HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 F.d. Contour 1.3SE-ägare, vad bytte ni till?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/12 :  16:00:48  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag sitter iofs väldigt nöjd med mina högtalare och allt annat, bra med djup bas, snärtigt mellanregister, mjuk och skön diskant, bra släpp från högtalarna med trevlig 3D-ljudbild. Eftersom jag nu är så nöjd, varför har andra då bytt och i så fall till vad? Vad blev bättre? Skulle själv väldigt gärna byta till Contour 3.4, eftersom de är så snygga och jag fortfarande tror att govlare har mer och bättre bas, men diskanten i dessa högtalare är hemskt påträngande och basen jobbigt bumlig (lyssnat hos RefAudio), dessa intryck har varit samma även på mässor, lite ettrig diskant och aningen svampig bas (skyllt det på McIntosh rörsteg, vet inte om det är rättvist) så det blir inget av det. Nåja, skall väl inte svamla mer... så nyfiken som man är, vad, varför och hur?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/11/13 :  00:06:37  Show Profile Send FBK a Private Message
Angående dina intryck av 3.4orna så rekomenderar jag att du lyssnar hemma hos någon ägare av dessa och inte drar så stora växlar på det du hört på mässor och hos Ref.A. Har lyssnat på både 1.3SE och 3.4 flertal gånger både hemma hos mig(ägt 3.4or) och hos en kompis och 3.4orna är en aning rundare i klangen jämfört emot 1.3SE som är mer pang på rödbettan så att säga i mina öron. Och angående svampiga basen så hörde jag också 3.4orna med rör steg på mässa och jag har aldrig hört ett par 3.4or låta så dåligt som de gjorde då, det var verkligen usel reklam för dessa högtalare. Mina erfarenheter är att man får bra bas ur 3.4 med strömstarka doningar som gärna ligger åt det strama och neutrala hållet ljudmässigt.
Hade jag haft gott om pengar när jag ägde 3.4orna så hade jag nog byggt en ren 5.1 anlägning runt dessa då jag gillade dem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/11/13 :  08:31:56  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Har själv haft 3.4 och dom kräver mycket fasta nypor...
Ju mer ström dom får ju mer utmejslad och konturskarp blir basen...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/11/13 :  09:00:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad du hört hos "reference audio" kan du glömma, de är lite som en dålig bilhandlare enligt min erfarenhet, tyvärr. Lyssna med bra elektronik hos någon entusiast om du får tillfälle!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/13 :  10:50:56  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tänkte mest att folk verkar vara förtjusta i kombinationen McIntosh och Dynaduio.... I grund och botten tyckte jag nog att toppen lät lika hos RefA och på mässor, ljusare och lite vassare än mina 1.3or TROTS att jag sitter i betongrum med skinnsoffa och inget på väggarna, parkettgolv. Kanske spelar roll att jag aldrig spelar högre än runt 75dB? Basen kanske man inte skall bry sig om hos RefA, tokresonans kan man väl skylla det på.
Tanken var egentligen inte att söka ersättning för mina högtalare, utan mer kolla vad andra valt och varför av nyfikenhet just pga att jag själv tycker att de spelar så bra och har riktigt fin botten tom jämfört med golvare som ex.vis B&W 804, som jag gissar ändå borde haft mer tyngd och fylligare ljud?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/11/14 :  23:29:56  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag har hört 3.4 på Reference Audio ge dålig bas, men det kan till 99% tillskrivas rum. I andra sammanhang har de gett bra och tydlig botten. Väldigt sömlöst genom hela registret, trevligt och öht väldigt lite att störa sig på. Jag tycker att dynaudio genomgående levererar bra produkter. Det känns genomtänkt och bra byggt som ofta både mäter och låter bra. 1.4 tycker jag är fantastiskt bra. C2 bland det bästa jag hört.

Jag undrar vad folk har för intryck av Special 25 i jämförelse med 3.4orna? Det är ju ungefär samma pengar.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2007/11/15 :  11:24:44  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag bytte 2004 mina Contour 1.3SE till Ino Audio piP. Eftersom jag i samma veva som högtalarbytet också bytte både boende och kringutrustning är jämförelsen inte direkt rättvisande, men i mitt tycke blev förbättringen avsevärd. Framförallt spelar piP med en helt annan klarhet i ljudet och en presentation av instrument och sångare som av "kött & blod" som 1.3SE inte kan matcha. Även djupbasen är klart bättre med piP och matchar i mitt tycke flertalet verkligt baskapabla fullregistersystem på marknaden, förutsatt att man inte spelar över de små piP:arnas ljudtryckskapacitet.

