HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Söker input om ALR/Jordan Note högtralarserie
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/11 :  10:59:30  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Hej!

Undrar om någon här har testat denna högtalareserie (ALR/Jordan Note) och undrar om ni har något intressant att säga. Undrar även om ni vet vart (om?) de finns för provlyssning i Stockholmsområdet.
Har du någon chans mot exempelvis B&W CDM eller AudioVector M serie?

Tack på förhand!

-------------
MVH Patrick

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:52:39  Show Profile Send Peder B a Private Message
ALR-Jordan Note 5 är en högtalare som slåss i klassen med Audiovector M3, B&W Nautilus 804 mm. vilken som låter bäst beror nog mycket på vilket ljudideal man har men denna beg. annons på ett par Note 5 för 12500.- är nog väldigt konkurrenskraftig och dessutom så är dom väldigt snygga i ljus körsbär! mvh // Peder B

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6488

2 st 6 tummare (aluminium) + diskant. - Tight och detaljerat med tryck! 2 st reglerbara slavbasar så att de kan fungera i vilket rum som helst. En vacker möbel dessutom!



"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:00:14  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Jag har lyssnat en del på minstingen i Note-serien och tycker att den är mycket bra, bättre än B&W och bättre än Audiovector M1 standard och aningens bättre än M1 super, men får dock se sig slagen av M1 Signature. Sen har de lite olika ljudkaraktärer, en smaksak vilket man föredrar. Note 3´s stora fördel ligger i mellanregistret tycker jag, och sen i den justerbara basen (slavbasen alltså).

Mitt val av högtalare står i nuläget mellan ALR/jordan Note 3 eller Amphion Argon 2. Dock återstår en del andra fabrikat att lyssna till innan jag bestämmer mig helt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:59:08  Show Profile Send marens a Private Message
Mitt val av högtalare står i nuläget mellan ALR/jordan Note 3 eller Amphion Argon 2. Dock återstår en del andra fabrikat att lyssna till innan jag bestämmer mig helt.

Kom ihåg att Amphion har en färgning i mellanregistret vid 800Hz ungefär.

ALRjordan däremot.Finns inget bättre mellanregister, helt glasklart kemrent.
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/12/12 :  01:59:13  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Vad är det för färgning du pratar om? Inget jag lagt märke till! Vilken modell lyssnade du till och vilken utrustning användes i övrigt?
Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2002/12/13 :  11:15:02  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Tack för svaren!
Mitt ursprungsval var KEFs nya Q serie (blev förförd av utseendet ) men började även fundera på B&Ws CM4. ALR/Jordan ser ju dock ut att kombinera både utseende samt ljud ganska bra.

mattiasw: Vilka B&W högtalare syftar du på som du säger att Note 3 är bättre än?

-------------
MVH Patrick
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:47:55  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Ffa B&W CM2 och CM4, men även CDM1NT, har dock inte jämfört med B&W 805 vilket jag kanske borde ha gjort. Tror dock att den senare kommer till korta i basen jämfört med NOTE 3, men kanske är bättre i diskanten istället, tål att prövas irl.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:13:37  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by mattiasw

Vad är det för färgning du pratar om? Inget jag lagt märke till! Vilken modell lyssnade du till och vilken utrustning användes i övrigt?



Den var ganska tydlig, inte irriterande direkt, skulle kunna gå att vänja sig vid. Lyssnade hos ljudmakarn och jämförde med bl a Monk och audiovector. Var definitivt inte elektroniken iaf.

Btw B&W är när det gäller renhet inte i närheten av de andra vi pratat om i den här tråden.

Edited by - marens on 2002/12/16 00:16:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000