HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Detta med förförstärkare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2007/11/13 :  23:57:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förförstärkare, ja...
Har aldrig haft någon (undantaget en volympot monterad i en plåtask tillsammans med fyra kontakter och en halvmeter koppartråd) och jag har flera gånger självsäkert hävdat att jag aldrig ska skaffa/bygga mig någon heller...

Naturligtvis ska jag bygga mig ett försteg, och ett hejdundrande bra försteg ska det vara också! Rörbestyckat, återkopplingsfritt och med exakt en triod per kanal, där har vi grundspecarna.
En volymkontroll och en ingångsväljare hör väl liksom till också.

Förstärkningen ska vara låg, 2-3ggr räcker bra och den ska kunna driva laster på 10k och uppåt, lägre skadar inte heller.

Det absolut mest vitala är i det här fallet volymkontrollen, för tillfället saknar min anläggning såna finesser och hade det inte varit för att jag kan sänka utnivån från CD:n ner till -25dB så hade nog relationerna till omgivningen varit ganska ansträngda vid det här laget.
Volymkontroller uppbyggda av fasta motstånd på en vridomkopplade är bättre än vanliga volympotar men de är gräsligt tråkiga att bygga så jag köpte en på Ebay för småpengar. 25kohm är den på och den kostade ungefär lika många dollar (minus k:et då) vilket är misstänksamt billigt, hur kvalitén är märks när den anländer med posten.

Efter volymkontrollen kommer själva den aktiva biten, i det här fallet en triod. Eftersom det ska vara låg förstärkning och återkopplingsfritt så är blir det till att välja rör med låg förstärkningsfaktor. 12B4A, 6AS7 och 6S19 är tänkbara kandidater, förstnämnda ligger bäst till just nu i mina tankegångar.

För att få någon förstärkning behövs någon form av last på anoden.
Ett vanligt motstånd är det simplaste (och låter tydligen helt OK i fallet 12B4A), en konstantströmkälla är väl rent tekniskt det bästa och en transformator får väl anses mest exklusivt.
Exklusiva grejor vill man ju gärna ha, och eftersom mitt 813/845/GM70-bygge aldrig verkar bli verklighet så råkar jag ha ett par LL1671/50mA kopplingstrafos som bara ligger och skrotar.

Luftgapet (50mA) är lite oroväckande stort, men 12B4A har såpass lågt inre motstånd att jag tror att det ska kunna fungera ändå.
I databladet för transformatorn anges primärinduktansen till 35H med 30mA luftgap, frekvensgången är då 30Hz-30kHz när den matas från en impedans på 3kohm.
Med 50mA luftgap uppskattar jag induktansen till ca. 25H och då 12B4A har ett inre motstånd på strax över 1kohm (vid rätt arbetspunkt) så tror jag det kan funka skapligt.
Med trafon kopplad som 2:1 borde den totala förstärkningen bli x2,5-3 och utimpedansen under 300 ohm.

Synpunkter?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/11/14 :  12:44:05  Show Profile Send Lord a Private Message
Finns igentligen inget att tillägga, 12B4 och LL1671 blir med all säkerhet ett bra linjesteg.
25H och ett Ri på ~1k ger ju -3dB på ~7Hz, så det är nog inget att oroa sig över. Men precis som du säger så går det att öka marginalerna med rätt arbetspunkt. I det här fallet så handlar det inte om några stora späningssving så man kan ju lägga den ganska fritt. Med ~100V över röret så går det nog att pressa ner Ri under 1k.
Har du funderat nåe på nätdelen ? Pesonligen tycker jag att du skall skippa ev kisel och passiv drosselfiltrerad nätdel, det brukar låta bäst i slutändan.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/14 :  13:45:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, jag tror också att det kan funka trots det stora luftgapet.
I nödfall kan jag ta till ännu grövre rör men då blir det ingen förstärkning istället.
Funderar på att använda en av fyra primärsektioner till att ge röret lite katodåterkoppling, vet inte om det gör någon nytta på ett så lågförstärkande rör men det är å andra sidan enkelt att testa.

