HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att jorda eller inte jorda ....?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/21 :  10:53:36  Show Profile Send boombox a Private Message
Har bara jordade eluttag hemma och oftast jordade elkablar till anläggningen. Det verkar som om vissa förstärkare och andra komponenter inte klarar av det utan att ge brum.

Vad göra med dem? Skall man bara klippa av jorden i elkablarna till de komponenter som ger brum?

Är det någon ljudmässig fördel med att köra jordat?

Någon del i kedjan som med fördel skall jordas?

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/11/21 :  11:31:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Utan att ha ett svar på frågan kan jag bara konstatera att bl.a. mitt försteg inte ens har ett stift för jord och det är uppenbarligen ingen slump att vissa tillverkare väljer ojordad konstruktion för vissa apparater

Är lika nyfiken på varför som dig

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/21 :  11:53:46  Show Profile Send CC a Private Message
Kan underlätta om endast en apparat är kopplad till nätjord för att undvika jordslinga via signalkablarna... Vanligtvis är det stärkaren som rekomenderas kopplas till nätjord. De övriga blir då automatiskt kopplade till nätjord via signalkablarna.
Införskaffa en Elfix och konstatera lätt om det fungerat! Du slipper brum och enligt vissa tillverkare (bla DP) ska det vara till godo för ljudkvalitén.

Om det är en ljudmässig fördel för dig med att köra jordat kan bara DU själv avgöra. Men testa först efter konstens alla regler...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/11/21 :  12:15:42  Show Profile Send lennartj a Private Message
Har du centralantenn och har någon tv-komponent eller tuner ansluten till anläggningen?
Försvinner brummet om du tar ur antennkabeln?
Skaffa i så fall isolationstransformator för antennkabeln från exempelvis Elfa.
Det finns så många sätt att konstruera "burkar" och hantera signaljord och skyddsjord att det är svårt att ge mer än ett generellt råd;
Undvik att ha mer än en apparat i anläggningen som är ansluten till jord.
Då slipper du brumslingor.
Använder du nätfilter anser jag att själva filtren alltid ska vara anslutna till jord, så att de har någonstans att leda bort "skräpet". Apparaterna som är anslutna till filtren behöver däremot inte vara jordade.
Du ska absolut inte klippa av jorden från apparater som är konstruerade för jordad anslutning, du kan få krypströmmar i signalkabelarna och nätspänning i höljet på andra apparater i anläggningen om du har otur, i synnerhet om du har hembyggen eller annat ej S- eller CE-märkt.

Edit: satt länge och funderade, och såg inte CC's svar ovan. Ursäkta delvis överlappning

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2007/11/21 12:17:55
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/21 :  12:18:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Regelmässigt så brukar apparater för studiobruk vara jordade och det är väl av säkerhetskäl om någon av apparaternas chassie plötsligt blir strömförande. Själv har jag apparater som både är jordade och ojordade, men ingen av apparaterna körs jordat. Ljudmässigt så är det ingen skillnad och samma sak är det här på mitt jobb. När en apparat är jordad i studion så kör man jordat annars inte. Jag tror att tillverkarna av viss high end konsumenteketronik gärna kör jordat eftersom det ser mera proffsigt ut och sånt kan man ta betalt för. Samma sak enligt mig vad det gäller balanserat, sånt kostar omotiverat mycket mera.... och det ser ju proffsigt ut. Jag har testat många gånger med att koppla in apparater jordat/ojordat och jag kan nästan aldrig märka någon skillnad. Däremot så kan man få brum beroende på hur man kopplar ihop olika apparater ljudmässigt med olika kablar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/21 :  12:20:17  Show Profile Send CC a Private Message
No problema, bra att du fyllde upp det som jag missade! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/21 :  12:24:34  Show Profile Send CC a Private Message
gcs, "balanserat, sånt kostar omotiverat mycket mera.... "

- En högst personlig åsikt som de lärda tvistar om...

gcs, "testat många gånger med att koppla in apparater jordat/ojordat och jag kan nästan aldrig märka någon skillnad."

- Samma här, fast tvärtom. Har oftast märkt skillnad. Lustigt hur olika vi kan uppleva saker å ting! :-)


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/21 :  13:14:21  Show Profile Send boombox a Private Message
lennartj: det var centralantennen som gav brummet, både i det slutsteg och dac jag har inkopplat. Hade aldrig gissat att den blandade sig i jordningen. Skall kolla efter en isolationstransformator på elfa.

