HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygge med Audax? Vad tror ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/11 :  19:05:44  Show Profile Send tengil a Private Message
Jag är inte speciellt erfaren, men vill hemskt gärna prova att bygga, för att senare ge mig in på klurigare grejer!

Jag har kikat på Audax element, då jag lätt får tag i dem via elfa här i gbg!

Vad tror ni om:
Bas: Dubbla 8"
http://www.audax.com/products/details/AP210Z0.shtml

Mellan: 5.25", alternativt 4":
http://www.audax.com/products/details/AP130Z0.shtml

Diskant: 1"
http://www.audax.com/products/details/TM025F1.shtml
Som diskant är jag dock väldigt öppen för nya förslag.
Krav: skall gå att få tag i skärmad. Tak, ca 500-600 spänn..

Jag är varken haj på att räkna låda eller filter, MEN, jag strävar som sagt inte efter något av toppklass i detta första försök!
Tips på något enkelt filter, samt en låda med duglig kurva, och jag är mer än nöjd!

Mina tänkta högtalare skall spela musik, samt en del hembio, tillsamans med en Harman kardon stärkare!
Är 16 år, prioriterar nog bas samt värme framför detaljrikedom, så ni vet var jag ligger! (hoppas det inte lät dumt!)

Vore jättetacksam för hjälp och tips!

mvh Mikael

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/11 :  19:27:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


jättefint, audax köper du på elfa,
och mailar in och vill ha en offert för
du köper flera element...

billigt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:07:16  Show Profile Send tengil a Private Message
Kul! Vad säger ni med kunskaper ang filter och låda?? Visst kan jag fixa ett räkneprogram, men jag skulle ändå höra efter här innan jag bestämt mig! Lika bra att göra det från början då kanske!..

Elfa säger basreflex 40l till en 8"..
Går det att komma undan rimligt enkelt med filter till detta tro?

Någon som har diskant att rekomendera?? Mjukt ljud, men gärna med så mycket detalj som går.!?

Edited by - tengil on 2002/12/11 23:14:10
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/12 :  01:18:54  Show Profile Send marens a Private Message
Ap-elementen är bra. Har använt 6,5:orna och de är toppen förutom att de inte går så djupt i basen. Diskanten ska vara rätt bra också. Annars om du vill ha mjukt och rent ljud i första hand så rekommenderar jag någon av Seas 1" aluminium domar, kanske 25TAF/DTV.

Det där med filter tjatar jag jämt om att det är jättesvårt att få det acceptabelt utan mätningar. Egentligen borde du göra efter en färdig design först, men audax ht-systemet av Joe D'appolito blev jag riktigt besviken på, fick designa om hela filtret för det lät och mätte rent skräp. Väldigt förvånande från en sådant prestigefyllt namn.

Jag skulle kunna gissa fram ett filter åt dig men det är svårt att veta hur det kommer bli i praktiken, dom är inte direkt lätta att jobba med elementen du föreslår heller. Du kommer nog bli besviken tror jag, om du inte hittar någon i närheten av dig som kan göra mätningar. Då kan du simulera själv i gratisprogrammet Speakerworkshop tex., och testa ett par olika filter själv.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/12 :  09:21:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Jag har mailat tvärs över halva och hela jordklotet,
till folk som använd Audax HDA element, ca 6 personer
har tyckt MKT bra om dessa, speciellt HM170Z18, och
1 person spydde galla, ett stycke självutnämd amerikansk
hififjolla, men hans ord va inte mycket värda.

Från elfa köper man Audax billigt. Det blir prisvärdt,
och inte als pjåkigt, tvärtom, jag tror det bli jävuslskt
bra, bra mellanregister har jag hört.

har själv inte hunnit testa dem ännu.

jag är tveksam till diskantens ikke eller vara... nej
ta en annan, den är också rätt ful.
även mellanreg tror jag inte är den mest ultimata.

kolla vidare på HM170Z18, tänk dig 4st i en låda,
då köper du 8st och kanske köper de för 450:- styck!

bow.... waooo

kanske hittar nån 130co eller vad de nu heter, dessa carbon,
mellanregister.

elfa har bra pris på den dära konstiga diskanten också!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:35:33  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
Originally posted by tengil

Jag är inte speciellt erfaren, men vill hemskt gärna prova att bygga, för att senare ge mig in på klurigare grejer!

Jag har kikat på Audax element, då jag lätt får tag i dem via elfa här i gbg!

