HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aleph P
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/12/18 :  14:30:06  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Jag säger inte att du "måste" använda flera. Om du har en bra och översiktlig kod som klarar av hela kittet, så är jag fullt nöjd. Dock kan det bli lite trixigt med seriella buffrar och liknande för att styra allt från en PIC. För mig spelar det inte någon våldsam roll.

Däremot tror jag inte att klock-kretsarna kommer störa resten av mitt bygge, då jag kommer ha helt separata kort för det mesta. Troligtvie en egen PS för PIC'en också. Skulle vara ifall man råkar få någon elak överhörning i reläerna, men det finner jag högst otroligt. ;=)

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/18 :  15:07:42  Show Profile Send Freddie a Private Message
Tjenare,

16F874:an som jag kommer att använda har tillräckligt många in/utgångar, tillräckligt med minne o.s.v. Så jag upplever det som mycket smidigare att använda den istället för ett par 16F84:or. Förmodligen kommer jag att köra med en bootloader/monitorprog. i 16F874:an, och lite kringvarande elektronik på kortet med serieportskontakt så att man enkelt kan ladda upp ny programvara eller modifiera något med hjälp av hyperterminalen.

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/18 :  15:36:12  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Freddie

Tjenare,

16F874:an som jag kommer att använda har tillräckligt många in/utgångar, tillräckligt med minne o.s.v. Så jag upplever det som mycket smidigare att använda den istället för ett par 16F84:or. Förmodligen kommer jag att köra med en bootloader/monitorprog. i 16F874:an, och lite kringvarande elektronik på kortet med serieportskontakt så att man enkelt kan ladda upp ny programvara eller modifiera något med hjälp av hyperterminalen.





Nu börjar grekiskalektionen

Hoppas att någon en dag kan tala om vart jag skall koppla de olika benen...

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/12/18 :  15:46:28  Show Profile Send Jens a Private Message
Här e en länk till min IR fjärrstyrda mottagare. http://hem.fyristorg.com/stellae/

Den koden jag snodde är rimligt välstrukturerad, så det var inga större problem att anpassa den till min fjärris.


/Jens
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/12/18 :  15:58:57  Show Profile Send Jens a Private Message
quote:
Däremot tror jag inte att klock-kretsarna kommer störa resten av mitt bygge, då jag kommer ha helt separata kort för det mesta. Troligtvie en egen PS för PIC'en också. Skulle vara ifall man råkar få någon elak överhörning i reläerna, men det finner jag högst otroligt. ;=)


MC ingången tar redan nu i "Radio Moskva" ganska obehindrat.
Så en prima 4Mhz fyrkantspuls letar sig nog gärna in den vägen oxå, även om inte de sitter på samma PCB's. Skärmning skall man nog inte "skoja bort".

Edited by - Jens on 2002/12/18 16:35:44
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:31:17  Show Profile Send Freddie a Private Message
Någon som kan rekommendera någon snygg låda till Aleph P:n? Och var hittar jag i så fall den?

/Freddie
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:16:08  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Hehehe...

Man börjar känna sig lite korkad... En av de saker jag alltid brukar hacka på andra om, är att de alltid (jag menar ALLTID) skall mäta resistorer innan de löder dit dem. Resistorer KAN vara felaktigt märkta eller trasiga. Detsamma gäller transistorer... Även om de ligger i lådan märkt med BC556B, så kanske de inte är det...

Så var det i mitt fall. I min prydligt uppmärkta låda med BC556B i mitt skrotrum, så låg det säkert 10 st BC546A... Och självklart hade jag tagit NPN transistorer (BC546A) och lött dit istället för BC556B (PNP) på mitt Aleph P-kort. Det märkte jag först efter jag lött bort dem. Som enkel bakgrund kan jag ju tillägga att jag inte använt mig av orginalkomponenter och använt mig av BC-transistorer istället för ZTX-transistorer.

