HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Beatles 24 / 96 remastering från 1999
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/28 :  15:31:57  Show Profile Send poppen a Private Message
Redan till julen 1999 ryktades om att skalbaggarna dom som saknade takt från Liverpoll skulle ges ut i 24 / 96 remastering till mileniuum skiftet.

Ryktet gick att de skulle äntligen ges ut till denna jul men förhandlingarna tycks ha strandat beroende på ersättningen upphovsrätighets ersättning.

Vet någon om det någonsin blir av eller om EMI väntar tills uphovsrätten gått ut och ger ut dem då.

Nuvarande remastering är sedan 1987.

Nu släpper de i stället en DVD. till denna jul.

Är det fler här som vill höra beatles i 24 / 96 format ???

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/28 :  15:35:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har redan hört det mesta på vinyl...vet inte varför en digital remaster skulle låta bättre, vet ni?
Det enda jag vill är att få de tidiga skivorna i mono, saknar tyvärr monoknapp...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/11/28 15:35:41
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/28 :  15:41:08  Show Profile Send poppen a Private Message
Vi får hopas att monoversionern kommer på CD. SGT Pepper är så mycket bättre i mono.
samt Revolver med.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/29 :  10:44:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har också hört att skivorna ska släppas remastrade, och har man tur med extraspår. Frågan är bara när, de gamla cd-utgåvorna har jag sålt med tanke på detta. Trist när detta, som kan bli magiskt om det görs rätt, skjuts på framtiden hela tiden.

Och visst kan ljudet bli bättre om remastringen görs rätt, se tex Paul Simons gamla skivor som fick otroligt bra ljud när de remastrades. Betydligt bättre än de gamla cd-utgåvorna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/30 :  13:16:18  Show Profile Send poppen a Private Message
Men nu dröjer det säkert någrab år till. EMI är trötta på att betala överpriser per såld skiva. Så vänta tills upphovsrätten upphör då kiommer de säkert ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/30 :  14:09:55  Show Profile Send gcs a Private Message
När upphör upphovsrätten för EMI? Poppen på vilket sätt anser du att mono versionerna är bättre av Sgt Pepper och Revolver? Jag har nämligen alla deras Lp-skivor i stereo och köpta av mig på den tiden. Jag tycker att den senaste skivan "Love" som är en DVD-A + CD är mycket bra gjord. Jag fattar inte riktigt hur dom har gjort 5.1 versionen men den saken är klar att det inte alltid är dom tidigare utgivna versionerna som nu är i 5.1. Utan förmodligen andra tagningar.

Edited by - gcs on 2007/11/30 14:18:12
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/05 :  10:56:54  Show Profile Send poppen a Private Message
George Martin mixade bare en skiva i stereo. Alla andra gjordes i Mono. Stereo versionerna gjordes av någon annan. Det är därför du hör instrumenten i varsin högtalare. Har du hör Yesterday i mono förstår du att den är bättre så än i stereo.
Upphovsrätten har tidigare varit 50 år på publicerade verk. Ibland längre. När upphovsrätten upphör kommer troligen EMI ge ut skivorna. Nu strande visst förhandlingarna. Det sägs att de nya ryska utgåvorna remastrade från ryska band låter bättre än de vanliga CD skivorna.

Men monoversionerna är mer eftertraktade som samlingsobjekt. Dev amerikanska boxarna som kom från några år sedan har ju dem i monoversioner.

