HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Budgetbomb i form av golvhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/11/22 :  18:29:01  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag blev nyfiken på ett par högtalare som jag läste om i en tråd skapad av Stickan, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56366&SearchTerms=aurora+101

Det var Aurora 101, tvåvägs golvare utrustade med 8" bas från Sinus och diskant från Vifa.
På bilderna ser de ju verkligen bra ut (min åsikt) och verkar vara lättmöblerade och till priset han angav (1000:-) verkade de ju vara ett fynd.

När jag skrev en fråga angående burkarna i tråden hade jag glömt att han lämnat forat och Adm. låste tråden strax efter.

Men var hittar man ett par snygga begagnade golvare som dessutom låter hyfsat bra för en tusing?

Oj vad förvånad jag blev, efter att googlat så såg jag att en butik i Örebro sålde dessa högtalare för en tusenlapp, fabriksnya dessutom

Jag tänkte, "vad i helsike, det är ju snart jul och jag kan behöva en tidig julklapp", och beställde helt enkelt ett par.

Två dagar senare så var högtalarna här och nu står de uppackade och inkopplade i vardagsrummet.

Jag har suttit och lyssnat nästan hela eftermiddagen och jag är glatt överraskad över hur bra de låter redan innan inspelning.

Detta måste ju klassas som ett fynd.

Tyvärr är inte stickan kvar på forat för jag vill tacka honom för tipset om dessa budgetbomber.

Problemet är ju bara vad jag ska göra med dem efter att de är inspelade, jag får ju inte plats med hur många burkar som helst i vardagsrummet.
Eller så kanske det blir att behålla dessa budgetburkar och sälja annat istället, mycket hänger på hur de låter efter de har spelats in.

Ville bara skriva av mig och försöka dela med mig av mitt goda humör över att jag gjort ett välljudsfynd för bara en tusenlapp.

Må gott mina vänner

A balanced diet is a cookie in each hand.

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/11/22 :  19:43:59  Show Profile Send Hannes a Private Message
Dom kommer att låta MYCKET bättre efter inspelningen!!! öppnas upp ordentligt. Jag köpte ett par åt brorsan, när de hade spelat nån vecka åkte jag och köpte ett par till mej med. Jag har bytt filterkomponenter och kabelaget i mina, framför allt sladdbytet gjorde skillnad, sladdarna som sitter i är samma som högtalar"kablarna" man får med dvs 25öre/metern sladd. Bytte också till bandspole vilket gjorde en del. Kondensatorn som sitter i låter bra efter inspelning och jag märkte ingen större skillnad när jag bytte till en Audyn-Cap plus. Nu var det iofs länge sedan jag jämförde mina med brorsans, kanske kan man höra större skillnad mellan dem nu när de nya filtrena är ordentligt inspelade.

Jag har också funderat på att bygga nya lådor, eftersom de befintliga är ganska klent byggda... För övrigt ber jag att få gratulera till ett riktigt kap!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:09:20  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tackar för detta, Hannes!

Du har rätt i att lådorna verkar vara i det tunnaste laget och de väger inte så mycket.

Jag har av naturliga skäl inte haft tid att öppna mina ännu men hur ser det ut med dämpning inuti?

Och vad gäller de interna kablarna, vad satte du dit istället?
I vilket fall så kanske jag ska använda mig av QED 2,5 mm kabel internt då de knappast kan bli sämre än det som sitter i från fabrik om det är samma som man fick medskickat.

Tack för tipset Hannes.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:17:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Hörde dessa högtalare för flera år sedan tyckte då att de lät bra, kostade då ca 4 loppor. Missminner jag mig inte är det samma personer som utvecklat Aurora kablage och KEM 100 försteg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/11/23 :  11:54:19  Show Profile Send Hannes a Private Message
Har för mej att det är vanlig dämpvadd, sån vit som finns att köpa på biltema etc. Jag kör med audioquest type-4 kabel i mina. Och som sagt ge dem lite inspelningstid, förhoppningsvis blir du lika glatt överaskad som jag blev!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000