HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 långa kablar mellan delningsfilter och element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1551 Posts

Posted - 2007/11/29 :  06:07:40  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Håller på att bygga nya högtalare sammt nya slutsteg i skrivande stund.
Estetiskt sett så skulle det vara snyggt att ha delningsfiltrena i slutstegen och sedan ha en längre kabel mellan delningsfiltret och elementen, skulle det fungera hyffsat eller finns det negativa effekter med det?

Är det en nackdel att ha filtret nära slutsteget, kan spolars induktanser osv. ändras pga. störfält från slutstegen? (tänker då främst på transformatorn)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/29 :  08:40:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Estetiskt måste det väl vara bättre att ha kablar - alltså fördel filter i högtalaren.
Andra alternativ är att köra monoblock och ha förstärkarna invid högtalarna. Om du bygger egna stärkare kan du ju trixa så du har olika effekter till olika element och aktiv delning.
Om du annars monterar ditt filter i en lagom bra låda som ger lagom skärmning kan jag inte se några problem att ha filtren vid förstärkaren.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/11/29 :  10:33:04  Show Profile Send linnar a Private Message
Öhman har sina filter direkt på elementens magneter.
Han har då naturligtvis tagit med det i beräkningen av filtret.
Jag håller i övrigt med soundbrigade.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1551 Posts

Posted - 2007/11/29 :  18:17:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Helst skulle jag villja ha delningsfiltrena i samma låda som slutstegen, högtalarna kommer att stå max 2 meter ifrån monoblocken.

Högtalarna kommer att bli en "open-baffel" konstruktion, så därför skulle jag hellst vilja att delningsfiltrena inte syns, så då tänkte jag för att slippa köpa snygga dyra inbyggnadslådor till filtrena så kanske man kunde ha dem i samma låda som stegen.

"Om du annars monterar ditt filter i en lagom bra låda som ger lagom skärmning kan jag inte se några problem att ha filtren vid förstärkaren."

Bra, då ska det nog inte bli några problem!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000