Author |
Topic |
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 22:48:56
|
Håller på och färdigställer min förförstärkare Aleph P 1.7 och har lite funderingar på hur jag ska kunna driva en sub från denna. Och funderar således på hur jag ska summer ihop de båda balanserade kanalerna till en enda signal.
- Måste jag först invertera de negativa signalerna för att slå ihop dessa med de positiva? För att senare summera kanalerna (höger och vänster)
- Utgår jag från de positiva signalerna enbart? Och hur kommer det i så fall att samspela med slutstegen som drivs balancerat?
- Hur summerar jag ihop signalerna (höger och vänster) till en signal?
Skickar med en läng på kopplingsschema?
Ge mig åtminstone en hint över hur jag ska komma vidare
http://www.kk-pcb.com/aleph-17.html
Tack på förhand
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 23:42:59
|
Positiv vänster och negativ höger? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/11/21 : 07:58:01
|
Varför bekymra dig om det? De flesta subbar har ju ingångar för båda kanalerna. T ex min Tannoy har vanlig phono-ingång och balanserade ingångar... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2007/11/21 : 09:49:32
|
Du kan ju koppla ihop höger och vänster med 2 motstånd, mittpunkten kommer bara att ge dig mono-signalen. +höger-R-|-R-+vänster och -höger-R-|-R--vänster så att säga, där | blir utgång. Dålig drivförmåga dock. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/11/21 : 10:13:18
|
Om man slår ihop en balanserad signal så att den blir oballad då har man samtidigt förstört möjligheterna till balansering. Men om man inte behöver köra ballat spelar det ju ingen roll. Ett problem är ju om du vill göra om två kanaler till mono för att skicka till subben. Då behöver man ha en mixmatris som gör att stereosignalen till slutstegen inte blir mono utan endast mono till subwoofern. det här verkar bli rörigt men kanske någon annan kan förklara lite enklare. |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/11/21 : 12:58:05
|
Normalt kör du bara het signal ut, dvs pin 2 på XLR. I vissa fall jordas kallt stift till jord via 600ohms resistor, i vissa fall ligger den öppet.
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2007/11/21 : 23:19:30
|
Tackar för alla svaren...
vet inte om jag blivit något klokare
Lovan:
-känns konstigt att addera en positiv signal med en inverterad signal, borde det då inte bli fel påverkan från den senare?
Zombie:
Tänkte bygga mig ett eget substeg med Hypex modulerna och där finns inte den möjligheten från början
Zombie:
Borde det inte bli noll om man slår ihop hot med cold?
Nu ger jag mig kanske ut på djupt vatten, men jag försöker
Tror att du tänkte dig något som detta:
OPAMP:en med tillhörande motstånd är bara där för att invertera signalen...
Och får om jag simulerar denna följande:
Eller har jag tänkt fel, missat något?
gcs:
det jag vill ha är balancerat till slutstegen och mono (dock gärna balancerad sådan) till subben.
acebowler: visst gör jag det enligt ovan med motstån då?
Vinner man något på att sätta en ex-vis opa134 för att förstärka signalen på vägen i en sådan koppling?
Tackar
en fundersam loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
|
|
|
Topic |
|