HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Svensk akustik går på export
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/30 :  15:56:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I sommras var SMT över på andra sidan pölen för att installera akustik hos jänkarna.

En hel container åkte över och med den Matts. på Ultimate Audio Video's hemsida kan vi redan idag läsa
quote:
COMING SOON! Come back to check out our newly designed rooms ... state-of -the-art acoustical engineering. HINT: "The Swedish-made room enhancer ... it's our bag, baby!" (Yes, we can enhance your room, too!)

Tids nog kommer det mycket mer information om detta men vi börjar med en teaser:

I taket, på sidoväggarna och på väggen bakom högtalarna känner vi igen SMT's produkter! :)

Högtalarna på bilden är Rockports slagskepp till ynka 2,4milj och en matchvikt på 450kg/st!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/11/30 :  16:53:28  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Det där var nog det grymmaste Hifi-rum jag sett!!!


Stereotypen
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/11/30 :  21:27:39  Show Profile
Ja det är ju på den marknaden man ska satsa, finns väldigt många med väldigt mycket pengar som dom inte vet var dom ska stoppa

Jag är inte alls avis på det där rummet

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/09 :  10:55:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hajfi och MartinM - jag håller med er! Det ser riktigt riktigt bra ut!
Såhär såg det ut innan:
http://www.ultimateaudiovideo.citymax.com/i//Studio1.jpg
Onödig dämpning/absorption!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2007/12/13 :  10:30:45  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Hmmm, liknar KEF´s MUON en del.... KEF´s variant är ritade av designikonen Ross Lovegrove.
DEN högtalaren kommer att visas på mässan i Stockholm 9-10 februari.
Förhandstitt:
http://www.kef.com/products/muon/

Gignos
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/13 :  18:27:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nu är mer info utlagt och vad sägs om dessa citat:
quote:
This diffusion system is but one detail in a full room design which has transformed our showrooms into quite possibly the best dealer showrooms in the country.


Läs mer här.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/19 :  19:18:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Då var rum nr 2 ute på UAV's hemsida och det är väl bara till att sätta på haklapp!


Tids nog skall stereobänken sänkas till förmån för ljudet. Är man kräsen så är man...

På bilden ser vi diffusorer och basmumsare, allt i äkta ekfaner vilket UAV själva har mörkbetsat.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/12/19 19:19:12
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/19 :  19:39:32  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Visst är det härligt när man som svensk får vara lite mallig?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/19 :  19:51:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Hade varit mer "mallig" om det där hade varit hemma hos mig

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/19 :  19:51:39  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hahaha, jag hade varit grymt ödmjuk om jag satt på så mycket pengar.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/20 :  18:56:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Visst är det härligt när man som svensk får vara lite mallig?

Ja att vi har denna kompetens i Sverige får i alla fall mig att må lite bättre!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2007/12/21 :  17:20:49  Show Profile Send Breddan a Private Message
Tack SMT! Du fick mig att inte gilla Rockport längre...
Lyssna på musik i ett diffust akustikrum är som att se film på Cosmonova.. Skitjobbigt och stort!

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/23 :  09:05:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det var ett fantastiskt märkligt uttalande -- om man nu inte föredrar ett diffust akustikrum, hur kan det påverka din uppfattning om ett visst högtalarmärke -- är det så att alla produkter som någonstans i världen stått i ett dito akustikrum per automatik börjar låta illa?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/23 :  12:16:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Tack SMT! Du fick mig att inte gilla Rockport längre...
Lyssna på musik i ett diffust akustikrum är som att se film på Cosmonova.. Skitjobbigt och stort!

Smaken är som baken! SMT kan självklart leverera rum med vilken grad av absorption eller diffusion som kunden önskasr - det är en självklarhet att kunden själv får välja egenskaperna i sitt drömrum! SMT har dessutom MA moduler vilka kan vridas för att få difusserande, absorberande eller reflekterande sidor ut i rummet. Kostsamt men då kan man välja själ!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/25 :  02:36:29  Show Profile Send CC a Private Message
Breddan,
"ett diffust akustikrum"

- jag undrar just hur ett "diffust rum" låter? Feldämpat med madrasser? Ja de låter ju inte kul! Men ett rum med (riktigt!) diffuserade vägar å tak där det spelas musik, där låter återgivningen allt annat än diffus!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/25 :  02:41:31  Show Profile Send CC a Private Message
Alla borde någon gång under sin livstid få möjligheten att lyssna på musik återgiven inuti ett riktigt Svanå-behandlat rum med kompetent elektronik! En upplevelse som skulle varit alla förunnade, inte bara ett fåtal entusiaster!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/26 :  12:09:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
CC: Håller med och snart har vi ett tredje Level 3 rum i Sverige så snart har alla "nära"...
Dock inte mitt rum (tyvärr).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/26 :  12:50:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Onödig dämpning/absorption!


quote:
Breddan,
"ett diffust akustikrum"

- jag undrar just hur ett "diffust rum" låter? Feldämpat med madrasser? Ja de låter ju inte kul! Men ett rum med (riktigt!) diffuserade vägar å tak där det spelas musik, där låter återgivningen allt annat än diffus!

Det här har jag funderat lite på, för det verkar finnas 2 skolor om hur det ska vara dvs. Svanå och IÖ skolan och båda verkar ha rätt, eller hur ligger det egentligen till??(Undrar en okunnig person)
Annars så är båda dessa rum

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/27 :  11:01:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
FBK: Jag blir ledsen om det blir ännu ett motpolsförhållande inom hifi där diffusion skall ställas mot absorption. Båda sätten plockar bort rummets negativa effekter, t.ex. kraftiga, tidigare förstareflexer. Dom två sätten ger olika ljudupplevelser och det finns inget säger att man inte får blanda enligt egen smak.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/12/27 :  20:01:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den tredje skolan är att en lagom blandning av absorption och diffusion är det bästa.
Akta er för absorptions- eller diffusionsextremism!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/27 :  22:28:46  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK: Jag blir ledsen om det blir ännu ett motpolsförhållande inom hifi där diffusion skall ställas mot absorption. Båda sätten plockar bort rummets negativa effekter, t.ex. kraftiga, tidigare förstareflexer. Dom två sätten ger olika ljudupplevelser och det finns inget säger att man inte får blanda enligt egen smak.


Var inte ute efter någon motpolsförhållande diskussion där det ena ska ställas emot det andra EngelholmAudioMen samtidigt så har man hört herrar från båda lägren tala sig varma för "deras åsikt" och även snacka ner andra skolan så att säga(har hört sånt tyvärr)Sedan så har jag aldrig lyssnat i något rum som Svanå har fixat i, så jag saknar den ljudupplevelsen ännu så länge. Och överlag så är jag ganska okunnig på akustik området, men jag "tror" att Björn-Ola har ganska rätt i sitt inlägg

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/12/27 23:58:38
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/28 :  11:32:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Skönt att höra FBK.

BjörnOlas rekomendation är ju vagt skrivet vilket ju ger honom rätt utan att ha egentligt rätt! "Lagom" betyder ju olika sakar för olika människor.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000