Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 15:56:43
|
I sommras var SMT över på andra sidan pölen för att installera akustik hos jänkarna.
En hel container åkte över och med den Matts. på Ultimate Audio Video's hemsida kan vi redan idag läsa
quote: COMING SOON! Come back to check out our newly designed rooms ... state-of -the-art acoustical engineering. HINT: "The Swedish-made room enhancer ... it's our bag, baby!" (Yes, we can enhance your room, too!)
Tids nog kommer det mycket mer information om detta men vi börjar med en teaser:
I taket, på sidoväggarna och på väggen bakom högtalarna känner vi igen SMT's produkter! :)
Högtalarna på bilden är Rockports slagskepp till ynka 2,4milj och en matchvikt på 450kg/st!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 16:53:28
|
Det där var nog det grymmaste Hifi-rum jag sett!!!
|
Stereotypen |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 21:27:39
|
Ja det är ju på den marknaden man ska satsa, finns väldigt många med väldigt mycket pengar som dom inte vet var dom ska stoppa
Jag är inte alls avis på det där rummet |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
Gignos
Member
229 Posts |
Posted - 2007/12/13 : 10:30:45
|
Hmmm, liknar KEF´s MUON en del.... KEF´s variant är ritade av designikonen Ross Lovegrove. DEN högtalaren kommer att visas på mässan i Stockholm 9-10 februari. Förhandstitt: http://www.kef.com/products/muon/ |
Gignos |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/12/13 : 18:27:45
|
Nu är mer info utlagt och vad sägs om dessa citat:
quote: This diffusion system is but one detail in a full room design which has transformed our showrooms into quite possibly the best dealer showrooms in the country.
Läs mer här.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/12/19 : 19:18:18
|
Då var rum nr 2 ute på UAV's hemsida och det är väl bara till att sätta på haklapp!
Tids nog skall stereobänken sänkas till förmån för ljudet. Är man kräsen så är man...
På bilden ser vi diffusorer och basmumsare, allt i äkta ekfaner vilket UAV själva har mörkbetsat.
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/12/19 19:19:12 |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2007/12/19 : 19:39:32
|
Visst är det härligt när man som svensk får vara lite mallig? |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/12/19 : 19:51:02
|
Hade varit mer "mallig" om det där hade varit hemma hos mig |
/Jonas
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2007/12/19 : 19:51:39
|
Hahaha, jag hade varit grymt ödmjuk om jag satt på så mycket pengar. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/12/20 : 18:56:22
|
quote: Visst är det härligt när man som svensk får vara lite mallig?
Ja att vi har denna kompetens i Sverige får i alla fall mig att må lite bättre!
|
|
|
|
Breddan
Member
200 Posts |
Posted - 2007/12/21 : 17:20:49
|
Tack SMT! Du fick mig att inte gilla Rockport längre... Lyssna på musik i ett diffust akustikrum är som att se film på Cosmonova.. Skitjobbigt och stort! |
"less is MORE" "MORE is better" |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 09:05:03
|
Det var ett fantastiskt märkligt uttalande -- om man nu inte föredrar ett diffust akustikrum, hur kan det påverka din uppfattning om ett visst högtalarmärke -- är det så att alla produkter som någonstans i världen stått i ett dito akustikrum per automatik börjar låta illa? |
/Jonas
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 12:16:38
|
quote: Tack SMT! Du fick mig att inte gilla Rockport längre... Lyssna på musik i ett diffust akustikrum är som att se film på Cosmonova.. Skitjobbigt och stort!
Smaken är som baken! SMT kan självklart leverera rum med vilken grad av absorption eller diffusion som kunden önskasr - det är en självklarhet att kunden själv får välja egenskaperna i sitt drömrum! SMT har dessutom MA moduler vilka kan vridas för att få difusserande, absorberande eller reflekterande sidor ut i rummet. Kostsamt men då kan man välja själ!
|
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/12/26 : 12:09:13
|
CC: Håller med och snart har vi ett tredje Level 3 rum i Sverige så snart har alla "nära"... Dock inte mitt rum (tyvärr). |
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/12/26 : 12:50:09
|
quote: Onödig dämpning/absorption!
quote: Breddan, "ett diffust akustikrum"
- jag undrar just hur ett "diffust rum" låter? Feldämpat med madrasser? Ja de låter ju inte kul! Men ett rum med (riktigt!) diffuserade vägar å tak där det spelas musik, där låter återgivningen allt annat än diffus!
Det här har jag funderat lite på, för det verkar finnas 2 skolor om hur det ska vara dvs. Svanå och IÖ skolan och båda verkar ha rätt, eller hur ligger det egentligen till??(Undrar en okunnig person) Annars så är båda dessa rum
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/12/27 : 11:01:20
|
FBK: Jag blir ledsen om det blir ännu ett motpolsförhållande inom hifi där diffusion skall ställas mot absorption. Båda sätten plockar bort rummets negativa effekter, t.ex. kraftiga, tidigare förstareflexer. Dom två sätten ger olika ljudupplevelser och det finns inget säger att man inte får blanda enligt egen smak.
|
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/12/27 : 20:01:20
|
Den tredje skolan är att en lagom blandning av absorption och diffusion är det bästa. Akta er för absorptions- eller diffusionsextremism! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/12/27 : 22:28:46
|
quote: FBK: Jag blir ledsen om det blir ännu ett motpolsförhållande inom hifi där diffusion skall ställas mot absorption. Båda sätten plockar bort rummets negativa effekter, t.ex. kraftiga, tidigare förstareflexer. Dom två sätten ger olika ljudupplevelser och det finns inget säger att man inte får blanda enligt egen smak.
Var inte ute efter någon motpolsförhållande diskussion där det ena ska ställas emot det andra EngelholmAudioMen samtidigt så har man hört herrar från båda lägren tala sig varma för "deras åsikt" och även snacka ner andra skolan så att säga(har hört sånt tyvärr)Sedan så har jag aldrig lyssnat i något rum som Svanå har fixat i, så jag saknar den ljudupplevelsen ännu så länge. Och överlag så är jag ganska okunnig på akustik området, men jag "tror" att Björn-Ola har ganska rätt i sitt inlägg |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2007/12/27 23:58:38 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/12/28 : 11:32:19
|
Skönt att höra FBK.
BjörnOlas rekomendation är ju vagt skrivet vilket ju ger honom rätt utan att ha egentligt rätt! "Lagom" betyder ju olika sakar för olika människor.
|
|
|
|
|
Topic |
|