HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mest spelglädje: Rega kombo eller Linn Classic?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/11/22 :  07:43:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om man skall lägga ca 5-6 tusen för cd + förstärkare så känns tex en beggad linn classic music eller en rega kombo rätt.

Frågan är vilken som kommer att ge mest spelglädje.

Fördelen med Linn:en är att allt sitter i samma låda. Allstå behöver man ej lägga peng på signalkabel.

Men vad skulle ni välja?

En Rega Elex eller Mira + en Rega planet cd spelare.
Eller en Linn Classic music?

Rega cd är från 2004 och Linn:en är från 2001.
Och det är nästintill samma pengar vi pratar om.



Sedan tips på vilka högtalare som skulle passa till dessa kombinationer mottages gärna :)


Mvh Jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/22 :  22:35:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Lyssna och avgör själv, det är det enda som gäller.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/11/23 :  10:14:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Spontant, är det inte bättre i så fall att behålla dina Caspian-prylar?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/23 :  11:12:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Kan bara instämma med Blue, varför byta när du har såpass bra prylar nu? Du kommer nog inte bli annat än missnöjd om du byter ner dig från det du har.

Mitt förslag är att lägga pengar på något annat roligt hifi-aktigt, såsom nätkablar, nätlist osv... Gör säkert mer nytta än att joxa med (din redan bra) elektronik.

I all välmening!

Annars kan jag väl säga att de Rega-prylar jag provat har låtit varmt, mysigt och lite sävligt. Inga dynamikmonster eller särskillt framåt i ljudet. Rätt avslappnade och trygga i ljudet utan att vara särskillt spännande att lyssna på. Rätt så musikaliska dock med bra rytm i ljudet, men rätt slö bas och dålig baskontroll (speciellt försätrkarna).

Provkörde ett antal olika Rega-prylar när jag var i uppgraderingstagen för ett par år sedan, men de fastnade jag inte för. Kan ju ha hänt lite om man kikar på deras nyare prylar dock, man vet ju aldrig...

Linn har jag noll koll på dock...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2007/11/23 :  12:28:51  Show Profile Send Manga X a Private Message
Motståndskillen:
Gå och lyssna till NAD L54 på Hifiklubben.
4495 SEK och den låter inte fy skam tycker jag!

Då har du 2-kanalsförstärkare, DVD/CD-spelare samt radio i samma paket.
Analog bild ut dock...



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/23 :  12:39:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
I så fall varför inte en beggad Nad C350 förstärkare och en Nad cd C541 eller C542, det borde hamna runt 5000kr och är inte alls dumma prylar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/11/23 :  15:26:10  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Caspian grejerna + totem är nu sålda :(

pga bilköp

Men jag vill ha en "billig" anläggning.

där allt beg kostar kanske runt 10'

dock har jag stirrat in mig på ett par Jm Lab 920.1


i går köpte jag en rega planet 2000 cd spelare beg.

behöver bara förstärkare och ett par högtalare nu :)

det finns en rega elex förstärkare som verkar fin. den finns beg för endast 2000kr. dock är det ingen fjärr till.

annars finns ju rega mira.

eller densen beat 100?

vad tror ni.

beg stärkare för högst 3000kr

och sedan högtalare till det :)


nht 2.5?

castle harlech?

snell?

monitor audio rs5?

jm lab 920.1 ? :)


mvh Jon


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/23 :  15:47:14  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jag har densen och rekommenderar det stort. Enormt bra ljud.
Men om du har en rega cd spelare redan så varför inte fortsätta regaspåret för synergin?


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:13:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Varför inte satsa på en hyggligt lättdriven stativare istället. En liten integrerad förstärkare med liten nätdel gör ingen större golvare glad, tex ett par quad 11L eller 12L tillsammans med en regaduo kan nog bli väldigt trevligt. JM LAB 920.1 eller NHT 2.5 skulle jag aldrig sätta in i detta system.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:23:41  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
finns det ingen golvare som skulle passa in i sammanhanget då?

jag vill nog helst ha en högtalare med lite större ljud än mina totem model 1or hade.

lite tryck och dynamik,

:)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:38:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Det sätter ju saker och ting i annat perspektiv...

Jag brukar göra tvärtom - sälja bil för att köpa hifi!

Lättdrivna golvare finns faktiskt... Och för "rätt" pengar dessutom.

Hifi och musik hade ett stortest för nåt år sedan av billigare golvare.

Mission, Wharfedale och Infinity Primus bör du kolla upp! Ska ge otroligt myckjet välljud för pengarna.

En polare till mig köpte ett par Mission stativare ur samma serie som testades i H&M (vad serien heter har jag helt tappat) och det spelade riktigt bra! Uppfodrande ljud, rytmiskt och väldigt musikaliskt. Kanske inget om man gillar mer laid-back, men jag tyckte de var ruskigt prisvärda (2000 bagis!). Golvarna i samma serie ligger runt 3-4 papp har jag för mig.

Så, Mission, Wharfedale och Infinity bör kollas upp av dig! Testa ett par Audio Pro också bara för skojs skull! Black Diamond kanske är aningens dyra, men lär spela väldigt bra?

Tror att kombinationen Mission och Rega kan funka riktigt bra. Fin kombination som förmodligen spelar väldigt tight, musikaliskt och rappt, men kanske inte har det sista i botten.. (men hey, för 3-4 tusen kan man inte få allt... )

Säkert enkla att modda med! Byta internkablage och lite filterkomponenter så hoppar nog välljudsfaktorn upp ett par snäpp!