Har inte spikat nåt angående nätdelen mer än att den med all sannolikhet kommer att hamna i en separat låda.
Det är inga väldiga spänningar eller strömmar inblandade så det ska inte vara några problem att hitta passande kontaktdon. En fyrpolig XLR skulle funka.

Jag har ju ett par enorma 30H 200mA drosslar som inbjuder till LCLC-filtrering ihop med ett antal ryska 30uF 160V oljekondingar.
Som likriktare har jag ett gäng 6X5/EZ35 som nog skulle funka bra.
Har också en liten nättrafo från nån gammal radio som ger ungefär lagom högspänning samt glöd till likriktaren, glöden till trioderna får bli 12VDC från en separat krets. 12B4A är tydligen benägna att brumma om man glödmatar dem med AC i småsignalkretsar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/14 :  14:04:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har du kollat vad som händer med 25H mht arbetspunkten för röret vid låga fekvenser? Vid 20Hz betyder 25H 3,1kohm. Med 4:1 blir lasten från 10k utan betydelse. Möjligt att jag tänker fel men blir det inte lite väl tufft för 12B4an i de lägre registren?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/14 :  14:33:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det kan bli tufft, men när jag och Lord höll på och mätte på 12B4A med drossellast i samband med katodföljarslutstegen så vill jag minnas att röret levererade bra LF med 30H på anoden, och då var arbetspunkten något i stil med 300V 17mA.
Då var arbetspunkten optimerad för maximalt utsving, om man istället optimerar för lägsta inre motstånd borde det gå bra (skillnaden i Ri är nog rätt stor mellan 300V 17mA och 100V 30mA).

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/14 :  15:15:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Körde en snabbkoll i triodecalc vid din arbetspunkt 100V/30mA med 3,3k last: 40V ut(10V efter trafon)med ca 6% 2H innan klippning.
Vid 1V efter trafon hamnar 2H på ca 0,6%.
Så det funkar nog därnere. När spelade du 20Hz senast?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/14 :  15:36:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack för hjälpen!
Jag har tänkt köra trafon som 2:1, men det borde vara oviktigt i sammanhanget. Eventuellt skulle man kunna ha en omkopplare för att ändra omsättningen efter behov.

quote:
När spelade du 20Hz senast?

Det var längesen, och det lär inte hända igen på mina högtalare heller! 4,5" bredbandare i slutna lådor spelar ogärna 20Hz...

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/15 :  12:25:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
I väntan på delar till 12b4a-försteget lödde jag ihop en simpel transistorvariant igår kväll.
Det blev ett förstärkande steg baserat på en (1) BF245B Jfet per kanal, hardwirat direkt på volympotens ben...
En 24V trafo och en kapacitansmultiplikator förser kretsen med ca 30V matning. Utgångskondingarna är 10uF ryska oljekondingar.

Det kommer nog en bild på eländet till helgen när kameran kommer hem.

Edited by - Fuling on 2007/11/18 22:19:15
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/19 :  17:26:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lite seriösare prylar på gång:

De röda klossarna är oljekondingar på 10 och 30uF 160V, de mindre ska agera katodavkoppling (tillsammans med elektrolyter) och de större ska sitta över matningsspänningen.

Volymkontrollen kom idag och syns på bild, om än lite suddigt.
För strax över 200:- ska man väl inte klaga på kvalitén, men personen som lödde dit motstånden måste ha varit ny på jobbet och dessutom haft en dålig dag och trasig arbetsbelysning...
Jag kommer att få göra om varenda lödning, och med tanke på att det är en "ladder"-kontroll så är det ganska många lödpunkter...

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/11/19 :  18:18:15  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det där blir något att komma o dema ser jag, blir lite svårt för mig att komma den närmaste tiden
Hoppas allt går enligt planerna, ser fram emot att bekanta sig med dessa apparater
Mer bilder kommer hoppas jag

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/19 :  18:46:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Levande: Jodå, det blir väl en vända upp sen när snön är borta och läget lugnat sig lite

Försöket att snygga till lödningarna på volymkontrollen misslyckades, det verkar som att de använt någon sorts tenn som ger en ytfinish som jag tolkat som kallödning. Så länge det finns minsta lilla rest kvar av det tennet ser det likadant ut igen när lödningen kallnat.
Sålänge det funkar får det vara, men då vet jag det nästa gång jag ska köpa billiga volymkontroller på Ebay.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/19 :  22:15:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Blyfritt ger den effekten!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/19 :  22:35:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Inget att oroa sig över, eller?