Vad tror ni om:
Bas: Dubbla 8"
http://www.audax.com/products/details/AP210Z0.shtml

Mellan: 5.25", alternativt 4":
http://www.audax.com/products/details/AP130Z0.shtml

Diskant: 1"
http://www.audax.com/products/details/TM025F1.shtml
Som diskant är jag dock väldigt öppen för nya förslag.
Krav: skall gå att få tag i skärmad. Tak, ca 500-600 spänn..

Jag är varken haj på att räkna låda eller filter, MEN, jag strävar som sagt inte efter något av toppklass i detta första försök!
Tips på något enkelt filter, samt en låda med duglig kurva, och jag är mer än nöjd!

Mina tänkta högtalare skall spela musik, samt en del hembio, tillsamans med en Harman kardon stärkare!
Är 16 år, prioriterar nog bas samt värme framför detaljrikedom, så ni vet var jag ligger! (hoppas det inte lät dumt!)

Vore jättetacksam för hjälp och tips!

mvh Mikael



Hej

Eftersom du inte byggt så mycket ännu och kanske inte har tillgång till egna mätapparater vill jag tipsa om att bygga ett redan framtaget projekt. Ett spännande bygge som finns på nätet och användaer Audax är detta:

http://home.hetnet.nl/~geenius/Auriga.html

Kanske inte helt lättbyggda men behåller du måtten invändigt och utvändigt kan du kanske förenkla lådan något.

mvh Björn
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:56:24  Show Profile Send Björn N a Private Message
Skulle inte du bygga med Monacorelement..??

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/12 :  14:15:28  Show Profile Send tengil a Private Message
Hej!
Revisorn: Jag har kollat in aurigorna tidigare! Trodde inte den basen fanns på elfa, men jag måste ha missat den sist, för den finns visst! Dock så kanske den är lite opassande till det jag söker nu..
Focal diskanten, är den väldigt dyr? Hur får man enklast tag på den?

NN: HM170Z18 har jag faktiskt hört bra om också, det lilla jag hört om audax.. Jag har lyssnat på modellen större hos stridbeck, väldigt fint! Men jag lyssnar som sagt inte på den jätte krävande musiken än, så jag kör gärna lite budget nu till en början!
(vill inte fastna i lyssna på klassiskt och konstiga instrument riktigt nu!)
Jag vill helst hålla mig till elfas utbud. ev Hifi kit eller begagnat..

marens: Har du byggt hela ht systemet? Centern är väl i princip som jag tänkt mig mina golvare, fast med 6.5" istället för 8".? Hur låter det? Nu som du redan testat, kanske jag kan åka lite snålskjuts på dina kunskaper? Precis vad jag behöver!
Tror du 8"arna går djupt så det räcker? Vill helst inte behöva sub till mina frontar! Men jag är itne omöjlig!

Seas diskanter är jag mycket positiv till! De använder jag gärna! Vilken kan passa bäst? Den du nämnde?
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/12/12 :  14:29:21  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
HM170 lyssnar du också på hos herr Stridbeck i Göteborg.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/12 :  14:32:10  Show Profile Send tengil a Private Message
Speakerpro: Bli inte besviken, Jag har mina anledningar..

Audax finns lättilgängliga här i gbg, och de är billiga!
Ska jag ha monacor läggs frakt och grejer på, de är dyrare; säkerligen bättre, och på så sätt kanske ingen oskulds grej..

Ett monacor bygge kommer antagligen att bli av, med deras nyaste kolfiber 6.5" plus diskant, i grupp, om det projekt för 16 åringar jag dragit igång blir av. Pontus kommer isåfall att vara ledare!
Att bygga med monacor kommer då att gå väldigt smidigt, så varför inte vänta.

fortfarande väldigt beundrad av dina högtalare Björn!!
mvh Mikael
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/12 :  17:07:11  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
marens: Har du byggt hela ht systemet? Centern är väl i princip som jag tänkt mig mina golvare, fast med 6.5" istället för 8".? Hur låter det? Nu som du redan testat, kanske jag kan åka lite snålskjuts på dina kunskaper?


Jag har bara byggt frontarna fast med TM025F7-diskanter i stället. Man kan nog inte använda filtret till centerkanalen. Det blir en helt annan grejj om man byter till 8":aren och ändrar om elementplaceringen(vilket man måste).

