HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 spela in grejor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:26:08  Show Profile Send Jadde a Private Message
Funkar det verkligen? Kan förstå att högtalare behöver mjukas upp lite men förstärkare och CD-spelare... Någon som har kunskap i ämnet? Många tycker...

What goes around comes aroun

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:47:10  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Det lilla jag vet om elektronik är att det tar ett par hundra timmar innan t.ex kondensatorer når det värdet som är angivet. Om du förstår vad jag menar..

*nu har jag inget att skriva för då kanske jag förolämpar någon
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/11 :  16:04:02  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Och vad tycker ni om det omstridda ämnet att spela in kablar.....

Det brukar ju väcka en del diskussion..

Mvh. RKL
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/11 :  16:26:33  Show Profile Send Timbre a Private Message



Jag förstår inte att en så´n självklarhet kan bli omstridd.
Det är ju stora ljudskillnader på en nyuppackad kabel och efter ett par hundra speltimmar.
För mig handlar det mer om att kablar skall ligga still när de är inspelade.
Kimbersnokar vill va´ ifred, annars blir det gnäll, d.v.s. spretigt ljud.

Fullständigt distanserad från verkligheten...
Möjligt, men nu är det som det är...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/11 :  16:47:36  Show Profile Send molsson a Private Message
Hur menar du nu? Ligga still? Jag tillhör ine den skaran av människor som springer runt och rycker i kablaget när jag lyssnar på musik. Dessutom är soffan skönare. Däremot kan det finnas ljumma vindar som drar genom lägenheten, men det skall till en mindre orkan för att flytta på MIT-slangarna.

Dammsugning, görs inte heller med fördel till musik.

Plis eksplejn


/Marcusoft

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/11 :  17:10:05  Show Profile Send Timbre a Private Message



Hmmmm...jo, om man av någon anledning rotat omkring bland signal- och högtalarkablaget, tar det några timmar innan ljudet "sätter" sig igen och det börjar låta som vanligt.
Alla kabelfabrikat är uppenbarligen inte lika känsliga.
Kimberkablar skall ligga still.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/11 :  17:30:13  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Eftersom jag har en butik så har jag ju förmånen att packa upp mycket nya grejer. Och mina erfarenheter säger att 90% av grejerna låter bättre efter att ha blivit inspelade. Nu säljer ju inte jag någon riktigt dyr hifi men ändå. Cambridge t.ex. har ju små klisterlappar på sina grejer som säger att man bör låta grejerna stå och gå i minst 36 timmar första gången för bästa resultat. Värsta exemplen jag stött på hittills är Yamahas högtalare som låter riktigt dåligt när dom packas upp. Men efter närmare en vecka är det ett helt annat ljud som tur är.
Spela in kablar har jag dock ingen större erfarenhet av.
Men några av mina kunder har sagt att det blev skillnad.
Om dom klarar ett blindtest vet jag dock inte.


Tiden går fort när man ligger i kom
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/11 :  17:46:51  Show Profile Send Timbre a Private Message


Om vi nu ändå skall ta en djupdykning ner i voodooträsket, så har jag upptäckt att även Shaktistenar skall ligga still....
Först efter några dygn blir det riktigt bra.
Hur man sen testar Shakti med sten av/sten på, kan jag inte riktigt begripa. Två identiska apparater möjligtvis med allt förberett dagen innan...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/11 :  18:02:14  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Gällande inspelningen av kablar:

Även Siltech-kablarna började låta bättre efter en längre tid i systemet, speciellt vad gäller diskantåtergivningen och resolutionen....tro det den som vill...

Nä, alla komponenter skall ges en chans att spelas in innan man kan säga nånting om ljudet, speciellt då det gäller förstärkeri eller högtalare........

Annars är Siltech-kabeln ganska tam, så den ligger också mest stilla, kanhända att den lite svänger om det spelas verkligt bra musik...