Jag hoppas att ändå att 24 / 96 kommer ut snart men marknaden tycks att svalnat och de borde getts ut redan till mileniumskiftet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/05 :  12:05:12  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Har du hör Yesterday i mono förstår du att den är bättre så än i stereo.
Nu har ju jag alltid haft en förkärlek till stereå. Men det är väl bara att slå ihop analerna så blir det mono. Jag ska ta och lyssna i kväll på Yesterday med Monster ljud. Dom här gamla inspelningrna är ofta lite torra i klangen vilket kan göra att stereobilden blir lite tråkig. Sgt Pepper är i mitt tycke en fantastisk stereoinspelning och speciellt med tanke på dom ganska simpla tekniska faciliteter som man då hade. Jag bedömmer ofta kvaliteten på en inspelning med tanke på den teknik som man haft.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/05 :  16:24:19  Show Profile Send poppen a Private Message
Men det gick ju göra bra stereo på 50 -talet ocg 60 -talet med 2 stereo mickar live i studion.
Ta hela Blue Note katalogen. De låter ju bättre än dagens stereo inspelninmgar som vissa popband gjör.
Så min förkärlek för beatles monomixade skivor berpr på att den som mixade i stereo inte begrep hur steoro ska låta.
EP skivorna var ju i mono
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/12/05 :  17:27:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Självklart har man en mono-knapp och tänder man en brasa så får man också det där trevliga knastret som alltid hör till när man ska spela Beatles-musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/05 :  19:11:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo men du poppen, de allra flesta EP skivor var i mono det berodde ju på att skivbolagen var ytterst tveksamma vad gällde stereo. Dessutom var det mycket billigare att producera en EP i mono än motsvarande i stereo. Jag skulle tro att jag själv har minst ett sextiotal EP skivor i stereo från sent 50-tal och tidigt 60-tal. Det var ju så illa att framförallt kvinnorna hade svårt att acceptera två högtalare och då var dom ändå inte stora. Ja det var ju ett experimenterande med stereoljudet i början innan bitarna föll på plats och det var ju mera givet hur det skulle se ut när man spelar in en symfoniorkester jämfört med annan musik. Jag tycker ju inte att jazzinspelningarna från slutet av 50-talet var speciellt bra gjorda. Det var ofta utpannat vänster höger utan någonting i mitten. Jag har en originalpressad LP från Mercury(tidigt 60-tal) med Damita Jo -I´ll save the last dance for you inspelad på två kanaler med kompet i den ena kanalen och sången i den andra. Sedan när man mixade med eko så hade man det nya fantasiska(citat från en av mina stereoskivor från 1960) tyska plåtekot(EMT140)som var i mono från början. Det lät faktiskt ganska märkligt och onaturligt. Jag tar ett exempel ur den svenska skivproduktionen, 1959, 1960 var Monika Zetterlund i USA där hon spelade in en skiva för EMI och som idag heter "Lost tape". Den spelades in på tre kanaler och 1/2":s tape men mixades bara i mono, antagligen av kostnadsskäl för det var dyrare med stereo. Stereo var ju inget heller att satsa på för det var nog möjligen en fluga som försvinner. Original banden är säkert raderade sedan mycket länge för det var ju så man ofta gjorde i början. Man kan också se på äldre stereoinspelningar att det ibland kunde vara si å så med stereofasen vilket vittnar om att man kanske inte hade något fasinstrument. Jag har ganska många SACD skivor som omfattar inspelningar från 1956 och in i 60-talet. De här inspelningarna är gjorda med tre kanaler och om man bara lyssnar på ytterkanalerna så kan man se på ett fasinstrument vilken överbredd inspelningen har. Det här kan man lätt återställa när man mixar in mittkanalen. Det här var väl inte alltid så lätt att ha kontroll över innan man fick ett fasinstrument.

Edited by - gcs on 2007/12/05 19:25:35
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/07 :  09:26:37  Show Profile Send gcs a Private Message
I går kväll lyssnade jag på SGT Pepper och Yesterday i sterå och eftersom jag har mono knapp i min rigg så lyssnade jag även i mono. Vad händer? Jo musiken som består av många pålägg är mixad i extrem bred stereo och sången plus lite annat ligger i mitten. Det här innebär att när man kopplar om till mono så kommer allt som ligger i mitten att låta lika starkt både i mono och stereo. Musiken som ligger mixad mot kanterna och beroende på hur mycket, kommer att bli svagare när man lyssnar i mono. Vad det här innebär när man lägger reverb i stereo kan ni säkert förstå. Det försvinner en del reverb information vilket gör att det blir mindre reverb i mono jämfört med stereo. Kan detta vara en anledning till att några tycker att mono versionen låter bättre eftersom sången bör bli tydligare? Rent graveringstekniskt kan man också säga att distorsionen blir mindre vid monogravering eftersom dosan bara behöver röra sig i ett plan
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/12/07 :  12:59:11  Show Profile Send rovis a Private Message
Men nog är det väl orättvist att sätta likhetstecken mellan din "hemmamixning" och den ursprungliga monomixen? Säger jag som inte hört någon av dem och för övrigt tycker mina stereopressningar av nämda skivor är lysande :)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/07 :  13:28:12  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men nog är det väl orättvist att sätta likhetstecken mellan din "hemmamixning" och den ursprungliga monomixen?
Det handlar inte om någon hemmamixning utan jag har bara slagit ihop de två kanalerna till en. Det är precis så man gör om man vill ha mono. Man gjorde ingen speciell monomixning när man mixade i stereo utan man spelade samtidigt in mixningen på en fullspårs bandspelare för att inte få några onödiga kopieringsförluster.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/12/08 :  18:04:23  Show Profile Send rovis a Private Message
Men det hävdades tidigare i tråden att skivorna ursprungligen bara gjordes i mono, och sedan skapades en stereomixning i efterhand av någon annan. Själv skriver du att sättet som instrumenten lagts ut i stereomixen gör att de blir svagare i mono, samt att reverbeffekterna som bygger på att det är stereo, förvrängs när man slår ihop kanalerna i efterhand.

