Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 20:04:16
|
Ny akustikprodukt från Svanå
Fler och fler inser vikten i att göra något åt rummet - och gör det också! Fler och fler hifibutiker skaffar sig riktigt bra demorum och slutar därmed att skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet!
Svanå har nu tagit fram en kombinationsprodukt som ger dig tre klara förbättringar: - Renare, tightare och tydligare bas
- Bättre fokus i ljudbilden
- Renare nedre mellanregister (svårt att fixa på annat sätt)
- Lagringsutrymme (eller plats för fler diffusorer eller en extra basmumsare)
Denna produkt placeras lämpligen i närheten av högtalarna till exempel bakom eller vid sidan. Den gör självklart också stor nytta bakom lyssningsposition.
Denna produkt fungerar ypperligt för alla högtalarmodeller och självklart också bipolära högtalare typ Martin Logan, Maggisar, med flera.
V4 basmumsare, TP300/AD40 mellanregister/diskantfixare och MA-moduler för nedre mellanregister!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/11/27 20:07:16 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 20:24:06
|
Inte direkt det snyggaste man sett från Svanå
Vad är håligheten upptill avsedd för? Det ser ut som att det saknas något där inne
Prisindikation förresten? |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2007/11/27 20:29:34 |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 20:34:28
|
quote: Lagringsutrymme (eller plats för fler diffusorer eller en extra basmumsare)
Min gissning är att det är för detta håligheten avses.
Mått? En liggande v4 borde vara ca 112 cm. Pris? Levereras den hel eller i delar? |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
Edited by - kris69 on 2007/11/27 20:35:30 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 20:41:48
|
Så går det när man inte läser ordentligt |
/Jonas
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 20:55:22
|
Ser väl ut som något i stil med en bokhylla,, och borde kunna gå att sälja hem hos de flesta. Akustikprodukter är sällan snygga, men denna tyckte jag kändes genomtänkt och rätt ok i utseendet.
Pris för kombinationen ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 21:19:03
|
Hejsan,
Kul med snabb respons!
Den skall komma som mer eller mindre hel enhet, ev nån liten egen montering, á la Ikea - å så får man ju justera in V4'an förstås. Måtten är bredd 1050 * höjd 2100 * djup 300mm. Priset är 5000kr (+ frakt) och finns i ek, björk och vit.
Nån mer än jag som ser ett gäng vinylskivor i övre facket och ev nån infälld spotlight?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 21:34:13
|
quote: Nån mer än jag som ser ett gäng vinylskivor i övre facket och ev nån infälld spotlight?
Infällda spotar kan jag se men själva hyllplanet är till för single malt. Funkar som extra diffusor har jag hört. |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 21:34:57
|
"Fler och fler hifibutiker skaffar sig riktigt bra demorum och slutar därmed att skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet!"
Vad bra att fler privata hem också får möjligheten att sluta skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet.
En V4 brukar vara 112 cm lång, är den kortare i denna modul?
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 21:46:01
|
quote: Vad bra att fler privata hem också får möjligheten att sluta skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet.
Precis min åsikt!
quote: En V4 brukar vara 112 cm lång, är den kortare i denna modul?
You got me there! Med Matts egna ord:
quote: Det är en lite striktare V-4 i botten, mått 300*600*1050mm
Den är knappt 10% mindre än en V4 och effektiviteten är marginellt skilld dessa två emellan!
|
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 08:15:23
|
Jag tycker konceptet är bra, däremot inte riktigt vad jag vill ha p.g.a. att det ser lite för mycket bokhylla ut.
Men som sagt var, konceptet att sälja hela kombinationer är lysande och jag skulle gärna vilja se lite fler varianter på denna
Kanske släpper bokhylle-looken med en liggande diffusor upptill, det finns inga bilder på sådan variant?
Någon form av mätdata skulle också vara trevligt, diffusorn är djup, förmodligen absorberande material bakom?
PS, Jag behöver något liknande! |
/Jonas
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 08:25:34
|
Tycker att det ser ut som en vanlig bokhylla med böcker placerade olika långt in och med översta hyllan tom. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 09:45:03
|
V4, hur långt ned i frekvens käkar den bas? Tycker detta är den mest spännande och lättintegrerade akustikprodukt jag sett någonsin |
www.akkelisaudio.com |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 10:48:48
|
40-110Hz |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2007/11/28 10:49:22 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 18:38:18
|
quote: Tycker att det ser ut som en vanlig bokhylla med böcker placerade olika långt in och med översta hyllan tom.
Förstår vad du menar men böcker har ju den egenskapen att dom absorberar "okontrollerat" vilket inte är önskvärt.
quote: Jag tycker konceptet är bra, däremot inte riktigt vad jag vill ha p.g.a. att det ser lite för mycket bokhylla ut.
Jag förstår vad du menar men tror man måste se den i sin miljö med spotlights och nån typ av inredning. Som kris69 säger får det ju rom goa grejer där...och varför inte, mer diffusion!
quote: V4, hur långt ned i frekvens käkar den bas? Tycker detta är den mest spännande och lättintegrerade akustikprodukt jag sett någonsin
Kul att höra Stefan! Som redan sagts är området 40 till 110 Hz vilket passar väldigt många rum.
quote: Aha, även V4:an är 30 djup, smart, då slipper kunderna släpa in det som förut känts som en hel kyl/frys-stapel i vardagsrummet.
Missförstånd och jag var kanske otydligt. V4'an är 43*43*112. Denna på bild här är 30*60*105.
Vi tar en bild på en variant på temat så kanske fler ser samma estetik som jag (fast jag tycker diffuorer är sexigt):
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/11/28 18:39:37 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 19:30:37
|
Herrejösses va vackert |
/Jonas
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 19:34:31
|
Absolut! Det handlar om att se möjligheterna med akustikprodukterna.
|
|
|
|
|
Topic |
|