HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektronik passande Intelligent Sounds IS6 pro?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/11/25 :  00:08:16  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message


Det verkar som Intelligent Sound gillar Electrocompaniet grejer tillsammans med IS6 pro om jag inte har helt fel.

Har även sett en medlem här på forumet som använt Sat Amplifix och Cd fix med denna högtalare.

Har någon av er lyssnat på denna stativare, och hur med vilken elektronik var det? Kommer ni ihåg?

Känns ändå som om man behöver lite rejälare doningar för att få den att blomma ut.

Någon sa att IS6 pro inte var så känslig på elektronik. Stämmer det?

Så om man skall ha en lämplig Int förstärkare för mellan 8-10' beg, vilka skall man titta på då?


Någon som har en känsla av svar?


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/11/25 00:09:16

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/25 :  00:56:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har ägt IS 6 PRO och drev med Electrocompaniet monoblock, dom kräver en del effekt för att ge sitt bästa men en välbyggd förstärkare med 80-100 watt per kanal bör nog räcka, för övrigt en högtalare som gör allting rätt enligt mig, upplösningen är av mycket hög klass liksom distortionsnivån. Den är väldigt neutral i sin återgivning och är helt klart bland det bästa jag hört i stativhögtalarväg och jag har lyssnat på en hel del, jag ligger lågt på högtalarfronten just nu men vid kommande uppgradering blir det nog någon IS modell igen. Ang förstärkare för 8-10000 kr kan väl tex Primare A30.1 vara lämplig, de brukar ligga runt 8000kr beggade idag.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/11/25 01:03:52
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/11/25 :  08:57:51  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jag har råkat se att det finns EC monoblock 120 W beg för 10'.

Det blir lite över budget dock då jag även behöver ett försteg.

Undrar om det är farligt för högtalarna om jag tills vidare använder min lilla Rega Elex på 2 x 35 watt?

Så primare kan passa säger du ?


mvh jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/25 :  10:03:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det är nog inga problem om du dessutom håller dig på moderata lyssningsnivåer, så länge det inte distar är det lugnt, dom här högtalarna är konstruerade för att stå nära bakvägg så försök hålla dig till 10-15cm. Primaren var bara ett tips på en bra förstärkare i prisklassen och den skall nog fungera fint med IS6orna även om nämda monoblock med potent försteg lär vara strået vassare.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/25 :  12:44:49  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Känns ändå som om man behöver lite rejälare doningar för att få den att blomma ut.
Nej.

quote:
Någon sa att IS6 pro inte var så känslig på elektronik. Stämmer det?
Ja.

Alltså, de är inte alls särskillt "känsliga" för vilken förstärkare man använder. De fungerar även med förstärkare som har lite högre utimpedans (alltså låg dämpfaktor) och de har en snäll och hög impedans och hyffsad känslighet.

Det är verkligen tvärtom att de blommar ut oavsett vilken förstärkare man använder. Det är det som kännetecknar en bra högtalare att man inte ska behöva hålla på och tweaka med en massa olika elektronik i hopp om att det ska blomma ut bättre utan att det gör det egentligen på lång sikt. En bra högtalare gör enligt min erfarenhet att man får bort sina kritiska ögon från elektroniken och man ser att det kan låta bra även med billigare saker.

quote:
Har någon av er lyssnat på denna stativare, och hur med vilken elektronik var det? Kommer ni ihåg?
Ja, jag har lyssnat på dem med en Rotel RA-02 (2x40W) hemma.

Edited by - marens on 2007/11/25 12:49:59
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/11/25 :  13:51:48  Show Profile Send hogga a Private Message
Du har fått ett PM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000