HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD 319 har gått sönder (brus)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jaha
Member

70 Posts

Posted - 2007/11/11 :  20:25:47  Show Profile Send Jaha a Private Message
Min gamla NAD 319 (förstärkare 125 w) har gått "sönder". I veckan så hördes plötsligt ett brus ur högra högtalaren. Oavsett vilken volym det är så är det ett ganska högt brus som hörs. Jag har kopplat ur alla enheter, dock hjälpte det inte. Jag testade flytta höger till vänster, då låg bruset på den vänstra högtalaren. Det vill säga det är den högra utgången som är konstig.

Någon som har varit med om något liknande? Det går väl att lämna in den på HiFi-klubben, men det kostar väl mycket pengar. Kanske det är någon komponent som går att fixa? Alla tipps och idéer är välkomna.

Edit: Det går fortfarande att lyssna med den, dock ligger bruset där i bakgrunden.

Edited by - Jaha on 2007/11/11 20:36:59

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/11 :  22:50:56  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag har varit med om EXAKT samma sak med lillebror 317 i somras! det blev värre och värre, tillslut var det bara att koppla bort den. jag tyckte efter att ha pratat med både hifi-klubben och annan professionell hifi-fixare/reparatör inte att det skulle vara lönt att fixa den, kostar inte mer än ca 1500-3000 begagnat och kostnaderna för att leta fel/fixa (var troligen nån trissa på min) blev för höga i förhållande till ålder/andrahandsvärde vilket gjorde att jag köpte "nytt".

men lycka till!

eoJeud
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/12 :  02:11:53  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag har skrivit en tråd om min NAD förstärkare som jag lagade själv, den finns i DIY forumet. Det går att laga själv om man är lite händig med mätinstrumentet och lödkolven. Google är också superbra..

Jag hade en IR kamera till hjälp, om man kör igång apparaten och låter den stå ett tag så kan man försöka se vad som är varmt eller kallt och se skillnader mellan höger och vänster kanal. felen uppträder märkligt nog ganska snabbt!

Om du har mycket fritid och klarar dig utan musik så råder jag dig att iallafall försöka laga den, man behöver ej vara radio/TV reparatör för att få till det. Man får dessutom en lite rakar rygg och ett belåtet leende på läpparna när det åter kommer sweeet music ur högtalarna..
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/12 :  09:52:05  Show Profile Send 80-talet a Private Message
bra tips kebarb! det kanske man ska försöka sig på när man är ledig ngn gång.. kommer ihåg tråden!

eoJeud
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000