Mvh. RKL (som inte ännu testat Shakti, då ingen tar in dem i Finland..)
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/07/11 :  18:54:32  Show Profile Send JM a Private Message
Ibland kan ju faktiskt det faktum att man blir inlyssnad själv, få en att tro att "ljudet" från exvis en kabel blivit bättre efter ett tag....

Mvh/Janne
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/11 :  18:59:46  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Mina Heco Argon 50 har 100 timmar för att spela in sig... är snart färdig=)

tyvärr så hade jag inte råd med mer än ett par suprakablar å dem vet jag inte om de påverkas av varken inspelningstid/om man rör på dem..

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/11 :  19:04:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
btw, är det nån som kan rekommendera en prisvärd högtalarkabel?(som inte kostar allt jag äger å har, e faktiskt en studerande)

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:12:10  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Transparent, Siltech, Kimber mm. är ju alltid prisvärda.........

Måste den vara ny? Annars kan man ofta köpa verkligt fina kablar för ett rimligt pris begagnade, de slits ju inte direkt ifall de behandlas rätt.

Annars har väl just Supra och t.ex. Audioquest alternativ som inte kostar skjortan.....det gäller ju att prova sig fram, kablar kan ju vara rätt systemberoende...

Mvh. RKL
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:20:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har en Clou till salu! Reklam varning! Reklam varning! Reklam varning! Se säljes....

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:20:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Vad gäller elektronik kan jag egentligen inte uttala mig eftersom jag i regel köper begagnat...
Men vad gäller högtalare så är det enligt min erfarenhet ingen tvekan...när jag fick mina Revel Studio så var det inget annat än en låång plåga...de lät bedrövligt den första tiden...det var så illa att jag hade gjort upp med importören att ta hans inspelade, kantstötta, misshandlade ex istället...men han rådde mig att ha tålamod...
Så jag lugnade mig...enda cd'n jag körde på flera månader var Purist Audio Designs System Enhancer...
Och det släppte till slut...men det tog minst 500 timmar...vete f-n om de inte fortfarande är i inspelningsfasen...
Och nej, tror inte speciellt på det där med att "spela in lyssnaren"..jag hade haft demoexen hemma såpass länge att jag visste hur det skall låta...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:26:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Mina inspelningserfarenheter...

Clou Cable 610 triol royale lät skit i början... Riktigt illa i diskanten... Var orolig ett tag... Tog två dygn innan den mjuknade.. puh... sen belv det bara bättre o bättre..

Carlsson OA50.2 diskanten!! Puh... Stenhård... Jag är fortfarande inte hundra på at den är tillräckligt inspelad.. (drar nästan aldrig på rejält).

Quad99-909 Lät bra direkt. Blev aningen varmare i ljudet efter några timmar.

PSA Ultimate Outlet. Det hände saker i ca 2 veckor. Nu är den garanterat inspelad. Bakgrunden blev mörkare o mörkare (klarare o klareare).

PSA Minilab. Lät fantastiskt direkt. Efter ett dygn trodde jag inte mina öron. Detta är den prismässigt bästa 'tweak' upgradering jag gjort.

Well. that my experience..... Rock on boys!


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:30:00  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ranefjord,

Hmm..blir lite smittad av din entusiasm för PS-Audio prylar...ska till Alingsås imorgon...får nog bli ett besök hos farbror Bosse oxo..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:35:44  Show Profile Send n/a a Private Message
hehehe. Jag är helt tokig i min minilab kabel... Jag rekommenderar vaaarmt.. Lyssna gärna på deras nya slutsteg, så kan du berätta för mig va du tyckte... Är intresserad av omdömmen. PS. Fråga om du kan få lyssna på UO'n först med standardkabel och sen med minilab... Du kommer inte att tro dina öron.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:59:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Ranefjord,

Hmm..blir lite smittad av din entusiasm för PS-Audio prylar...ska till Alingsås imorgon...får nog bli ett besök hos farbror Bosse oxo..