Min felsökning började i kväll med att jag kollade igenom kretsschemat ordentligt och jämförde ben och dylikt på komponenter på mitt kort. Det såg ju korrekt ut och kretsen som sådan är ju inte komplicerad. Sedan kopplade jag in mitt oscilloskop och lade i en CD-skiva i spelaren. Skivan är min favvis. En skiva jag preparerat med sinuskurvor. Ett par minuter per frekvens av olika frekvenser från 50Hz och upp till ca 40kHz, full amplitud. Probjord mot jord och sedan vandrade jag med proben från ingången.

* Signal vid ingången
* Signal efter R5
* Signal efter C9
* Signal på Gaten på Q16
* Ingen signal på Drain på Q16

Ok, vad har hänt?

Fram med multimetern (DMM) och fäster jord mot jord.

* 0 volt vid Drain på Q16, ah -> ingen bias...
* 62.5 volt vid + på C26
* 62.5 volt vid emittern på Q11 (den med pilen på)
* 62 volt vid kollektorn på Q11, aha!!! -> Den här mår inte bra!
* Kontrollmätte även vid kollektorn på Q13. 62 volt...

Ok, det här fick mig att förstå att något var fel kring Q11 och Q13. Om man inte har åtminstone en spänningsskillnad mellan emitter och kollektor på ca 4 volt, så är ju Vgs på Q15 och Q18 för liten för att de skall slå till. Den måste ju vara kring 4 volt. I detta läget var de ju på bråkdelen av en volt. Inte bra...

Så jag bestämde mig för att byta ut Q11 och Q13 (som skulle vara ZTX550 orginal, men i min koppling skulle vara BC556B) mot fina orginalkomponenter ZTX550. Jag lödde bort dem och kollade av en slump på dem en extra gång. Då såg jag att jag hade råkat stoppa dit NPN (fel fel fel). Attans.

Nu hade jag ju fin-komponenter hemma. Jag hade fått dem på eftermiddagen av en kompis, som också pular med hembyggen (UrSv på www.diyaudio.com) och som också bor här nere i söder. Men jag var ändå sugen på att se ifall jag kunde få kortet att fungera med ful-komponenter från hyllan. BC556B har jag ju hemma i drivor, bara jag tittar ordentligt på dem innan jag monterar dit dem. Sagt och gjort. Det fick bli fula komponenter. Ditlödda och klara, kopplade jag in kortet till powersupplyen. Ett par enkla mått med DMM:en.

* Emitter på Q11=61.3V
* Kollektor på Q11= 57.2V
---------------------------
Vce=4.1V -> perfekt!

In med alla signalkablar. Enkel attenuator mellan Aleph P och Aleph 30. På med sinus-skivan i spelaren. 1 volt in. 1 volt ut. Hur gott som helst. In med en vanlig skiva i spelaren. Mauro Scocco började sjunga hur gott som helst i högtalarna. Hur fan hamnade Mauro i CD-spelaren? Fort ut med den och in med något vettigare. Michael Ruff fungerar skitbra, även i mono. Jag har ju bara byggt ett kort hittills.

Nu kan jag ta semester. Hade jag inte fått igång kortet innan julsemestern, så hade jag blivit knäpp där uppe i dalarna. Nu kan jag börja fundera mer på PIC programmering och relästyrning. hehehe...

Hoppas någon annan där ute ser detta och känner att det finns hopp, även om bygget inte fungerar vid första påslaget.

Måste skaffa digitalkamera. Nästa löning...

God natt!
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM

Edited by - swede on 2002/12/19 00:17:39
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:51:21  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Härligt Magnus,

inte fel när det spelar lite.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:56:13  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Freddie

Någon som kan rekommendera någon snygg låda till Aleph P:n? Och var hittar jag i så fall den?

/Freddie



Lådan ska man väl göra själv, eller?

Kommer att bli mycket borstad aluminium och kanske en liten blå lampa

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2002/12/19 11:03:21
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:57:04  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej Freddie,

hur går det med programeringen av din PIC?(eller kommer det att bli flera)

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/28 :  00:22:24  Show Profile Send Freddie a Private Message
loovet,

Jag satte igång för några dagar sedan, jag kör med en PIC16F874 med bootloader/monitor så att det enkelt går att ladda upp mjukvara via serieporten och modifiera den om man vill.

