HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nu händer det intressanta grejer i fotovärlden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/26 :  16:41:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Olympus har släppt sin E3, sony sin a700.

De är nu med och krigar på allvar i "semi pro" segmentet eller vad man nu ska kalla det. Jag tycker E3 är mer "professionell" än sonyn.

I vilket fall som helst, gamla minolta dslr, vilka sony köpte hade slö AF, den nya sonyn är snabbare än canon 40d i bra ljus i alla fall.

E3 är snabbare än canon 40d i alla ljus. Den fokuserar snabbt ner till 0.5 EV utan "stödljus" från kameran, ganska bra minst sagt.
I ett norskt test uppger de att Olyn är dubbelt så snabb som N D300, nikon med 24-70 f2.8 olyn med 12-60 f2.8-4.

Jag har några bra minoltagluggar men sonyn lämnar mig kall än så länge.

Har en blixt, metz 54 mz3, som jag kan köra på E3 och är sugen som sagt.

Den med 12-60 och 50-200 ger ett fint paket. Samma range med den kvaliteten hos C eller N kostar mycket mer flis, ännu mer om det ska vara IS, E3 har en riktigt bra inbody IS, och olyns gluggar är lättare med, för samma kvalitet, så länge det inte är extrem vidvinkel.

Sen verkar det som Oly gjort något rätt med sin 4/3 grej, efter som gluggarna är direkt anpassade till formatet, så verkar de ha väldigt god prestanda, kantskärpa fullt öppen är ofta väldigt god, det är man inte bortskämd med på andra gluggar.

Olys objektivutbud och tillbehörsutbud är inte jämförbartmed C eller N, men jag kan få ihop en rigg som gör det jag vill nu, och i pipen finns primes, så om ett år eller så kan jag få in ett par snabba, skarpa och "lätta" primes med.

Brusmässigt är den ren till och med 800, helt ok eller bra vid 1600, det räcker för mig.

Nu måste jag bara hitta en affär där sonyn och olyn går att jämföra sida vid sida. Men det är väl som att hitta gunghästsk!t i stockholm gissar jag.

Det här är ingen diss av C eller N, jag tycker bara att det är kul att finns alterntiv. Each to his own.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2007/11/26 16:42:33

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/11/26 :  19:15:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Snackar vi samma priser som för C&N eller kanske bättre ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/11/26 :  19:30:38  Show Profile Send JonasY a Private Message
Kostar ganska exakt samma som en D300, men battergreppet är bra mycket billigare. Synd att den har ännu mindre sensor än resten av gänget (särskilt när man kan få en beg Canon 5D för samma pris). Kul med konkurrens dock, både Canon och Nikon har ju släppt nya budgetzoomar med IS vilket lär vara en direkt följd av att konkurrenterna nu har schysst antiskak inbyggt i huset. Hoppas bara de börjar med det på fler objektiv (särskilt Nikon).

Själv tänkte jag uppgradera min D70 till en D200 (beg). Tycker den är ruskigt prisvärd nu, D300 kostar dubbelt upp men ger inte sååå mycket mer för pengarna. Dessutom borde dess priskurva stanna av en aning nu ett tag.

Grejjen med Canon och framförallt Nikon är objektivutbudet. Man kan köpa fantastisk optik som är 30 år gammal för en spottstyver och slänga på. Och vara säker på att så länge man inte köper DX-optik kommer prylarna fungera länge och hålla sig någorlunda i pris.