God jakt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:47:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Skulle vara typ en HK 670 alt 690 som har bra kraft och kontroll i så fall, de kan dock upplevas lite tunna i mellanregistret och har nog inte samma värme och kropp som Rega men skall du driva stora golvare och eftersträvar tryck och dynamik med förstärkare för 3000 kr får du nog ta vissa kompromisser...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:54:51  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Golvarna i samma serie ligger runt 3-4 papp har jag för mig.

Lyssna ordentligt först i så fall, det finns rena skräckexempel på hur dåligt golvare i den prisklassen kan låta. Köp begagnat om du vill ha golvare med kvalitet i den prisklassen, du får tex ett par Snell EIII för runt 3000kr idag som nya kostade ca 10000kr. Enligt mig är dom fortfarande bättre än många moderna konstruktioner i samma prisklass.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/11/23 17:04:24
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/11/23 :  17:01:46  Show Profile Send Blue a Private Message
(Angående några av inläggen ovan):

Det finns inget som per automatik säger att en golvhögtalare är mer tungdriven än en stativare. Snarare tvärtom. Ska man generalisera så har ju golvarna högre känslighet (spelar högre med en given insignal) och kräver därför mindre effekt. Sedan när det gäller impedansen så har den ju inget med högtalarstorleken att göra.

Monitor Audio RS8 - ett bra exempel på golvare som funkar bra med mindre förstärkare.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/23 :  17:09:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det finns inget som per automatik säger att en golvhögtalare är mer tungdriven än en stativare. Snarare tvärtom. Ska man generalisera så har ju golvarna högre känslighet (spelar högre med en given insignal) och kräver därför mindre effekt. Sedan när det gäller impedansen så har den ju inget med högtalarstorleken att göra.


Stämmer! Däremot kräver ju stora element som tex sitter i ovan nämda högtalare NHT 2.5 och JM LAB 920.1 en hel del effekt för att kontrollera oavsett känslighet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:20:21  Show Profile Send -AG- a Private Message
quote:
Köp begagnat om du vill ha golvare med kvalitet i den prisklassen, du får tex ett par Snell EIII för runt 3000kr idag som nya kostade ca 10000kr. Enligt mig är dom fortfarande bättre än många moderna konstruktioner i samma prisklass.


Enligt mig med, men jag är väl något partisk eftersom att jag äger ett par. I mina öron är de tom konkurrenskraftiga, ljudmässigt, för klart större belopp än 10kkr. Jag tog med dem till en lokal butik för ett antal år sen och jämförde med högtalare kring 20kkr eftersom att jag var sugen på att byta till nåt nytt. Resultatet blev att en kund i butiken som också var ute efter högtalare kring 20kkr ville köpa mina ;) (jag behöll dem dock)

Jag kommer förr eller senare att byta, man brukar ju oftast göra det efter ett tag, men jag har ägt dem i 10 års tid. Den erfarenhet jag har från otaliga lyssningar är att jag måste ut med en del pengar den dag jag bestämmer mig för att byta. Det kan också nämnas att de lyfter sig, både ljudmässigt och bokstavligt, ett par snäpp med de stativ som fanns att köpa till dem (trälådor som passar i sockeln och kan sandfyllas). Ser dock inte så många med dessa stativ nuförtiden.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:56:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Cd med spelglädje? Jag provlyssnade en Advance Acoustic mcd203II, den spelade verkligen med värme, "stampa takten" och kändes dynamisk i sin stil, ingen chans att bli lyssningstrött av den. Ser att den modellen (II:an) börjar dyka upp på begmarknaden... intressant också för att de går att modda med bättre rör vilket ska ge bra resultat... Snygg är den också

Edit: den var vid lyssningstillfället kopplad till Advance Acoustic integrerad förstärkare och sonus faber stativhögisar i butikens lyssningsrum


http://www.advance-acoustic.com/en-product.php?id=30

Förstärkare... svårt, men en beggad HK670 håller än och svarar rätt bra på uppgraderingar runt om i systemet... Dynamiken i anslagen är nåt jag uppskattade med min 670, sedan kanske det finns vassare i klassen vad gäller upplösning och finlir.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/11/27 13:59:28
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/11/28 :  10:57:22  Show Profile Send jos a Private Message
Kan bara tillägga att om du är ute efter ett par NHT 2.5i så måste du ha rejält förstärkeri. De låter skittrist med för klen effekt. Men med gott om förtärkeri är de riktigt roliga för priset (3500-4000..?)
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/11/28 :  13:51:59  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag kan definitivt rekommendera Quad 12L mkII. De presterar långt över sitt pris och passar bra ihop med Rega.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2007/11/28 :  15:37:23  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag har köpt Quad 12L MK II. Och jag hade Totem Model One Signature innan, precis som du OhmBoy

Jag är helnöjd. Quadarna är inte bara _bra_för_priset_ , de är helt enkelt väldigt bra högtalare. Punkt.

Jag kör rörförstärkare (Primaluna Prologue Two pimpad med NOS-rör) till dem och det funkar kalas!

Hittar inga nackdelar värda att ta upp, för priset känns sådana anmärkningar löjliga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000