HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värt att modda Sony TA-9000ES?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/23 :  11:18:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Har som bekant ett Sony försteg som jag är väldans nöjd med. Dock skulle jag vilja ha XLR ut för att på det sättet få bäst koppling mellan Sonyn och Krellen (som inte gör sitt bästa med single end koppling)... Är en sådan operation möjlig att göra (inte själv dock!! ) eller ska jag låta bli och låta det bero?

Sonyn har ju som bekant inbyggd DAC också. Finns det någon förbättringspotential där? Vet ju att Harmony Design moddar CD och DVD spelare hej vilt, men de borde väl kunna modda en DAC i en 5.1 processor också? Skulle jag vinna något på det eller känns det som pengar i sjön? Bättre att köpa en extern DAC av bättre sort och sedan använda Sonyns analoga ingångar? Problemet då är ju att det via DVD'n inte blir externa DAC'en som kodar av, utan för att få DTS och DD måste det ju gå via processorn... Vet ej om Harmony varit inne i nån processor och rotat och det känns kanske lite sådär att de ska börja löda och dona i den. Men blir det ett bra resultat kan det ju vara värt det.... Är ju en ruskans massa elektronik i Sonyn med DSP kretsar osv osv, vet ej om det kan ställa till det?

Vet ej exakt vilken sorts DAC Sonyn är begåvad med. Borde ju vara nån 24/96 historia med tanke på bioljud osv, men jag kan ju ha fel. Hursom är DAC'en betydligt bättre än den jag hade i min Yamaha DSP AZ2 rent subjektivt, men det kan ju ha med övrig elektronik under locket att göra.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/23 :  12:38:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det finns kretsar som kan ordna SE till balanserad, typ OPA1632, men jag vet inte om det är rätt väg att gå. Om krellen är balanserad invändigt, så måste ju en konvertering ske där och om du kan få till en bättre egen vet jag inte.

Jag har ju grävt mest i min TA-VA777ES, och den har 6 diskreta DAC:ar PCM1704 ( en för varje kanal ) Har för min att din 9000 har andra men det är inte tal om "en" dac alla fall.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/11/23 :  12:59:16  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Att fixa balanserade utgångar (med dito konvertering) redan från sonyn är väl att föredra framför att göra konverteringen i Krellen

Då får du ju mindre signalpåverkan genom kabelaget,

Dock måste den ju göras på ett bra sätt, ex via HArmony design :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/23 :  13:05:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är väl denna du har?

http://www.area51.org.il/~bagaren/manualer/sony/sony%20ta-e9000x/Sony%20TA-E9000es%20Home%20Page.htm

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/23 :  14:04:09  Show Profile Send Lovan a Private Message
Skulle vara intressant att veta varför krellen inte gör sig bra på SE när den gör det bra på balanserat? Balanserat är ju bara två stycken SE varav den ena är inverterad. Dock kan det ju vara så att dom har nån (dålig) elektronik som konverterar Balanserat till SE.

Magils: 6st 1704?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/23 :  14:37:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Lovan: Japp, jag var själv in och bytte en...dyrt!

Här ser man dem alla....och nedanför DF1704 ( digitalfiltret, två DAC:ar per 1704)


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:42:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Huva!

Verkar bli en dyr historia...

Japp, är en sådan 9000ES jag har.

I ärlighetens namn har jag faktiskt inte provat att köra ballat på Krellen, men enligt manual och kunniga (?) personer ska KSA-150 fungera bättre i ballat än single end. Fråga mig inte varför, men så är det tydligen enligt de lärda.

Kan man inte bara fuska till det lite och köra en RCA i ena änden och en XLR i den andra? Har för mig att Ljudia sålt dessa typer av kablage. Frågan är hur pass bra det fungerar iom att det ska inverteras signal osv...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/23 :  17:18:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Liten varning är på plats, för normal konvertering är att Ben 1 och 3 kortsluts på XLR-sidan, och det kanske inte ingången gillar...för att Cold därmed kommer i kontakt med chassi kanske om Signaljord är kopplad till skärm till chassi.....Sedan vet jag att amerikansk XLR ibland är annorlunda ifm. europeisk dvs. att ben 2 och 3 byter plats, inte bra då med bygling.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/23 :  18:01:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Magils -> Tack för tipsen!

Det där med att EU och US XLR kan vara olika fick jag reda på en en tråd som var uppe för ett tag sedan... Det andra hade jag ingen koll på dock...

Man ska alltså vara aktsam med "fulkopplingar".

XLR ingångarna är byglade mellan två av stiften på Krellen, annars funkar det inte att köra med single end för det brummar nåt jävligt då. Nu är det dock tyst.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/23 :  18:24:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Saxade detta från manualen....

The KSA-150 and KSA-250 have both balanced and single -ended inputs. The balanced inputs use 3-pin XLR connectors and single -ended inputs use RCA connectors. The pin assignments for the XLRS are: pin 1 = signal ground: pin 2 = non-inverting input: pin 3 = inverting input. The RCA connector is wired in parallel with pin 2, the non-inverted input. Only one of these inputs should be connected to the preamplifier.

The input that is not connected to the preamplifier may be used as an output to a second amplifier for power bi-amp applications. Before proceeding with such an installation, you should consult your dealer or Krell.
The KSA-150 and KSA-250 are shipped with shorting pins in the XLR inputs.
These pins must remain in the XLR inputs if the units are to operate in the singleended mode. These pins must be removed to connect either unit for balanced operation. The shorting pin connects pins 1 and 3 and grounds the inverted input


Med andra ord så är den redan kopplad som så. Dvs. har du obalanserat ut så hjälper det ingenting att bara koppla i kabeln eller köpa nån adapter.
edit: klart att det brummar, Cold-signalen hänger ju fritt utan shorting pin.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/11/23 18:25:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000