Vill du "vidga vyerna" utanför Dynaudio-sfären så rekommenderas Inos sortiment varmt. Funderar själv på den större fullregister-högtalaren pi60, även om jag tilltalas mycket av de små piP:arnas nästan naturlagsvidriga förmåga att prestera i förhållande till sin litenhet.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/11/15 :  14:35:16  Show Profile Send David A a Private Message
Bytte mina 1.3se främst mot Revel GEM, men innan de såldes iväg fick dom möta även Pip. 1.3:ornas stora styrka är den mustiga, men dock något luddiga basen. Dom klarar lätt att stå en bra bit ut i rummet utan att förlora fylligheten i ljudet. I övrigt har dom tyvärr svårt att matcha Revel och Pip när det kommer till ljudbildspresentation, upplösning och homogenitet. 1.3se upplevs helt klar ha lite mera "hämgmattekaraktär" över återgivningen. Dom mäktar heller inte med att prestera lika djup bas som Pip gör. Men en trevlig och vacker högtalare är det allt
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/11/15 :  17:39:59  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Jag bytte mina 1.3Se mot ett par Usher Cp-6371. Det gjorde jag för att jag upplevde att de inte kunde fylla ut det rummet jag hade och fick inte dem att fungera ihop med en sub jag köpte.

De som upplever att 1.3Se är luddiga i basen har troligtvis inte hört dem med tillräckligt kompetent drivning. De ställer extremt höga krav på kringutrustningen. Många säger även att Dynaudio och McIntosh är som gjorda för varandra, men enligt mig (ja jag har sagt det förr) är den bästa matchningen men Dynaudio Gryphon. Gärna Antileon. Då kan du glömma allt vad luddig basåtergivning heter.
1.3Se är en högtalare som växer med uppgiften och det du matar dem med.

Om jag någonsin skulle köpa en stativare igen så hade jag letat upp ett par 1.3Se. Jag saknar dem väldigt mycket ibland. De är en av de allra bästa burkar Dynaudio har gjort, oavsett prisklass.

Mvh, Ola

Edit: Hade jag inte givit bort numret av High Fidelity där de rescenserades i samband med försäljningen av dem så hade jag gärna lagt upp den uppmätta frekvensgången på dem. Den är allt annat än hängmatta.


De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata

Edited by - UnBeliever on 2007/11/15 17:41:43
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/15 :  17:43:21  Show Profile Send marens a Private Message
David A: Vad "drev" du högtalarna med?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/11/15 :  19:13:01  Show Profile Send David A a Private Message
Dynaudio 1.3se har jag kört med Krell Ksa300s, Ksa200s, Kav250, FPB300 samt Bladelius Grendel. Hade dessa 1.3se under många år. Luddigheten upplevde jag som sagt ställd sida vid sida med Revel Och Pip. Helt klart är 1.3se mer bastung, vilket gjorde att dom kunde placeras friare, som en golvare. Dock blev aldrig definitionen i basen lika bra som hos de andra två. Kombinationen luddig något hissad bas tillsammans med en lite spretig diskant tycker jag stämmer in ganska bra på uttrycket hängmatta. Detta tyckte jag också jämfört sida vid sida med Sonus Faber Cremona Auditor hos esoterisk hifi, även om den å andra sidan hade andra brister.
Jag tycker också att 1.3se är bland det bästa från Dynaudio. Den tunga basen gör också att dom kan placeras lite friare och i större rum, vilket kan vara en stor fördel för många. Föredrar helt klart 1.3se framför dom flesta andra stativare. Dock vidhåller jag att både Revel GEM och Ino Pip låter bättre om dom placeras riktigt.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:16:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag i min tur föredrar 1.3SE klart framför piP, tycker också som UnBeliever att de är väldigt bra och framför allt är det jäkligt kul att lyssna på musik genom ett par 1.3SE om de får rätt drivning. Ska tillägga att jag inte hört dem jämte varandra samtidigt, men lyssnat många gånger på båda högtalarna hos olika ägare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/19 :  14:05:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Läste just recension av C1-orna. Blev ju inte lite sugen att lyssna på dem..... Är nog tur att man inte kommer åt att lyssna (gissar att de inte finns som demo runt stockholm), det kunde sluta illa att försöka förklara för sambon dyra saker det där.....

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/1107dyn/

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:12:05  Show Profile Send -AG- a Private Message
quote:
This superb measured performance is beyond reproach (other than that lively stand). - John Atkinson


Låter ju lovande. Har aldrig fått tillfälle att lyssna på C1'orna tyvärr, C2 är fantastiska iaf.

Edited by - -AG- on 2007/11/27 14:12:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000