HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tror ni att dyrkablar gör någon nytt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/11 :  20:17:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ett par trevägs golvare som är delade aktivt. Jag har dragit c:a två meter EKK enkardelig kabel från varje slutsteg till varje ingående högtalarelement. Vad säger ni, tror ni att det skulle kunna bli avsevärt bättre med sex stycken dyrkablar istället för de nuvarande EKK kablarna. Är det någon där ute som har provat?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/11 :  21:12:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det jag har testat i kabelväg har övertalat mig att där finns skillnader. Men allt som oftast anser jag inte att det är värt pengarna för det lilla lyft jag kan få. Jag lägger hellre dom slantarna på mer rumsfrämjande åtgärder o skivor som ger ett mycket större lyft i mina öron.

Hur du vill göra, det är helt upp till dig


*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/11 21:12:18
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/11 :  21:59:13  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hur du vill göra, det är helt upp till dig
Tack tack det var ju snällt. Jag har ju funderat om det möjligen inte är så att dyrkablar kan göra nytta när man kör fullband passivt. Det borde i alla fall vara då som skillnaden hörs bäst om det nu är någon skillnad. När det gäller akustiken i mitt lilla rum så tror jag nog att ljudvågorna bryts ganska effektivt och därmed liten efterklang. Jag har nu ingen möjlighet att mäta efterklangen men däremot har jag ju mätt in lyssningen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/12 :  08:03:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag spelar som du på ett helaktivt system o jag hörde nada skillnad mellan mina Vandenhul o XTZ kablen. Fast Vandenhul räknas kanske inte som en dyrkabel ?

Om man räknar bort justeringsmöjligheten på filtret (nivå och tonkurva) så hörs skillnader mellan slutsteg lättare än på ett par passiva talare.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000