Fast om du inte behöver spela extremt högt så är det nog bättre med en bas istället. Om du använder dubbla basar så måste du koppla dom i serie, annars blir känsligheten för hög och impedansen för låg eftersom dom bara är på 6 ohm. Dessutom så blir lådan stor 80 liter är rena garderoben. 40 liter är mera lagom. Sen ska ju mellanregistret ha en separat sluten låda på 10 l.

Skulle tro att en akustisk delning på runt 400-500Hz 18dB mellan basen och AP130Z0 och 3000 24dB till skärmade Seas diskanten är bra.
Om du hittar någon snäll person i göteborg som kan mäta elementen i din färdigbyggda låda så att du kan simulera fram ett filter så kan det nog bli riktigt bra. Annars kan jag hjälpa till att simulera fram ett filter om du mailar mätfilerna (impedans och frekvenskurva för varje element). I så fall behöver jag också en mätning där både mellan och diskanten är inkopplade och uppmätta tillsammans utifrån den tänkta lyssningsvinkeln så att jag kan ta reda på skillnaden i akustiska centrat.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/12 :  20:16:27  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by tengil

Speakerpro: Bli inte besviken, Jag har mina anledningar..

Audax finns lättilgängliga här i gbg, och de är billiga!
Ska jag ha monacor läggs frakt och grejer på, de är dyrare; säkerligen bättre, och på så sätt kanske ingen oskulds grej..

Ett monacor bygge kommer antagligen att bli av, med deras nyaste kolfiber 6.5" plus diskant, i grupp, om det projekt för 16 åringar jag dragit igång blir av. Pontus kommer isåfall att vara ledare!
Att bygga med monacor kommer då att gå väldigt smidigt, så varför inte vänta.

fortfarande väldigt beundrad av dina högtalare Björn!!
mvh Mikael



Hehe none taken=)

Sjalv har man typ kopt ett par begagnade Scan speak element, dyra grejer, ska bli mkt spannande att prova dem!

//Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/12 :  21:40:05  Show Profile Send tengil a Private Message
marens: Jag vill spela högt! Nästan ett krav! 90 liter är inga probs! Får bli en hög och relativt djup, 25cm bred låda, som jag tänkt mig! Har inte jättemycket plats över för högtalare, på bredden, så mycket bredare än så blir klurigt..

18/24db, är inte det i allra hetaste laget? Blir det ente en hel mängd komponenter? Köper jag även dem på elfa?

Om du kollar på de länkarna jag hade med längst upp så kan du klicka dig fram till kurvorna. Nästan enklare än mail. (Jag är dålig på att bifoga o ha mig!)..

..Bara jag får fram en kladd, som tyder på att allting kommer att funka utan större bekymmer, så kan element samt skiva inhandlas..
Mdf? Jag kör gärna på det, då jag tänkt försänka allt in i baffeln..
Planerar att bygga ett skrivbord i 19 el 22mm mdf, samt tv/stereo bänk, antagligen då i spån. Där blir lite mtrl över!
Men man kanske ska få element och filter klappat först..

Speakerpro: Kör på dom! Pontus hatar scan speak, men va fan!
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2002/12/12 :  21:50:35  Show Profile Send MadMan a Private Message
det är alltså bra ljud i audax.. =)))

men en sak jag inte gillar är den korta slaglängden på dom större elementen..

hur lång slaglängd är det på subwoofer 8:an i elfa??


Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/12 :  22:59:22  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
18/24db, är inte det i allra hetaste laget? Blir det ente en hel mängd komponenter? Köper jag även dem på elfa?

Om du kollar på de länkarna jag hade med längst upp så kan du klicka dig fram till kurvorna. Nästan enklare än mail. (Jag är dålig på att bifoga o ha mig!)..


18dB/oktav behöver i regel minst antal komponenter. 6dB/oktav flest och 12dB/oktav rätt så mycket.
Det är den slutliga akustiska responsen hos elementen som räknas och den är inte lätt att få med bara en spole och en kondensator, det blir något odefinierat istället. I ett 24dB/oktav filter så brukar den elektriska delningen vara 9-18dB för lågpass och 12-18dB för högpassdelen. Det blir bara runt 4-6 aktiva komponenter totalt i ett normalt tvåvägsfilter. Så svaret på din fråga, nej det kräver inte så mycket komponenter om man jämför med filter som har lägre branthet, pga svårigheten att åstadkomma en obrant akustisk respons med normala högtalarelement som i sig redan har en branthet på mellan 12-18dB.

