HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostex FP-203
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2007/11/28 :  09:27:36  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag har precis lagt vantarna på ett par FP-203or som för tillfället sitter i ett par testlådor (basreflex)
Första intrycket är ett ganska hårt och framträdande mellanregister, är det någon som vet vad man kan göra åt detta. Läste någonstans om att man kan andvända ett BSC filter för att åtgärda detta.

Någon som vet?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/12/03 :  02:14:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag har dem ocksa, i dessa lador

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63085

Upplevde samma som du, just nu anvander jag en eq till dem, men i framtiden tankte jag fixa ett filter. Tror det fanns nagon trad om detta pa diyforum.com prova sok. En enkel LRC-lank med ratt varlden borde kunna fixa det.

Jag ska borja experimenera med detta i mitten av februari tror jag.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2007/12/04 :  20:46:36  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Kul att vi båda har samma element då kan vi hjälpa varandra lite.

Jag har läst runt lite på nätet nu och börjat få ordning på mitt kompenseringsfilter. Jag kör dels ett zobel filter och dels ett bsc filter. Bsc filtret är för baffelkompensering.

Just nu kör jag med 1MH spole samt 6.6 ohm i serie samt 1.2uF samt 8.8 ohm paralellt och det låter mycket behagligare dock är det en vågskål kompenserar man för mycket blir ljudet mindre levande och det blir inte samma fina upplösning som dessa element kan prestera har märkt att även små justeringar på komponenterna gör relativt stor skillnad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000