Tack också för övriga svar. Precis vad jag ville veta!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/21 :  16:42:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är märkligt hur det kan vara med brum. Det är ju många som har problem när man kopplar in sin reciever på centralantennen. Jag har själv aldrig haft problem med sånt däremot när jag kopplar in datorn till steree on. Här om dagen då jag lyssnade på radio så hörde jag ett brum från min subwoofer. Det visade sig att det var så svagt att det inte gick att mäta på grund av FM-bruset. Jag kopplade bort subwoofern och brummet försvann. Jag kopplade sedan på subben och hörde brummet igen men efter en stund försvann brummet av sig själv, men jag är helt säker på att det inte var subben som brummade. Jag tror helt enkelt att brummet kom ifrån mikrofonen i studion. Det är inte änns säkert att teknikern själv hörde det svaga brummet i sina högtalare.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/11/21 :  17:24:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
CC: Kan underlätta om endast en apparat är kopplad till nätjord för att undvika jordslinga via signalkablarna... Vanligtvis är det stärkaren som rekomenderas kopplas till nätjord. De övriga blir då automatiskt kopplade till nätjord via signalkablarna.
Införskaffa en Elfix och konstatera lätt om det fungerat! Du slipper brum och enligt vissa tillverkare (bla DP) ska det vara till godo för ljudkvalitén.


Jag blir mörkrädd när jag ser sådana här förslag.

Om en apparat är jordad så ska alla var det eller ingen av dom såvida dom inte är byggda dubbelisolerade och då har dom ingen jordkontakt i elkontakten. Det finns en märkning på sådana apparater i form av två kvadrater, den ena innanför den andra. Samma märkning finns på alla godkända väggbulor eller som det också heter batterieliminatorer som inte har jordkontakt.

Om en apparat som är avsedd att jordas och är jordad står bredvid en annan apparat som inte är jordad och det blir överslag till höljet på den ojordade apparaten så blir det direkt livsfarligt att ta i bägge apparaterna.

Signalkablarna ger inte någon skyddsjordning.

Minusen eller signaljorden får inte förväxlas med skyddsjord.
Det är inte samma sak och det är inte heller i alla apparater som signaljorden är kopplad till apparathöljet eller skyddsjorden.
Och i dom apparater som den är det så är det heller inte alltid direktkopplat.
Om jag mäter på mina apparater mellan hölje och signaljord så är det ingen koppling däremellan i Vitusförstärkarna och i Bladelius Gondul mäter jag 5 Ohm mellan signaljord och höljet.

Även om det hade varit direktkoppling mellan signaljord och hölje/skyddsjord så är signalkablarnas ledare oftast för klen för att skydda mot överslag. Tvärtom så kan kabeln börja brinna vid ett fel istället för att lösa ut säkringen som en korrekt utförd skyddsjordning gör.

Och om signalkabeln hade varit tillräckligt grov så hade strömmen som uppstår vid potentialskillnaden mellan apparaterna stört ljudåtergivningen.

Om man nu ändå bara ska jorda en apparat för att undvika brumslingor så är det enda sättet att göra det säkert att koppla ihop apparathöljena med en separat ledare mellan lådorna och den ska sitta säkert förankrad på höljet genom att tex. använda en skruv på chassiet och mätas så att den verkligen ger kontakt.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/21 :  18:14:51  Show Profile Send boombox a Private Message
En sådan här ser ut att kunna lösa mitt problem http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8887.htm

Sedan hoppas jag kunna köra alla kompenter jordat.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/11/21 :  18:29:20  Show Profile Send lennartj a Private Message
Just den, ja.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/21 :  20:55:58  Show Profile Send CC a Private Message
Oj! Inte ville jag göra dig mörkrädd Jorma!

Jag föreslog aldrig att någon skulle koppla bort någon jordledare på någon apparat. Inte heller menade jag att signalkabeln skulle fungera som ersättning för skyddsjord. Tanken, om jag förstått rätt från DP (Dynamic Precision), är att ev störningar skall ledas via den jordanslutna skärmen mellan apparaterna och kanaliseras ut en väg till nätjord. Att denna tanke inte kan fungera under alla omständigheter är ju självklart, men om man bara har en apparat som är byggd för jord (företrädesvis slutsteget) så verkar idén fungera...

Din idé med att ansluta lådorna med en egen separat kabel med varandra har jag tidigare hört rekommenderas och jag testade det en kort tid innan jag började köra med balanserat rakt genom anläggningen. Om det gjorde några större förbättringar på min dåvarande anläggning vågar jag inte påstå att jag minns (och mycket vatten har runnit under broarna de senaste 10-15 åren!), men jag hörde mycket gott om förfarandet. Kanske jag ska testa igen? Får se...

Hur som helst, Jorma, du har betydligt mer kunskap om elektronik (du var vällan elektriker i ditt "förra" liv, innan kabelmakeriet tog överhand, vill jag minnas?) och mina tankar å idéer bygger bara på mina begränsade erfarenheter inom området (har mest "testat" mig fram, hälften brunnet osv), så jag backar ödmjukt inför dina invändningar...


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/11/22 :  00:53:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
CC
Det som du hänvisar till att Dynamic Precision har föreslagit stod i ett nummer av den norska tidningen Audio och vad jag kan minnas så föreslår inte Erntsen att jordningen ska ske genom signalkablarna, utan på det sätt som jag skrev om i mitt förra inlägg.