4/3 kommer inte bli så kul när semi-pro FF-kamerorna blir fler och billigare (tänker främst på Nikon som troligtvis lär släppa en sådan kamera inom något år).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2007/11/26 19:33:53
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/26 :  19:39:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Köper man 4/3 konceptet så är oly bra, annars inte. Jag köper det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/26 :  19:44:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det är alltså inte synd att sensorn är mindre. 10 MP med fin bruskontroll och detaljer kvar till 800 iso räcker för mig. Sen innebär storlken att optiken blir mindre. Helt omdesignat system, med bra kant till kant skärpa. Det har kvaliteter i sig alltså. För mig är inte FF så attraktivt. Jag gillar 4/3 konceptet, det har fördelar och nackdelar som allt annat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/11/26 :  21:00:33  Show Profile Send JonasY a Private Message
Håller med om att det räcker bra, idag i alla fall. Problemet jag kan se är när fullformatskameror börjar komma ner i pris. Då finns det risk att systemet helt enkelt börjar kännas omodernt, och så sitter man där i båten med dyra prylar till ett utdaterat system ... medan ens Nikon eller Canongluggar troligtvis kommer hålla i årtionden framöver.

Men jag ser också fördelarna. Och välkomnar framförallt konkurrensen, den behövs!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/26 :  21:55:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag menar på att den storleken den räcker för att skriva ut i idag, den kommer att räcka. Jag menar, hur stort skriver de flesta ut? Vad är annars skälet till mer upplösning?

Jag tycker att megapixelracet i allmänhet har flippat, vad är poängen? Visst, du kan croppa mer, med mindre förluster, men det är ju lite emot fotografin i sig, ta en bra bild, med rätt komposition.

Så, 50-200 f2.8-3.5 ett riktigt bra glas, 100-400 i 35 mm, väger 995 gram, det är med SWD i objektivet, alltså fokusmotor i gluggen. 12-60 f2.8-3.5, ett riktigt bra glas, 24 - 120 i 35mm, 595 gram, SWD det här med.

I Nikons fall hittar jag ingen glugg som motsvarar 100-400 m med den kvaliteten. Det som Nikon har i jämförbar kvalitet blir ju 70-200 f2.8, den kostar 8k mer. 11k mot 19k i princip. Mindre omfång, klart mindre, klart tyngre, 500 gram tyngre.
Aningens ljusstarkare för Nikonen.

Lite dålig jämförelse bara, inte samma mot samma, vi testar 12-60 då.

Den är 24-120 i gamla pengar, nikon har ingen motsvarighet igen. Hmm, men 24-70 f2.8 med Silent Drive motor, kostar 17k, olyn kostar runt 5k tror jag. Olyn väger 595 gram, mycket större omfång, brist på liknande omfång med kvalitet hos Nikon, nikonen väger 935 gram.

Lite taskiga jämförelser överlag, men i vilket fall som helst, med de två gluggarna, får du 24-400 mm f2.8-3.5 med klart bra glas.

Jag tycker Oly har hittat en sweetspot för "amatörer med ambition" här. Glasen och kroppen är väder och damskyddad, alltså inte vattentät men oly E1 har samma nivå på tätning och den har jag set bilder på när den hålls under en kran som spolar vatten i hög fart på den, så det ska väl räcka för allt utom det mest extrema, vad nu det är.

Däremot är det helt fair att säga att har du speciella behov av något särskilt glas, då är sannolikheten att hitta det hos N eller C klart klart högre.

Men jag gillar tanken med att allt är maximerat för digitalt, vilket inte är fallen för varken C eller N, eller någon annan.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2007/11/26 21:59:59
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/11/29 :  23:07:19  Show Profile Send lennartj a Private Message
Claes, jag är inte helt opartisk (gammal Olympus-fan) men du är för optimistisk när det gäller priset på 12-60, den ligger på 9k lös, ca 7k i paket med E-3, men Nikons närmaste motsvarighet är väl 17-55/2,8 för 15k utan stabilisering.
Jag har klämt på E-3 och LiveView med utvikbar bildskärm är mycket mer användbart än man först tror.
Två funktioner jag saknar är dels LiveView via USB-anslutning till Laptop, jag tror Nikon har det. Vad som finns är kompositvideoutgång. Dessutom stör det mig att bildstabiliseringen stängs av om man sätter på en OM-adapter. Olympusrepresentanten sade att funktionen mycket väl kan släppas i ny firmware, men inga garantier. Jag vill använda mina Zuiko 300/4,5 och 500/8 med stabilisering.
(Har 4 st OM-hus, 10 fasta 16-500 mm, E-300 + 14-45 + 40-150 + FL36)

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/11/30 :  00:06:20  Show Profile
quote:
Två funktioner jag saknar är dels LiveView via USB-anslutning till Laptop,

Min Canon 40D har det. Mycket trevligt!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/30 :  01:15:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
9k lös? Oj, det var dyrare än jag trodde. Dock bra glas ändå.

