HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd angående ny HiFi anläggning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hijack
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/12/11 :  21:05:46  Show Profile Send Hijack a Private Message
Jag är ny här, och har funderat ett tag på att bygga en hemmabio, men har nu ångrat mig och vill ha en renodlad stereoanläggning.

Jag lyssnar väldigt mycket på musik, främst för att jag älskar musik såklart , och det blir allt möjligt som låter bra i mina öron, allt från psykedelisk rock, funk, psytrance, hip hop, klassisk rock, IDM, synth musik, indie osv osv.. Så det är ju rätt blandat.

Jag har ingen obegränsad budget, så det får bli vad vi har råd med. Just nu har vi en gammal Luxor förstärkare och högtalare från 60-talet, plus en Sony CD växlare.. Så det är nu dags att byta

Som högtalare blir det förmodligen ett par B&W 604 S3, och vad anser ni om dom? Jag har själv lyssnat på dom med ett NuVista försteg, och två ZApsolute monoblock och en remdriven CD spelare och det lät fantastitskt, aldrig varit med om något så häftigt i musikalisk väg.

Sen när det gäller CD spelare och Försteg/Slutsteg (eller kanske ett integrerat om det är bra) har jag inte lika bra koll på saken. Allt köps begagnat, och helst under 10 000:-, men jag kan gå högre om det kan bli ganska mycket bättre också.

Jag är mycket tacksam för svar, och hoppas att ni alla har en trevlig onsdagskväll. Hare bra

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/12/12 :  09:29:30  Show Profile Send KC a Private Message
Jag hänger inte med. Är din budget ca. 10000... för hela anlängningen? Eller var det "bara" för CD spelare och förstärkeri?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:18:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hijack

Jag är ny här, och har funderat ett tag på att bygga en hemmabio, men har nu ångrat mig och vill ha en renodlad stereoanläggning.

Jag lyssnar väldigt mycket på musik, främst för att jag älskar musik såklart , och det blir allt möjligt som låter bra i mina öron, allt från psykedelisk rock, funk, psytrance, hip hop, klassisk rock, IDM, synth musik, indie osv osv.. Så det är ju rätt blandat.

Jag har ingen obegränsad budget, så det får bli vad vi har råd med. Just nu har vi en gammal Luxor förstärkare och högtalare från 60-talet, plus en Sony CD växlare.. Så det är nu dags att byta

Som högtalare blir det förmodligen ett par B&W 604 S3, och vad anser ni om dom? Jag har själv lyssnat på dom med ett NuVista försteg, och två ZApsolute monoblock och en remdriven CD spelare och det lät fantastitskt, aldrig varit med om något så häftigt i musikalisk väg.

Sen när det gäller CD spelare och Försteg/Slutsteg (eller kanske ett integrerat om det är bra) har jag inte lika bra koll på saken. Allt köps begagnat, och helst under 10 000:-, men jag kan gå högre om det kan bli ganska mycket bättre också.

Jag är mycket tacksam för svar, och hoppas att ni alla har en trevlig onsdagskväll. Hare bra



Ett par B&W 604 S3 lät bra? Oj, då har du inte hört många andra högtalare!

Det finns många billiga högtalare, det formligen kryllar av dem. Men ska du ha några som är åtminstone lite bättre än genomsnittet i den låga prsiklassen kan du lyssna på Chario Syntar 200, NHT, och kommande Carlsson. De är sunda konstruktioner och ingenjörsmässigt konstruerade. De har förstås kompromisser som måste införas p g a priset.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/12 :  11:48:14  Show Profile Send Saro a Private Message
Knoppen: jag har inte hört en bättre högtalare för om pengarna. kanske är just därför jag köpte dom. nu tänker jag uppgradera därför säljer jag dom. jag vet inte vart du har lyssnat men det är inte här iaf.
visst jag har hört dom med silverline rigg på hifiklubben och air sladdar men inte låter det som det gör här.

Hijack: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23749 är en väldigt trevlig förstärkare som borde räcka effektmässigt. skulle vara trevligt ifall du hittade en x-ray cd till den med.. snyggt och stilrent. framför allt välljudande

Edited by - Saro on 2002/12/12 11:50:14
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/12/12 :  11:53:03  Show Profile Send ayayay a Private Message
På högtalar-fronten så kan jag rekommendera DynAudio 42:or eller 52:or
Ruskigt fina högtalare!
Utnämdes bland annat till "Mest prisvärda högtalare" 2002
Köp senaste numret av Hifi & Musik, där står det en test!

Jag har ett par 52:or själv
De är ytterliggare ett strå vassare, och jag är jättenöjd med dem.
Ett par nya 42:or går på 5000-5500 skr
Medans ett par 52:or kostar 7500 skr

Lyssna runt lite!
Audiovector är riktigt bra också

Mvh
Joakim

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:07:43  Show Profile Send n00b a Private Message
Om den snubben som säljer X-A100r bor i sjöbo så köp inte den...

