HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Ny akustikprodukt från Svanå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:04:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ny akustikprodukt från Svanå

Fler och fler inser vikten i att göra något åt rummet - och gör det också! Fler och fler hifibutiker skaffar sig riktigt bra demorum och slutar därmed att skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet!

Svanå har nu tagit fram en kombinationsprodukt som ger dig tre klara förbättringar:
  • Renare, tightare och tydligare bas
  • Bättre fokus i ljudbilden
  • Renare nedre mellanregister (svårt att fixa på annat sätt)
  • Lagringsutrymme (eller plats för fler diffusorer eller en extra basmumsare)

Denna produkt placeras lämpligen i närheten av högtalarna till exempel bakom eller vid sidan. Den gör självklart också stor nytta bakom lyssningsposition.

Denna produkt fungerar ypperligt för alla högtalarmodeller och självklart också bipolära högtalare typ Martin Logan, Maggisar, med flera.


V4 basmumsare, TP300/AD40 mellanregister/diskantfixare och MA-moduler för nedre mellanregister!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/11/27 20:07:16

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:24:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Inte direkt det snyggaste man sett från Svanå

Vad är håligheten upptill avsedd för? Det ser ut som att det saknas något där inne

Prisindikation förresten?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/11/27 20:29:34
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:34:28  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Lagringsutrymme (eller plats för fler diffusorer eller en extra basmumsare)



Min gissning är att det är för detta håligheten avses.

Mått? En liggande v4 borde vara ca 112 cm.
Pris?
Levereras den hel eller i delar?

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2007/11/27 20:35:30
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:41:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Så går det när man inte läser ordentligt

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:55:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ser väl ut som något i stil med en bokhylla,, och borde kunna gå att sälja hem hos de flesta.
Akustikprodukter är sällan snygga, men denna tyckte jag kändes genomtänkt och rätt ok i utseendet.

Pris för kombinationen ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:19:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Kul med snabb respons!

Den skall komma som mer eller mindre hel enhet, ev nån liten egen montering, á la Ikea - å så får man ju justera in V4'an förstås.
Måtten är bredd 1050 * höjd 2100 * djup 300mm.
Priset är 5000kr (+ frakt) och finns i ek, björk och vit.

Nån mer än jag som ser ett gäng vinylskivor i övre facket och ev nån infälld spotlight?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:34:13  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Nån mer än jag som ser ett gäng vinylskivor i övre facket och ev nån infälld spotlight?



Infällda spotar kan jag se men själva hyllplanet är till för single malt. Funkar som extra diffusor har jag hört.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:34:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
"Fler och fler hifibutiker skaffar sig riktigt bra demorum och slutar därmed att skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet!"

Vad bra att fler privata hem också får möjligheten att sluta skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet.

En V4 brukar vara 112 cm lång, är den kortare i denna modul?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:46:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Vad bra att fler privata hem också får möjligheten att sluta skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet.

Precis min åsikt!

quote:
En V4 brukar vara 112 cm lång, är den kortare i denna modul?

You got me there! Med Matts egna ord:
quote:
Det är en lite striktare V-4 i botten, mått 300*600*1050mm

Den är knappt 10% mindre än en V4 och effektiviteten är marginellt skilld dessa två emellan!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/11/27 :  23:49:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Aha, även V4:an är 30 djup, smart, då slipper kunderna släpa in det som förut känts som en hel kyl/frys-stapel i vardagsrummet.

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/28 :  08:15:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag tycker konceptet är bra, däremot inte riktigt vad jag vill ha p.g.a. att det ser lite för mycket bokhylla ut.

Men som sagt var, konceptet att sälja hela kombinationer är lysande och jag skulle gärna vilja se lite fler varianter på denna

Kanske släpper bokhylle-looken med en liggande diffusor upptill, det finns inga bilder på sådan variant?

Någon form av mätdata skulle också vara trevligt, diffusorn är djup, förmodligen absorberande material bakom?

PS, Jag behöver något liknande!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/11/28 :  08:25:34  Show Profile Send Vox a Private Message
Tycker att det ser ut som en vanlig bokhylla med böcker placerade olika långt in och med översta hyllan tom.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/11/28 :  09:45:03  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
V4, hur långt ned i frekvens käkar den bas? Tycker detta är den mest spännande och lättintegrerade akustikprodukt jag sett någonsin

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/28 :  10:48:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
40-110Hz

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/11/28 10:49:22
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/28 :  18:38:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Tycker att det ser ut som en vanlig bokhylla med böcker placerade olika långt in och med översta hyllan tom.

Förstår vad du menar men böcker har ju den egenskapen att dom absorberar "okontrollerat" vilket inte är önskvärt.

quote:
Jag tycker konceptet är bra, däremot inte riktigt vad jag vill ha p.g.a. att det ser lite för mycket bokhylla ut.

Jag förstår vad du menar men tror man måste se den i sin miljö med spotlights och nån typ av inredning. Som kris69 säger får det ju rom goa grejer där...och varför inte, mer diffusion!

quote:
V4, hur långt ned i frekvens käkar den bas? Tycker detta är den mest spännande och lättintegrerade akustikprodukt jag sett någonsin

Kul att höra Stefan! Som redan sagts är området 40 till 110 Hz vilket passar väldigt många rum.

quote:
Aha, även V4:an är 30 djup, smart, då slipper kunderna släpa in det som förut känts som en hel kyl/frys-stapel i vardagsrummet.

Missförstånd och jag var kanske otydligt. V4'an är 43*43*112. Denna på bild här är 30*60*105.

Vi tar en bild på en variant på temat så kanske fler ser samma estetik som jag (fast jag tycker diffuorer är sexigt):



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/11/28 18:39:37
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/28 :  19:30:37  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Herrejösses va vackert

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/28 :  19:34:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Absolut! Det handlar om att se möjligheterna med akustikprodukterna.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000