sqrt(Hz) på de flesta opampar, så det borde inte vara något problem.
Ett alternativ är ju att bygga ett ingångssteg med mosfet:ar, men undviker gärna. Ingången skall vara balanserad!
Kan man alltså koppla direkt till ingången på en opamp med FET-ingång? Är impedansen lika över alla frekvenser så borde det ju gå, men det brukar ju inte så nå't sån't i databladen!?
Jag tycker att det borde bli samma effekt som om man har diskreta Fet:ar istället!?
Jag vill att det ska passa de flesta mikrofoner. De jag tänkt använda till en början har Zut~1.5kohm. Värre än så borde det inte bli. Har iofs inte järnkoll på mikrofonmarknaden.
__Ont om idéer har jag ont om!
Edited by - Ljudåtervinning on 2002/12/11 22:19:58