Jag tänkte också åka till Alingsås imorgon. Kan du mejla mig, så
kan vi byta telefonnr, och kanske träffas där?
jormaok@hotmail.com

Jorm
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/11 :  22:09:45  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jorma,

du har fått ny e-post...
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/11 :  22:11:26  Show Profile Send Morello a Private Message
Ibland pratas det om att prylarna ska bli ordentligt varma innan man lyssnar.

Detta är absolut inte någon myt, utan fullständigt sant.

Halvledare (och även rör) ändrar karaktäristika avsevärt med temperatur.
Om man tex slår på en kall apparat och lyssnar på bruset så hör man att detta ändrar nivå med temperatur.

Att apparater ändrar karaktär efter uppvärmning kan nog i vissa fall härledas till det faktum att lyssnaren anpassar sig till ljudet med tiden.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/11 :  22:43:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Uppvärmning och inspelning är två vitt skilda saker.
Apparater ändrar ljud efter ett antal speltimmar, olika mycket beroende på konstruktion. Advantage tillhör den typen som behöver mycket lång inspelningstid. Uppåt 1000 timmar innan dom är riktigt färdiginspelade. S1,an ändrade sig mest dom första 8 veckornas dygnetruntspelande. Nu efter närmare 5 månader har den stabiliserat sig. Mark Levinsonförstärkaren behövde 3 veckor innan den planade ut.
Dom behöver inte spelas dygnet runt, men det går snabbast då.
Förstärkare såelar jag in med högeffektsmotstånd inkopplade på högtalarutgångarna när jag inte lyssnar.


Jorm
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/12 :  00:05:48  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:

Transparent, Siltech, Kimber mm. är ju alltid prisvärda.........

Måste den vara ny? Annars kan man ofta köpa verkligt fina kablar för ett rimligt pris begagnade, de slits ju inte direkt ifall de behandlas rätt.

Annars har väl just Supra och t.ex. Audioquest alternativ som inte kostar skjortan.....det gäller ju att prova sig fram, kablar kan ju vara rätt systemberoende...

Mvh. RKL






Nej den måste defenetivt inte vara ny(bara den funkar bra så)

jag vill liksom inte sälnga ut 6-7k på kablar.. nänä.. max typ 3... iaf nu i början, sen så får m,an se vad som händer...

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/12 :  00:23:01  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Nej den måste defenetivt inte vara ny(bara den funkar bra så)

jag vill liksom inte sälnga ut 6-7k på kablar.. nänä.. max typ 3... iaf nu i början, sen så får m,an se vad som händer...

Heco Argon 50, AR sub



Lägg inga 3 tusen på högtalarkablage!

Prata med din handlare som sålt dig högtalare och förstärkare, be honom om en rekommendation(utan att prata pris!). Låna hem kablaget han föreslår och jämför noga med vad du har nu.
Kablar är systemberoende, så även om någon säger Supra, Nordost eller EKK så är det inte alls säkert att det är vad du vill ha. Lita på dina öron över allt "svamlande" här.

3 tusen är ingen bra summa att låsa sig kring, då ljudupplevelse och butikspriser sällan går hand i hand!


Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/12 :  00:36:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jag har inte sirekt låst mig på 3000:- utan det är typ vad min plånbok kan utbringa=)

men jag ska göra som du sade.. ska testa lite olika..

nåt förslag på nån speciell?

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/12 :  00:39:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Men... , nej,-men det måste dock? vara väldigt svårt att särskilja hörselns
invänjning av ljudkaraktären hos 1st hifi-komponent*( som är en stor påverkan/
process),-mot den förändringen som "inspelningen" av samma komponent
leder till( som ivfsh, är en mindre ljudförändring än den förstnämnda).


* Bortsett ifrån,-varm/kall och möjligtvis också ifrån högtalare.


Mvh A
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000