HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Rysk Artrock - Malenkie Tragedii
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/30 :  14:33:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag är född lagom tidigt för att avnjuta (nåja) mina sena tonår är artrocken florerade som bäst och mest. Jag har alltså fått lapa i mig obegränsade mängder Renaissance, Moody Blues, Yes, PFM ....

Idag, massa år senare, letar jag och hittar en hel rad nya/gamla artrock-band. Italien är ett tacksamt land att söka musik i. PFM (nämnde nyss), Banco del Mutuo Soccorso, A Piedi Nudo, Baletto di Bronzo och Museo Rozenbach är bara några få grupper från 70-talet som fyller mina skivhyllor. Rozenbach har inom () i princip bara gjort två skivor - en 1972 och den andra nästan 30 år senare - en av mina absoluta favoritskivor.

Men helt nyligen kom Missing Pieces nyhetslista ramlande ner i mejllådan och jag fick syn på något alldeles nytt - rysk rock. Rysk rock är inget nytt för mig, har 150 titlar men rysk rock utgivet i väst!!!
Allstå beställer jag #2 av 2-CD-sviten Chinese Songs av gruppen Malenkie Tragedii (Little Tragedies på svenska). Det finns en Part1 och en Part2; Part2 beställd.

Det här är besynnerlig musik - det låter som inget annat även om jag tänker på Banco och Museo Rozenbach från Italien kryddat med en liten nypa japanska Ars Nova. Det luktar lite Moody Blues och Roger Waters och This Mortal Coil. Emellanåt känner man igen klassiska teman. Det här är gränslöst vackert men mycket syntar och snälla gitarr och sådant där trumlir som man bara kunde på 70-talet. Det är oväntat och absolut inte oävet.

Rysk musik är svårtillgängligt - ingen förutom jag pushar för den. Det går inte att förstå vad de sjunger och faktiskt är den ryska rocken väldigt rysk; riktad mot en rysk publik. Men Malenkie Tragedii har engelskspråkigt omslag, sjunger på ryska men som sagt har gjort sin musik tillgänglig för en större internationell publik.

Jag kan bara säga, är artrock din grejj ska du spana in "de små tragedierna".
http://littletragedies.com/

Little Tragedies är en titel från ryska nationalskalden Alexander Pushkins böcker.
Chinese Songs är en samling tonsatta kinesiska dikter från 800-1300talet.

templar
Member

89 Posts

Posted - 2007/11/30 :  16:25:50  Show Profile Send templar a Private Message
Intressant, måste kolla upp dem sen.

Genom mitt språkintresse så har jag snubblat över en del rysk musik som jag gillat, såsom Voskresenie, DDT, Bi-2, Vladimir Visotskij och framför allt Ivanushki International. Det du beskriver gör mig som sagt nyfiken.

När det gäller att köpa rysk musik så kan jag tipsa om en tysk sajt http://www.petershop.com/ som jag handlade från så sent som förra veckan.

Avslutar det hela med en youtube-video från Vladimir Visotskij's sista spelning i dåvarande Leningrad 1980, där han framför låten Vargjakten, jag gillar den skarpt. http://youtube.com/watch?v=pJ2E4cf46nw

Edit: forumet gillade inte kyrilliska bokstäver.

La chispa adecuada


Edited by - templar on 2007/11/30 16:27:40
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/30 :  17:46:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Petershop känner jag till, men de har minsta orderkvantitet (50 Euro). Sedan finns det en svensk förening som heter Russkij Dom, men de skickar inte skivor utan man måste komma till deras försäljningar (S.K.R.U.V-forumet på Yahoo är en bra infokälla).

Missingpiece.net säljer Malenkie Tragedii, liskom franska www.musea.fr. Jag har beställt New Faust från Amazon. New Faust är också ruggigt bra.

Mer jämförelser: tänk japanska Ars Nova men med betydligt mindre adrenalin.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000