Med tanke på dollarkursen så får man väl beställa därifrån.

Det som lennartj listar som problem, det är noll problem för min del. Priset är mitt problem, men säg när det inte är så? Man vill väl alltid hitta en bra deal. :)

Att du inte får stabiliseringen är ju nästan logiskt i 4/3 världen, man släppte ju helt det gamla formatet, inte bara en ny bajonett, utan allt nytt. Men jag har läst på forum om en adapter som ska kunna ge stabilisering. Kika på dpreview.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2007/11/30 01:17:15
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/11/30 :  08:48:44  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Berätta gärna mer om praktiska skillnader mellan E-510 och den nya E-3 för en vanlig dödlig, vad som är bra att känna till vid fotografering i ordinära sammanhang (ej proffs).

Min fru och jag fotar inte mycket, men är kvalitetsmedvetna i alla fall. Jag föreslog 510an framför 410an och 14-54 framför 14-42. Den kombinationen har bra, greppvänlig storlek och en bra balans. Dessutom en mycket robust kvalitet! Så det blev en sådan.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/30 :  12:07:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Var hittade du den kombon i Sverige? Jag har bara sett 510an med 14-42? Kanske inte handlade i Sverige? Nu är inte de optiska skillnaderna så stora men jag skulle definitivt handla den framför 14-42.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/04 :  14:18:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Här ett exempel på det där med "corner sharpness" hörnskärpa kanske det kallas på svenska? 4/3 systemet har vissa fördelar som jag ser det, men det är inte för alla.


Det här är kitgluggarna från C N och Oly. De billiga som kommer med typ d40, 400d, och e410

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/04 :  14:24:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
En känga åt olys håll ska de ha för sin ruttna AF på allt annat än E3. Tyvärr. Då dissar jag inte antalet punkter, jag klarar mig helt ok med center punkt, men farten, och framförallt förmågan att fokusera i dåligt ljus är dålig på allt annat än E3. Där har C och N en stor fördel.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/12/04 :  20:52:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Cannons AF beror främst på vilken glugg du använder och det är stora skilnader mellan de bästa och sämsta.

Jag håller med om megapixelracet är helt löjligt, ge mig ISO 25800 och 4 Megapixel med obetydligt brus i stället... det tar jag varje dag i veckan!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/10 :  13:18:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
nikonen väger 935 gram

Där vet jag faktist inte om du har rätt,jag har ett sådant och det är väl om jag inte misstar mig tyngre än 1 kilo. Men jag kan ju dock ta fel här eftersom jag är på jobbet och inte har optiken här. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/12/10 17:28:16
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/10 :  13:37:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tog siffran från ett ställe som säljer det så det kan ju vara fel, helt klart.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/12/10 :  14:02:18  Show Profile Send matså a Private Message
Vad skall man med 25000 Iso? Som vanlig fotograf, som Leo sa. Bara nyfiken.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/10 :  15:25:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Plåta när det är nästan becksvart o få dagsljus på bilderna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/12/10 15:25:36
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/12/10 :  22:09:52  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Claes_Ireland skrev:
quote:
Var hittade du den kombon i Sverige? Jag har bara sett 510an med 14-42? Kanske inte handlade i Sverige? Nu är inte de optiska skillnaderna så stora men jag skulle definitivt handla den framför 14-42.


På Expert Fischers Foto vid Götaplatsen i Göteborg plockades huset ur en kit, beståeende av E-510 (hus) och 14-42 (zoom). Huset kompletterades med en 14-54 och lite tillbehör. Det var så min fru erbjöds att köpa sin utrustning. Hon fick en bra deal! Zoomen som plockades ur kitet behöll såklart butiken.