Det jag menade var om du kunde hitta någon i göteborg som kan göra mätningar åt dig med elementen monterade i din egen låda. Det går inte att använda tillverkarens kurvor eftersom de ändras så mycket när man monterar elementen i en verklig låda. Det är diffraktion och allt möjligt som spelar in.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/14 :  12:04:46  Show Profile Send tengil a Private Message
marens: Då hade jag fått filter helt om bakfoten..
Skall man mäta upp elementen innan man bygger filter?

Jag ska kolla efter var jag eventuellt skulle kunna mäta isåfall..

Madman: subbarna.. 8.an har 4 el 5 mm, 10" har 7mm, 12" har 8mm..
Sidmonterad bas med en sådan vore det något?
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:27:10  Show Profile Send tengil a Private Message
Jag får kanske ta och runda av tråden, med två frågor..

Behöver jag mäta upp dem proffessinellt innan jag gör filter?

Verkar det vara ett vettigt kit?

Funderar på att ge upp och köra byggsats.. är det en bättre början?
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:12:14  Show Profile Send tengil a Private Message
snälla då
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:18:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Du behöver inte mäta upp dem porffesionellt men det skadar inte. Vad som är lämpligt är att du mäter upp dem själv (med billig mic, billigt program och en dator) så att du kan få fram data som gör att du kan bedöma hur filterna kommer samverka tillsammans med elementen.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:56:41  Show Profile Send tengil a Private Message
Mäter gör man innan något filter konstrueras, eller?

Finns något lämpligt program tillgängligt att ladda ner någonstans kanske?
Har mängder med miccar.. duger en vanlig data mig, eller kan man kanske koppla ihop på nåt sätt så man använder en ordentlig mikrofon (med xlr kontakter på)??
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:15:12  Show Profile Send celef a Private Message
"Mäter gör man innan något filter konstrueras, eller?"

Man mäter innan konstruktionen tar fart, man mäter under konstruktion och efter för att kolla att konstruktionen blev som man ville ha den.

sound pollution
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:53:27  Show Profile Send tengil a Private Message
Jag som varken vet varför, hur eller vad man mäter.. puh.. känns hopplöst
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/28 :  22:38:49  Show Profile Send tengil a Private Message
Hej!!!

Vill helst spendera pengarna jag fick i julklapp på högtalare, så jag återupliver denna tråden!

Så här då: Jag köper mina element..
..gör mätningar..
..monterar dom i en låda, som jag bygger..
..mäter..
..nu, dags för filter?

Stämmer min planering? Kan det gå rent åt helvete?
Vad missar man ofta på/ vad behöver jag tänka på??

Gott nytt år! Mikael!
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:03:45  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Som mic kan du köpa en vanlig mickapsel på ex Clas Olsson eller Elfa för ett par tior, det bör väl duga. Dock behöver du nog knåpa ihop lite kringutrusting också, hör med Nagref han är bättre på det än vad jag är...
Din planering skulle nog kunna stämma tror jag...
Frstn använder jag audax i mina bakhögtalare, är helnöjd med dem...framförallt med tanke på det ringa priset...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

Edited by - Petter on 2002/12/28 23:05:35
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:35:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
1. Köp element
2. Bygg testlåda
3. Montera elementen
4. Mät deras amplitud och faskurva (eg grupplöptid)
5. Använd data för att ta fram ett filter.
6. Bygg filtret och koppla in det
7. Mät och kolla så att det stämmer med simuleringarna.
8. Lyssna så att det låter som det ska också.
9. Är allt ok så gå vidare till punkt 10. Är det inte så så gå bak till valfri punkt...
10. Gör prototypen fin eller bygg nya fina lådor.
11. Montera element och filter.
12. Kontrollmät så att allt blev rätt.
13. Lyssna och njut!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/29 :  02:24:04  Show Profile Send tengil a Private Message
äh fan jag klarar inte att infoga bilder..

Hur som helst hade jag tänkt bygga baffeln "veckad", ungefär som jm-lab kör(..älskar deras electra serie!)! (Som ett V, med diskanten i "vecket"!) Tycker det ser grymt ut, men uppstår några problem då?

/ mellanreg.
[ diskant
\ bas
\ bas

Den veckade baffeln har väl trots allt en funktion; att få fasen rätt.. Huur räknar jag på det?
Eller ska jag bygga lådan som jag vill ha den, mäta och låta filtret göra jobbet??

5" eller 4" som mellan?? jag gillar 5".arn... men 4" är billigare...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000