Author |
Topic |
|
guffaw
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 15:20:01
|
Ideér kommer ibland från oväntade håll.En gång titade jag ut över byggplatsen utanför (de höll på med sprängningar) och:jag tänkte inte på att plocka en "sprängfilt",men däremot tänkte jag på Frigolit.
Eftersom det ändå är standard i emballageindustrin för att skydda mot stötar (kortare och mer intensiva vibrationer:) borde det väl funka fint under t.ex betongblock under t.ex högtalare?
Dock, det är ju inget "tyst" material som plastelina,utan vill man få fram rysliga ljud är det inga problem.
Är det någon som har prövat frigolit? |
Cambridge Azur 640v2 cd, Cambridge Azur 640 amp, Gale 3045 |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 20:02:52
|
Stomljudsdämpning: Till stomljudsisolering fungerar urethanceller bättre. Finns ett flertal sorter varav Sylomer (SD Foten) kanske är mest känt. Läggs under järnvägsräls, under motorer, fläktar mm för att inte sprida vibrationerna vidare.
Ljuddämpning: Akustisk dämpning handlar om strömningsresistans alltså luftmolekylernas friktion mot en annan yta. I Rockwoll skapas alltså dämpningen genom att luften rör sig runt en miljard fibrer. Cellplast eller frigolit har slutna celler. En glasvas dämpar ljudet mer äb frigolit = INGET ALLS.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
Edited by - esl on 2007/11/16 00:21:28 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 20:41:25
|
Men nu handlar det ju om vibrationer och inte absorbtion av ljud. Om du tänker att du har cellplast under ett laminatgolv så dämpar det effektivt ljudet av att du går på golvet.
Därmed inte sagt att det är ett bra val. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2007/11/15 20:41:48 |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 23:54:03
|
Den blå frigolit som används till att lägga platta-på-mark när man bygger hus och annat är ju av lite annat slag än den frigolit man isolerar med. Betydligt hårdare och tyngre. Jag vet inte hur den vita frigoliten skulle klara av högtalare+betongstativ, men den blå skulle knappast ha några problem med det. En bra sak med frigolit borde väl vara att den inte lagrar så mycket energi i och med att den är lätt? Därmed positivt för vibrationsdämpning i rätt kombination med annat material. Som vanligt tror jag att det bästa är en sandwich. Man kunde tänka sig en skiva blå frigolit (den är väl 10 cm tjock), limmat mot en sandwich av aluplåt-bitumen-aluplåt. Eller nån annan käck sandwich. Bara inte med korv. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/11/15 23:55:50 |
|
|
guffaw
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 01:06:32
|
Blå frigolit? det ska jag kolla upp. Och aluplåt kände jag inte till. De tjugo första träffarna på Google har rubriken "jag behöver en bit aluplåt.var köper man det?" :) |
Cambridge Azur 640v2 cd, Cambridge Azur 640 amp, Gale 3045 |
|
|
Material
Member
127 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 08:56:58
|
Blå frigolit (markisoleringsplatta) och vanlig frigolit isolerar mot värme. Dessutom dämpar de stötar genom att deformeras (tänk "deformationszon" på bilar). Vibrationer dämpar de betydligt bättre än glasvaser, men absolut inte bra. (Har ni tillgång till en tunn (1-2 cm, storlek en halv kvadratmeter eller så) platta frigolit så går det faktiskt om man hänger upp den rätt att knacka på den och få den att svänga i sin evenfrekvens ett tag. Det betyder inte att det är ett bra material att bygga xylofoner i, men i alla fall). Sandwichar av olika slag kan framför allt bli väldigt starkt och styvt. Har man ett "osegt" centrummaterial så dämpar de inte speciellt bra alls. Har man ett "segt" material mellan aluminiumplattorna kan det bli väldigt vibrationsdämpande och kan vara bra att bygga ljudisolerande väggar av (det borde gå förvånansvärt bra att bygga högtalare i detta material). Men att dämpa stående vågor inuti högtalare är det rätt värdelöst till, där är det ju bara ytan som spelar roll. Nu skulle du ju ha dom under högtalarna, så det mesta jag har snackat om här ovan är irrelevant. men: Frigolit har i byggsamanhanget en enda funktion - den isolerar bra mot värme. I förpackningssamanhang har den en enda funktion -den deformeras lätt av stötar och tar upp slagenergin så inte din fina förstärkare går sönder i frakten. Under högtalare vill du ha något som dämpar vibrationer. Tillochmed en hopvikt handduk är bättre än frigolit.
|
En Feminist och en Gentleman |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 10:15:10
|
Lite OT, men om den blå frigolitens egenskaper att inte släppa igenom ljud är lika oavsett frekvens borde det ju vara rätt lättarbetat att ex bygga absorbenter av typen helmholtz. Kanske inte det mest konstnads effektiva men tanken slog mig :-) |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 10:46:36
|
quote: den blå frigolitens egenskaper att inte släppa igenom ljud är lika oavsett frekvens
Vilka fakta baserar du detta på?
Menar du att den skulle reflektera allt, släppa igenom allt eller dämpa exakt linjärt. Alla tre alternativen är fullständigt orimliga. |
/Jonas
|
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 11:06:54
|
Det var väl menat lite mer som en funderingen än ett faktabaserat påstående, . Min tanka börjde rulla utifrån dessa två ovanstående rader.
"Cellplast eller frigolit har slutna celler. En glasvas dämpar ljudet mer äb frigolit = INGET ALLS."
och
"Men att dämpa stående vågor inuti högtalare är det rätt värdelöst till, där är det ju bara ytan som spelar roll."
Slutsatesn utifrån detta tillsammans med din fråga EuphoniC blir ju: hur hög reflekterande grad i jämförelse med ex mdf har den blå frigoliten? Då det är de som är viktigt för att en helmholtz ska fungera. |
|
|
guffaw
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2007/11/16 : 17:24:09
|
Okej, jag tror att jag struntar i frigoliten :) Eftersom jag inte hade några bra frigolitbitar hemma använde jag tre bitar plastelina under betongblocken under golvarna, 2 fram och en "där bak" som är brukligt med apparatfötter.Innan hade jag en sandwich med golv,liggunderlag,betong.Inga "natt och dag"-skillnader men lite längre utklingande bas på Whitest Boy Alive "Dreams" platta.Nästa projekt blir ytterligare ett till betongblock under varje högtalare + tre bitar plastelina.Kanske Soundcare Superspikes.Iaf ska jag fylla ut (inte helt) hålrummen med Novibra och/eller bitumen/liggunderlag. |
|
|
|
Topic |
|