Om man nu gör en monomixning utifrån orginalbanden med de olika instrumenten, så lägger man väl inte på effekter som inte fungerar i mono, samt sänker nivån på vissa instrument i onödan?

Att någon sedan uppskattar den ljudbild man får när man lägge ihop stereokanalerna hemmavid, är en annan sak.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/08 :  21:49:41  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Om man nu gör en monomixning utifrån orginalbanden med de olika instrumenten, så lägger man väl inte på effekter som inte fungerar i mono, samt sänker nivån på vissa instrument i onödan?
Jo det var ju det man gjorde. Det är ju alltid roligare att mixa musik i stereo än i mono och man kan ju inte mixa två samtidigt. Vad man gör eller rättare sagt gjorde. Det var det att man ibland kopplade om lyssningen till mono för att kontrollera att det låter hyfsat bra. Men som sagt det är roligare med stereo än mono. En annan grej som kom till och som man inte kunde kontrollera var att man vid stereo graveringen slog ihop allt under en viss(150Hz eller lägre)frekvens till mono eftersom alla inte spelade med en stereo puppa. Det började man med vid mitten av 60-talet för att slippa att göra en speciell mono gravering. Skivor i stereo var lite dyrare än mono. Anledningen till att instrument låter svagare när dom är pannade till vänster eller höger jämfört med mitten. Det är att ljudet blir hälften så starkt jämfört med sådant som ligger i båda kanalerna(mitten). Man kan totalt sätt inte heller styra ut lika mycket när man graverar i stereo. Det här var anledningen till att man snart började med att lägga dom starka instrumenten och basen i mitten. På tidiga stereoskivor kan man också ofta se hur spåren kan variera kraftigt i bredd.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/08 :  21:56:46  Show Profile Send gcs a Private Message
En sak till. Idag behöver man ju inte tänka på att stereo eller mono. Det innebär ibland att när man mixar vissa ljud som t.ex en synt eller något annat. Då kan man lägga ut ljudet i ett slags varierande motfas eller tremolo. Lyssnar man på det i mono då försvinner hälften och det gäller också ett stereo reverb.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/09 :  11:13:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
Nu ska man kanske skilja på äpplen och päron när det gäller mono/och stereo på Beatlesskivor.
Sgt. Pepper är en helt annan sak. Skivorna fram till Rubber Soul/Revolver har den roliga Beatles-stereon. Dom är bättre i mono. Sgt. Pepper har "traditionell" stereo.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/09 :  13:05:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Äpplen och päron! Jag förstår inte vad du menar. Stereo är stereo även om det råkar vara panorerad mono. Jag har ju alla Beatles vinyler i stereo förutom alla deras CD´n som är i stereo. Jag lyssnade just på "Rubber Soul" som består av en massa ping-pong pålägg och jag tycker nog att det ger en lite större rymd just på grund av lekaget som blir när man gör som dom gjorde då. Att spela upp det tidigare ljudet i studions högtalare när man gör det nya pålägget. Det är märkligt att man valt släppa "Rubber Soul" i stereo medans man valt att släppa "Beatles for sale" i mono. Den senare låter utmärkt bra för att vara en så pass gammal inspelning. Ett problem var ju när man på sin tid bearbetade mono inspelningar till ett slags stereo som vi kallade då för ap-stereo som gick ut på att man filtrerade den ena kanalen med bas och den andra med diskant. Det värsta var det som RCA-Victor gjorde med dom gamla Elvis inspelningarna. Man delayade den ena kanalen och kallade det för Electronically Reprocessed Stereo. Det fanns ju andra som gjorde liknande saker och kallade det för Duophonic Stereo. Jag tycker att det är bättre med Dual Stereo för då kan man alltid lyssna på inspelningen i mono om man skulle gilla det bättre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000