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/11/20 :  07:28:55  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
De nya lödtennen behöver oftast höre temp vi lödning, testa att höja till 370

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/20 :  16:26:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
testa att höja till 370

Jovars, men då får jag nog koppla in lödkolven (kolv, inte penna) på trefasen...!

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/11/20 :  18:49:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Vaaaa har du inte en lödstation, det trode jag.
Då vet jag vad du skall önska dig i jul klapp

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/20 :  19:51:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Stämmer, ingen lödstation här. Ska nog köpa en

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/20 :  22:57:48  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har testat alla rekommendationer om högre temperatur och kortare lödtid etc. Blyfritt stinks! Jag ger f-n i miljön i det här fallet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:11:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag är nog böjd att hålla med.
I fallet med den här volymkontrollen verkar det krävas en orimlig arbetsinsats för att få ordning på den och risken är väl att jag värmer sönder både motstånd och omkopplare på vägen.
Den får vara som den är helt enkelt.

Plåtarbeten (för signaldelen, nätdelen är inte påbörjad än) är färdigt och förhoppningsvis kommer ett paket med kabel, ingångsväljare med mera på posten i morgon.
Det ser ut att kunna bli provlyssning med en hastigt ihopslängd nätdel till helgen!

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/21 :  23:45:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Signaldelen färdig, om jag inte glömt nåt...
Det som fattas är 150V 70mA och 12,6V 600mA in i andra änden av kabeln.

Inte så snyggt med alla skruvskallar kanske, men det skulle innebära en massa merarbete att bygga så att de inte syns.
Funktionalism, g`ddammit!

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/11/22 :  16:06:03  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Snacka om back to bacick lock, jag gillar det Fuling bra jobbat

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/22 :  19:57:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack. Ikväll eller i morgon blir det provlyssning.

Edit: Det låter... ganska lovande dessutom, bortsett från lite brum som jag ska göra mitt bästa för att åtgärda.
Det kritiska lyssnandet råkade övergå i kritiskt ölprovande så jag återkommer i morgon med utförligare rapporter. Tycker mig ana en tendens till tunnhet i basen, om mina aningar stämmer så kanske det går att ordna med en "fetare" arbetspunkt för rören.

Edited by - Fuling on 2007/11/24 01:22:16
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/24 :  09:52:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hur gick ölprovningen, ingen tunnhet där?
Ang. förstärkaren så kanske trafons förhållandevis låga induktans trots allt kan vara orsaken?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/11/24 09:58:16
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/24 :  15:34:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ölprovningen gick utmärkt, tackar som frågar!

Jag mätte lite på försteget idag med 22k last på utgången (inlött rakt över sekundären) och frekvensgången är rak mellan ca. 15Hz och 30kHz. Vid 10Hz fanns det fortfarande bra output och någonstans ovanför 30kHz steg responsen en bit för att sen dyka tvärt (Trafons egenresonans).

Brummet visade sig komma in via glödmatningen, CRCRC-filtrering till glöden var inte tillräckligt så för tillfället sitter det en drossel på 112mH där också. Framöver ska det byggas en aktivt reglerad glödnätdel.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/24 :  21:26:11  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Din vana trogen så levererar du ännu ett snyggt bygge!
Jag gillar volymratten,Bakelit och hammarlack,fasettslipade lampor,då blir jag lite konstig på mitten

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/11/24 :  22:24:28  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Kan bara hålla med alla andra, mycket snyggt!
Vad kör du för arbetspunkt på rören?
Måste även hålla med Hokis, det är tufft med hammarlack och bakelit =)

Edit: Glöm det där med arbetspunkt! Det hade du ju redan skrivit...

Edited by - dahlfalk on 2007/11/24 22:26:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000