HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Full HD till TV-tittande...???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/10 :  22:20:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag är en såndär 1,2 4 människa = kortfri DVB-T, som inte sannolikt kommer skaffa HD-digitalbox i närtid. Blu-ray eller DVD-HD lär också ej bli aktuellt på denna burk.

Ska skaffa en 37- tummare (Nej inte större), dessa finns ju som LCD full-HD( 1920x1080) eller 1366x768....eller Plasma 1024x720.

Finns det någon god anledningar att ändå köpa en full-HD ?? Bättre bildkonvertering från TV:ns 480/525 linjer?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/10 :  22:59:03  Show Profile Send B-200 a Private Message
nej.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/11/10 :  23:44:42  Show Profile
Nej det finns ingen anledning, köp den som ger bäst bild istället.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2007/11/11 :  12:23:51  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag står i startgroparna för att köpa min första tv på, ja säkert 3 år.. Jag har levt ett liv utan tv och klarat mig bra. Men idag känner jag att jag vill köpa tv.

Men känner mig lite förvirrad när det kommer till hd.. är det något tv ens kommer att försöka bruka iframtiden eller? jag ser på discovert och resten av tiden film.. bör jag kanske välja en full hd tv då? vet inte om jag kanske kommer att skaffa en ps3 då jag en gång i tiden gillade att spela spel ibland.

full hd det är frågan, apparaterna är ju dyrare med.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/11/11 :  12:45:36  Show Profile
Discovery sänds ju i HD, så även en del filmkanaler. Så det låter inte helt fel med en appart som klarar det.

Inom några år kommer ju allting att sändas i hd, så har man inte tänkt byta på 10 år sen kan man ju köpa en full-hd redan nu.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2007/11/11 :  13:12:25  Show Profile Send Saro a Private Message
okej
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/12 :  18:19:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Värt att notera är att de HD-TV sändningar som går sänds i 720p, dvs har du ingen användning för en full HD TV när du kollar HD via kabel eller satelit. Däremot för blue-ray, PS3 osv är full HD ett alternativ. Det går åt så hiskeligt mycket bandbredd för att sända 720p redan idag, så full HD via satelit/kabel lär dröja ett bra tag... HD via digitala marknätet kommer vi nog aldrig få se så länge Boxer har kvar sitt monopol. De har knappt plats för de kanaler de redan har idag... En 720p kanal tar upp lika mycket plats som fyra SD TV kanaler (ungefär)...

En SD TV kanal blir knappast bättre bildmässigt med högre upplösning, snarare tvärt om skulle jag tro... Tänk dataskärm och att köra material med låg upplösning på en skärm med högre inställd upplösning, ser inte bra ut...

Så du klarar dig bra med en HD-ready burk skulle jag säga.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/11/12 18:20:38
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/12 :  19:43:49  Show Profile Send Lovan a Private Message
Att köra lägre upplöst material på en högupplöst skärm kan bli både bra och dåligt. Det ligger helt i scalern som sitter i tvn. Vill man vara ambitiös så köper man en lös en.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/11/12 :  21:41:21  Show Profile Send JonasY a Private Message
Du skall ha en plasma, och då är det inte aktuellt med "full hd".

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/12 :  21:54:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Aha, där kom den...finns ju inte många 37" Plasmor att välja på, men du kan ju motivera...( svärta kanske ;-)

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/11/12 :  22:08:17  Show Profile Send JonasY a Private Message
Svärta.

Nä, men lågupplöst material ser mycket bättre ut på plasma än på lcd-tv. Åk till en handlare och se efter själv ... Lcd-tv och lågupplöst material kan se riktigt illa ut, stora fyrkanter överallt typ och inte lika bra flyt i bilden.

Du kan inte tänka dig en 42" tv då? Så har du fler plasmor att välja på. Lite synd är det allt att det inte finns fler mindre plasmor.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/12 :  23:03:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jo jag kan kanske, men frun. Hon har redan bojkottat projektordrivna bion pga. för stor bild 84". Om jag nu köper en fet skärm som TV, så lär man inte bli poppis. Panasonics 37:a är helt OK, men skillnaden till en 42:a är ju retfullt liten.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000