Jag håller definitivt med om att den exklusivare zoomen känns mer tillförlitlig.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/12/11 :  00:56:37  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det är några år sedan Expertbutiken vid Götaplatsen hette Fischer. De heter numera Z-foto.
Jag intygar gärna deras excellenta service, priserna ligger bara marginellt högre än de svenska näthandlarna. När jag köpte mitt E-300 kit med 14-45/3,5-5,6 + 40-150/3,5-4,5 (Made in Japan!) hede jag hittat ett erbjudande från Olympus Europe på nätet att om man skickade in bevis på köpet kunde man få en OM-adapter (som jag var MYCKET intresserad av). Problemet var bara att Olympus inte tliverkade adaptrarna själva utan hade köpt in en batch från en tillverkare, och de var slut. Z-foto hjälpte mig att få en ackumulator-pack för samma värde i stället (mycket bra att ha). Sedan gick det att köpa OM-adaptern på nätet för ca. en tusenlapp. De har erbjudit mig flexibla paket med E-510 eller E-3 men jag är inte riktigt redo att byta upp mig ännu.

Claes,
jag har lusläst dpreview och andra siter om Olympus och tror att du missuppfattat möjligheten till bildtabilsering med OM-adapter på E-510 eller E-3 med den firmware om finns ute nu.
Som jag uppfattar det med strålgången är det med vidvinklar man får problem om man inte använder korrekt designad 4/3-optik. Med långa telen är strålgången så rak att det inte spelar någon roll.
Ett nytt 300/2,8 kostar över 60000 SEK, mitt Zuiko 300/4,5 kostade mig 2000 SEK begagnat, är 2 kilo lättare och har bara 4/3 bländarsteg sämre ljusstyrka och saknar autofokus, förstås. Upplösningen är säkert sämre men för mig handlar det om att ha tillgång till brännvidden överhuvudtaget. En 2x telekoverter på min zoom skulle ge 300/9,0 och det är nog ingen höjdare för autofokusen att jobba med och jag är tveksam om skärpan är bättre heller.

Edit: tveksam stavning

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2007/12/11 00:58:31
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  03:28:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tror inte du får AF vid F9 tyvärr, tror gränsen brukar ligga runt 5.6

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  03:38:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
I den här tråden slöläste jag bara lite och hittade någon som verkade säga att det finns en
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1022&message=25963601&q=adapter&qf=m

Någon verkar säga att en Dandelion adapter finns? Det är det jag läst. Jag hoppas nu inte Dandelion har en annan mening och också betyder "pie in the skye" eller något sådant.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/12/11 :  10:36:39  Show Profile Send lennartj a Private Message
Dandelion = maskros. Som jag upfattar Don Allisons inlägg uttrycker han en dröm om att någon "underjordisk" tillverkare skulle ta fram en OM-adapter med elektriska kontakter som lurar kamerahuset att det är något riktigt 4/3-objektiv som sitter på.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  16:25:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, ett företag kan ju kallas Dandelion, men som du säger kan det menas lite som "pie in the skye" fast pie under ground istället. Jo, det var väl så. Att Dandelion är maskros visste jag, men att tolka det som "underground" det gjorde jag inte.

Så, då är myten väck, verkar inte finnas någon adapter som klarar IS.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/21 :  13:53:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1022&thread=26437300
Du ska även ha adapters från
OM to 4/3
Nikon to 4/3
Pentax K to 4/3
Leica R to 4/3
Contax to 4/3

Nu finns dandelion adapterna, 65 dollar styck, för en glugg, då fungerar live view och antiskak. Men det ska komma en mer generisk adapter från kina som ska klara av alla gluggar?

Fattar inte hur det går till, chipet måste ju veta vilken brännvidd som används och vet den inte vilken glugg som sitter på så hmm. Men den som lever får se.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000