Det är isåfall min stärkare jag sålde till honom och inte fått betalt för !!!

Så du kan inte lita på honom...

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:34:07  Show Profile Send yalpa a Private Message
va? säljer ni saker utan att ta betalt

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:34:46  Show Profile Send Saro a Private Message
n00b: det var inte roligt att höra..

hmm.. man kanske skulle göra en grymming och snuva honom på den och ge din tillbaka till dig ..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:46:16  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså jag kan ju inte garantera att det är samma snubbe därför säger jag inte vem det är på detta forum ännu...

Det är bara det att det verkar lite skumt =))

Och det handlar inte om en förmögenhet. Han betalde med saker som jag fick innan jag skickade ner stärkaren. skulle sen få stålar som jag inte fått och nu kan jag inte få tag i honom =((

Kan fortfarande vara en narturlig förklaring, snubben kanske jobbar skift =))) även om jag börjar tvivla hårt =))


Han får lite tid till sen åker jag hem till honom (om nu adressen stämmer)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2002/12/12 12:49:04
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:57:46  Show Profile Send Saro a Private Message
n00b: ok.. klart att man blir lite brydd. menar sådant ska ju inte häna. nog med off här nu..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/12 :  12:59:36  Show Profile Send n00b a Private Message
Hur som helst så är det en väldigt bra förstärkare x-a100r !!!!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/12 :  15:58:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Knoppen: jag har inte hört en bättre högtalare för om pengarna. kanske är just därför jag köpte dom. nu tänker jag uppgradera därför säljer jag dom. jag vet inte vart du har lyssnat men det är inte här iaf.
visst jag har hört dom med silverline rigg på hifiklubben och air sladdar men inte låter det som det gör här.

Hijack: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23749 är en väldigt trevlig förstärkare som borde räcka effektmässigt. skulle vara trevligt ifall du hittade en x-ray cd till den med.. snyggt och stilrent. framför allt välljudande



OJ!
Sorry Samuel, jag har helt blandat ihop högtalarna.! Bra att du kom med invändningar.

Eftersom Hijack pratade om en stereo för max 10000 kr för allt inkl även förstärkare och CD-spelare, så trodde jag att det var de små B&W-högtalarna han talade om, typ DM600 S3. En kompis har föregångarmodellen och den låter INTE kul.

Det verkar ju onekligen svårt att köpa högtalare för 12996 kronor och sedan lägga till förstärkare och CD för totalsumman 10000 kronor.

Jag har inte lyssnat på just dessa 604 S3, men däremot CM4 för några pengar till. Jag blev inte så imponerad av dem. Jag tycker de har en underlig diskantåtergivning. Nautilus 801 är ju trevliga men då talar vi om en helt annan prisklass... (Iofs lite väl lyfta i allra högsta registret).

Mig vara

Hälsningar Johan


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/12/12 :  16:20:44  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Hijack

Som högtalare blir det förmodligen ett par B&W 604 S3, och vad anser ni om dom?

Sen när det gäller CD spelare och Försteg/Slutsteg (eller kanske ett integrerat om det är bra) har jag inte lika bra koll på saken. Allt köps begagnat, och helst under 10 000:-, men jag kan gå högre om det kan bli ganska mycket bättre också.


Jag har bara lyssnat på B&W 603, S3 och jag blev inte så imponerad av dem. Lite ont om detaljer i musiken tyckte jag. Ljudet "släppte" inte riktigt heller från högtalarna. Kan iofs haft med kringutrustning och rum att göra....

CD, försteg och slutsteg för 10 kkr låter lite för lite kulor kanske? Om du skall hålla dig kring 10 kkr för både cd + förstärkeriet tycker nog jag iaf att det borde vara mer prisvärt med en integrerad förstärkare. Du får nog svårt att hitta bra separata delar för runt 5 kkr...

Du kan ju ge StefanB ett skambud på den här http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6490 så får du en bra cd-spelare. Arcam brukar ju få bra kritik i hifitidningar iaf. Här finns ju en Arcam stärkare http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6401

Provlyssna dig runt själv är väl egentligen bästa tipset...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/12 :  23:22:39  Show Profile Send Saro a Private Message
knoppen: mina var inte trevliga i början heller.. dock efter ca 2veckors konstant spelande så var allt som gjutet i en .. hmm.. tja.. gjutet i något musikaliskt stycke :) . hade nu idag en kille som lyssnade på dom och även han blev väldigt imponerad. bör säga att han är van vid betydligt bättre prylar än det jag har.. eller iaf bättre högtalare.

kevlar och alu är två mtrl som behöver LÅNG tid på sig att komma till sin rätt..