Jag tror att det var hos Jonas som jag läste i det numret för en del (6-7)år sedan och du kanske kan höra med honom om han har tidningen med artikeln kvar, så du får rätsida på vad Erntsen egentligen skrev om detta.

Jordansluten skärm kan bara finnas med balanserade kablar med XLR-kontakter och det används mestadels inte i hifivärlden.
Jag använder inte den jordningen pga. av att det kan försämra ljudet och det gör heller inte dom flesta hifi-kabeltillverkare av samma anledning. I PA-sammanhang används den jordningen mest av säkerhetsskäl, då det med massor av kablar och apparater och spelningar ofta utomhus med fukt lätt kan bli fel någonstans och det är där viktigare med säkerheten än den allra sista droppen välljud. I en hemmaanläggning med ett fåtal komponenter och torra lokaler är den risken minimal och det finns heller inget krav att apparater i en hemanläggning ska jordas medelst skärmen på signalkablarna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/22 :  08:38:32  Show Profile Send CC a Private Message
Jorma,
det stämmer nog så bra, det där med norska Audio. Jag hade en gång i tiden prenumeration på den (typ förra seklet), ska ta å leta i mina gömmor.... Kan vara bra å uppdatera mitt sviktande minne ibland! :-)

Men jag måste erkänna att jag trodde det var vanligt med att låta jordansluta skärmen på xlr-kablar även i vår värld av hifi, inte bara i studiovärlden. Kanske har min uppfattning färgats av för mycket snack med studiotekniker..?

Men så är det, man får hela tiden lära sig något nytt! :-)

Hur som helst, jag ska nog ta å se över min jordkoppling på försteget (hemmabygge!), kanske kan vara bra idé att åter igen testa detta med separat jordledare...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/22 :  11:40:36  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag hadde ingen jordad kontakt i vardagrummet. Borrade ett hål under tröskeln vid väggen. ledde el kabeln under tröskel från hallen. Jag vet att man inte får dra sladdar mellan rum. Eftersom någon kanske får för sig att slå en spik igenom sladden. Men jag ska dra ut den när jag flyttar. samt fylla i gen hålet med plastelina.
Eftersom det fans jordad sladdutag i hallen använde jag den till CD. Den är på samma proppsom spisen. Men då den inte används kan den knappast störa CD.

Så mitt förslag dra en sladd till ett jordad uttag.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2007/11/24 :  13:18:43  Show Profile Send M3 a Private Message
Poppen. Det finns ju regler för detta..... Man får inte ha ett jordat uttag i ett rum om det finns ojordade i samma rum. Ska man således skaffa jord till stereon måste alla uttag i det rummet jordas. Läs det Jorma skrev ovan.
Hälsningar Ronnie /elektriker

Spik är nog det minsta du behöver bekymmra dig om

Edited by - M3 on 2007/11/24 13:20:43
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2007/11/25 :  23:14:08  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Det finns en billigare variant av antennfilter på Kjell&Co, lite enklare än att beställa ifrån än Elfa. http://www.kjell.com/?item=30411
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/11/26 :  06:26:29  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Roligt ni tog upp detta med brum, så fort jag har min plasma inkopplad så brummar det. Notera då att jag har dragit ur antennkabeln, det är HDMI kabeln som för över brummet... Riktigt störigt! Fick lösa det med att koppla i ett annat uttag i min förra lya. Nu har jag ny lya, samma sak.. Vad kan det vara för något??
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/26 :  09:33:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Marcus Ec:
Alla apparater skall vara anslutna till samma fas. I mitt vardagsrum är två faser inblandade, då kan det bli som du skriver
via de olika uttagen. Har du dator inkopplad i systemet via nätverkskabel så kan jordarna ställa till det den vägen också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/26 :  13:27:47  Show Profile Send poppen a Private Message
Men CD låter bättre jordad än ojordad. Varför vet jag inte. Har svårt att tro att förstärkaren skulle slå över till cd starkström. men det finns ju regler att efterfölja. Så jag får väll flytta den jordade cd sladden till en ojordat uttag. Resultatet blir sämre ljud.
men vad gjör man när förstärkaren är ojordad. Man kann ju skaffa en sån där hubert med 6 st stick kontakter. men förstärkaren är dock ojordad.

Edited by - poppen on 2007/11/27 12:04:32
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/11/27 :  12:47:17  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Angående störfiltret till antennen så undrar jag om det räcker med en, eller ska man ha två stycken om man kör både TV och Tuner via centralantennen? Dvs en till TV och en till Tuner.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/27 :  16:28:34  Show Profile Send poppen a Private Message
Men om förstärkaren saknar jord och cd har jord. då får man således koppla i hop dem. Eller ?
Cd spelaren står i ett plan under förstärkaren. Men om jorden i cd skulle ge upphov til att starkström skulle ledas genom signalkablarna till förstärkaren till annan utrustning som kopplas till Förstärkaren.

Ska man då koppla bort jorden till cd spelaren ?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:14:04  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Bernt dom är på samma uttag idag, men brum.. Alltså samma fas eller?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000