HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Impedance selector-fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2007/11/11 :  16:20:43  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Jag har blivit med Yamma igen (RX-797).

Det sitter ju en liten "Impedance Selector switch" för 4 eller 8 ohm på baksidan. Vilken är bäst att använda? Jag har Focus SA-5, 8 ohm.

Det rimliga vore ju att ställa den på 8, men för ett antal år sedan köpte jag en annan yamma-förstärkare i en lokal butik. Då sa säljaren att det var bättre att ställa den i 4-ohm's läget även om jag hade 8- ohm'shögtalare.

Vad är bäst/lämpligast??

//Micke

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/12 :  02:36:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, du kan antingen leta upp en impedanskurva för högtalaren, det är ganska vanligt att 8 ohms högtalare faller ner mot 4 ohm i delar av frekvensbandet, trots att den då borde kallas 4 ohm högtalare. I vilket fall som helst, med eller utan kurva, vad är det för fel med att bara lyssna dig fram?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/12 :  09:39:09  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Får man gissa skulle jag tro att enda skillnaden är att slutsteget inte ger mer än halva amplituden ut om du kör 4ohm, för att undvika för stora strömmar till högtalaren och därmed skydda/spara utgångstrissorna lite. Lyssnar du på de olika inställningarna borde du märka att det inte spelar lika högt med 4-ohminställning jämfört med 8ohm. Har inget med impedansanpassning att göra IMHO.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2007/11/12 :  19:12:19  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Ok, tackar för svaren.

//Micke

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000