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/12 :  23:32:38  Show Profile Send Jadde a Private Message
Det är väl knappast kevalarkonen som behöver spelas in utan upphängningen, som består av gummi. Samma sak gäller även fjädern under konen.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/13 :  00:24:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

knoppen: mina var inte trevliga i början heller.. dock efter ca 2veckors konstant spelande så var allt som gjutet i en .. hmm.. tja.. gjutet i något musikaliskt stycke :) . hade nu idag en kille som lyssnade på dom och även han blev väldigt imponerad. bör säga att han är van vid betydligt bättre prylar än det jag har.. eller iaf bättre högtalare.

kevlar och alu är två mtrl som behöver LÅNG tid på sig att komma till sin rätt..

MVH Samuel Rönnqwist


Visst blir högtalar ofta bättre efter ett tags uppmjukning. Men sååå himla mycket bättre blir de väl inte? En viss tillvänjning blir det ofta på det psykoakustiska planet. Jag ska ta och lyssna på dessa 604 vid tillfälle. Det blir nog ganska snart för jag ska gå och lyssna på 801 och 802.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/13 :  00:43:45  Show Profile Send Saro a Private Message
jadde: och vad är "fjädern" (spider) gjorda av då? kevlar kanske?

Knoppen: jopp det blir faktist en rätt stor skillnad. iaf när ess försvinner och ljudet blir större. det måste kunna klassas om stor skillnad..
Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/12/13 :  02:18:33  Show Profile Send Canon a Private Message
Jag har lagt 8500 på högtalare, 4000 på förstärkare, 2000 på subwoofer, 2000 på DVD/CD-spelare och runt 800 spänn på kablar. (+ 13000 på TV) Är det en vettig fördelning av budgeten, eller skulle man lagt mer pengar på någon del? Vad jag förstår är det på högtalarfronten man får mest ljud för investerad krona? (Ingen idé att köpa förstärkare för 10.000 om inte högtalarna ligger i minst 15-20000 kronorsklassen?) Om nu Hijack lägger 7-8000 på högtalare, behöver han då förförstärkare etc, eller är inte det overkill för högtalare i den klassen?

/Magnus Persson
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/13 :  09:06:22  Show Profile Send Saro a Private Message
min försteg/monoblock kombo kostar ny 36 000 och mina högtalare kostar 13 000 kr :) även min cd kostar ca 20 000 ny..
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/13 :  09:25:06  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Med risk att bli påhoppad säger jag bara "source first" det är det jag alltid går efter skit in skit ut. kan ta ett lätt offtopic exempel brorsan böt ut bilstereon behöll originalhögtalarna i bilen som han tyckte lät skit. men efter byte av huvudenheten var han nöjd med ljudet.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/13 :  13:13:48  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Må vara det här med "source first", själv säger jag att det är svårare att bygga bra högtalare än att pilla ihop elektroniken - således sätter jag själv mer pengar på högtalare än på stärkare. Fast när klonerna kostar mig 5K och jag ska köpa elektronik för 15-20K så får jag väl äta upp det också
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/13 :  14:59:20  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Med source first menar åtminstånde inte jag att källan behöver kosta mer än högtalarna, det är kvaliteten på källan som räknas. Högtalarna påverkar ju själva karaktären på ljudet mer tillsammans med rummet, men källan påverkar vad som kan komma till högtalaren. precis som pickupen påverkar ljudkaraktären från skivspelaren mest i ett vinylsystem men det är verket och armen som påverkar hur mycket information som kan plockas upp av pickupen. Så högtalarna kan vara mycket dyrare än källan och förstärkaren bara källan plockar fram tillräkligt med information i rätt tid och förstärkarna bevarar och förstärker informationen så bra som möjligt. Jag vet att det kan vara dyrare att bygga högtalare än elektronik i material men enligt mig så finns det gott om relativt billiga högtalare som är bra byggda och hänger med bra i mycket bra system fast det är klart det finns ju också gott om skrammel burkar ute.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:15:19  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag har lagt 8500 på högtalare


Det låter som en vettig fördelning, men det är som sagt inte priset som ska fördelas utan kvaliteten på produkterna som bör utljämnas. Även om högtalare oftast är väldigt mycket dyrare att få bra jämfört med allt det andra eftersom det är så pass mycket rena design kompromisser och dyra lösningar i dem.

Jag upplever betydligt mindre förbättring mellan en förstärkare eller CD på 4000 och en på 20000 jämfört med högtalare för samma summor, men det är ju jag det.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:16:49  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Hepcat: Bättre prestanda brukar innebära ökad kostnad, och om då säger source first antar i alla fall jag att det lägges mest pengar där. Men det funkar ju som du förklarar dig. Alltså att man räknar kvalité och inte vad det kostar, som jag i det här fallet "räknar före"

Edited by - Tank on 2002/12/13 15:18:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000