HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Har bovärden rätt att göra så här?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/11/15 :  19:59:55  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tja!

har nyss flyttat och håller på att få lägenheten renoverad.

När vi tog lägenheten så sa bovärden att alla rum inkl toaletten skulle renoveras.

Nu när i princip alla rum är klar utom toan så kommer han och säger att de inte ska renovera hela toan, utan bara måla en vägg vit som var missfärgad.

Vi ingick ju ett muntligt avtal när vi skrev på lägenheten att även toaletten skulle renoveras.

Till saken hör är att han som ska göra jobbet var där och kollade och han ansåg att det var i sånt bra skick att de inte skulle behövas göra någon större renovering.

Det som de har sakt ska göras nu i efterhand är att måla taket och att måla en liten vägg på ca 1m bred med vit färg och resterande väggar ska vara vita med blå kvistar på.

Frågan är om bovärden har rätt att bryta ett sånt här muntligt avtal vi har kommit överrens om. Jag har pratat med honom och han säger bara att de har gjort en fel bedömning och att de helt går på vad mattläggaren säger.

Men borde jag inte ha laglig rätt att få det renoverat som de först var tänkt då vi som sagt gjorde ett muntligt avtal?

Jag och tjejen var båda med när de sa att vi skulle få helrenoverad toalett, samt så sa även han som visade lägenheten innan vi bestämt oss att toan skulle helrenoveras.

En mycket irriterad norrlänning.

vad kan jag göra i detta läge.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2007/11/15 20:05:50

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:48:49  Show Profile Send 80-talet a Private Message
kolla med hyresgästföreningen! jag förutsätter att det är en hyresrätt eftersom du själv inte skulle stå för renoveringen. var det en förutsättning för att du skulle ta lägenheten? väldigt annorlunda bostadsmarknad där uppe isf :D! här nere tar man vad man får om man inte kan betala för sig!

har du inget besiktningsprotokoll där det står att det bör renoveras?

du ska vara medveten om att jag tror att hyresvärden kan höja hyran pga renoveringar, om det inte är uttjänt/sönder osv. men hör med hyresgästföreningen de brukar vara bra att ha att göra med (tror jag, har aldrig behövt deras hjälp själv).

eoJeud
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:50:28  Show Profile Send edison a Private Message
"Till saken hör är att han som ska göra jobbet var där och kollade och han ansåg att det var i sånt bra skick att de inte skulle behövas göra någon större renovering"

Misstag kan alla göra, även bovärdar.
Är det allvarliga såna är det en sak, typ om det ÄR ett skitdåligt badrum/toalett, och ni tex inte skulle tagit lägenheten om inte "totalt renoverad toalett" utlovats.

Revovering är väl ändå i sin natur sånt som görs när det behövs***, annars är det slöseri med resurser som i slutändan påverkar kostnaderna åt fel håll, dvs hyrorna åker upp...

Eftersom bovärden medger sitt misstag och inte nekar till vad han sagt (som det verkar iaf?) kanske ni kan få nån form av "kompensation" på annat sätt?


***annat om man själv slantar renovering av eget ägt hus/lgh.Då gör man sånt när *man vill*.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:54:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Bovärden sa att de inte skulle ge nån kompensation osv. Vi får se hur de går ska höra med dem igen om vi kan komma på någon lösning, jag kan godta det om de målar alla väggar i badrummet i samma färg inte att en vägg ska vara en annan kulör, det ser ju bara dumt ut.

Men som ni säger man ska vara glad att man får de renoverat över huvudtaget.

aja the story continues.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/11/15 :  23:34:33  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jo, en sk fondvägg ser ju för jäkligt ut...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/11/17 :  18:37:42  Show Profile Send Snoop a Private Message
fondvägg är snyggt, så länge det passar in

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2007/11/20 :  11:42:56  Show Profile Send Manga X a Private Message
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000