HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilken skiva!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/12 :  23:03:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag råkade spela en skiva idag med Roger Waters - Amused to death. Vilken skiva, fantastisk och vilket ljud sen då. Man hörde ljud överallt ifrån och inte bara från högtalarna utan utanför från sidan, ja hela rummet fylldes av fantastisk musik. Ni som har skivan, har ni upplevt samma sak?

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2007/11/13 :  00:45:49  Show Profile Send Softman a Private Message
Jodå, den har riktigt grymt ljud med tanke på när den producerades...
Väldans politisk platta men ack så bra, "A must have" platta enligt mig.

Låt nr. 12 - Three Wishes... går sinnessjukt djupt i bas svepen...
Som sagt mycket imponerande studioteknik.

Här är en liten sida dedikerad till Mr Waters:
http://www.ingsoc.com/waters/

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2007/11/13 00:49:35
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/11/13 :  08:19:20  Show Profile Send ninja a Private Message
Det finns flera trådar om skivan!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/13 :  11:36:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Den är ju inspelad med en speciell teknik som heter Qsound (tror jag) som ger ett mer omfångsrikt ljud, nästan åt flerkanalshållet, fast genom vanlig stereo. Finns fler skivor inspelade med den tekniken och det är riktigt roligt att lyssna på dem. Det funkar dock riktigt dåligt i hörlurar tyvärr... En referensskiva hemma hos mig när man bytt något i stereon eller ska ställa upp sina högtalare i ny bostad. Ställer man högisarna fel hörs det direkt med denna skiva eftersom "effekterna" inte funkar lika bra då.

Bra platta och sjukt bra ljud!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/13 :  12:25:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Qsound i sig är musik som ligger fel i fas har jag för mig. Infected tex nyttjar det väldigt mycket o är ens högtalare faslinjära eller bra uppställda så förvandlas stereon till 5.1



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2007/11/14 :  02:51:10  Show Profile Send Softman a Private Message
Andra förutom Roger Waters som använt sig av Qsound är: Bryan Adams, Sting, Janet Jackson, Madonna, INXS, Tom Cochrane, Paula Abdul, Julian Lennon,Freddie Jackson, Wilson Phillips, Luther Vandross samt Pink Floyd...

Någon som vet vilka album av dessa artister som har Qsound?

EDIT: The Soul Cages-Sting, Julian Lennon-Help Yourself, Freddie Jackson-Do Me Again, Paula Abdul-Spellbound, Immaculate Collection-Madonna, Pulse-Pink Floyd, Power of Love/Love Power-Luther Vandross och filmmusiken till Robin Hood-Prince of Thieves (Bryan Adams)...

Några fler plattor?

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2007/11/14 03:07:37
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/14 :  11:54:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det stämmer att man arbetat med ljudeffekter mer eller mindre ur fas. Man ser det tydligt på goniometern som jag har. Jag hade tänkt att ta upp det men blev förekommen.Roland hade i början av 90-talet en fasburk som var ganska dyr och som man då istället kunde hyra. I Sverige känner jag bara till en inspelning där man användt Rolandburken på någon av spåren med Povel Ramel på skivan "Återbesök i holken" inspelad i Atlantis studio. Sådana fas effekter är nog svåra att kunna tänka sig på vinyl eftersom risken blir överhängande att gravernålen lämnar skivans yta. När man tittar på en del äldre stereovinyler från 50 & tidigt 60-tal kan man ibland se med lupp hur det graverade spåret kan vara olika tunt och tjockt. Det tyder på två saker, det ena är att stereo´n är mycket spejsad och det andra är att musiken blivit omedvetet något urfas. På den här tiden hade man nästan ingen möjlighet att se sådant. Det finns mej veterligen en skiva som är graverad urfas. Det är en Mercury skiva med jazzdragspelaren Art van damme. Skivytan saknar spår på vissa ställen när graverdosan lyft på grund av för stort fasfel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000