Jag har fått igång displayen så att den skrev ut lite text och den skriver ut vilket läge på volymen som är aktuellt. Det den skriver ut ser ut så här: CD........Vol:212

Men det är en hel del som återstår, dessvärre råkade jag glömma att ta med anropet till monitorprogrammet så jag kan inte ladda upp ny programvara till PIC:en via serieporten:( Så jag måste ta och programmera den i en "riktig" programmerare som jag inte har hemma. Men jag har varit på Elfa idag och införskaffat mig lite delar till en sådan samt en IR-mottagare. Så när jag byggt klart programmeraren så kan jag sätta igång med programmerandet igen!

Jag har dock ett färdigt program till en 16F84:a som räknar pulser från pulsgivaren och presenterar det binärt/paralellt (8bit) på en port. Det borde funkar bra för att styra volymkontrollen på Aleph P:n, om du vill ha .hex filen så är det bara att säga till. Jag har ju för mig att du inte var intresserad av en massa "krafs", så som displayer m.m. Så det där lilla programmet kanske är av intresse om du inte vill göra ditt eget?

Hur går det med ditt bygge då?


/Freddie
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:08:57  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej Freddie,

Mitt bygge fortskrider som sagt var långsamt men säkert. Har nu gjort färtigt kort för PSU, borrat och klart. Har lött fast de flesta komponenterna, gick bättre än förväntat, har inte lött på ganska många år. I min beställning från ELFA så glömde jag dock att beställa isolerskivor till trissorna. Så dessa hoppas jag få under veckan, och då skall jag färdigställa min PSU.

Under januari månad så tänkte jag att jag skulle göra ett försök vad avser förstärkardelen, tänkte börja med en kanal. Vi får väl se hur det går. Jag har dock beställt alla delarna så nu är det bara att sätta fart.

Vad gäller programerandet av PIC, så är mina kunskaper noll. Känns som om startsträckan för att komma igång med detta är ganska lång. Så jag hade nog snarare tänkt be om lite hjälp för att klara dessa bitar.

Det jag skulle behöva är som sagt var tidigare i tråden en PIC som styr volymkontrollen och en, eller om möjligt samma, som styr ingångsväljare. Om jag skulle få din .hex fil så är problemet det att jag inte vet hur jag skall gå vidare. Så det jag behöver är en eller två färdigprogramerade PIC:ar. Om du skulle vilja hjälpa mig med detta vore jag mycket tacksam, säg mig i så fall hur mycket du skulle vilja ha för detta. Och som du försår av farten på mitt projekt så är jag inte i något akut behov av en PIC för tillfället, utan jag kan vänta tills du är färdig med din kompletta PIC. Man vet ju aldrig, en dag kanske man vill använda sig av en liten display.

Hur går det själv med hårdvaran, har du hunnit ta fram några kort?

Ha det gott

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:49:33  Show Profile Send Freddie a Private Message
loovet,

Nej, jag har inte tillverkat några kort, detta är ett mycket långsamt projekt för mig med. Eftersom du är villig att vänta så kan jag hjälpa dig med PIC:en, det ordnar sig inga problem. Men jag har som sagt mycket kvar att göra.

Gott nytt år!

/Freddie
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/12/29 :  19:12:09  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Freddie

loovet,

Nej, jag har inte tillverkat några kort, detta är ett mycket långsamt projekt för mig med. Eftersom du är villig att vänta så kan jag hjälpa dig med PIC:en, det ordnar sig inga problem. Men jag har som sagt mycket kvar att göra.

Gott nytt år!

/Freddie



Tack för att du vill hjälpa mig med PIC:en. Har som sagt var gott om tid, så det är ingen brådska.

Kollade du upp det där med dämpningen som jag påpekade? Att det inte verkar finnas någon dämpning kvar efter steg 198, eller någon sådant.

Gott nytt år !

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/13 :  09:38:58  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Min nätdel fungerar...

Har man inte byggt något förut så känns en fungerande nätdelen som en framgång

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:01:04  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Grattis!

Har du digitalkamera? Du måste ju dokumentera sånt här!
Någon kväll framöver skall jag börja labba med volymkontroll. Det skall bli kul.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:08:14  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by swede

Grattis!

Har du digitalkamera? Du måste ju dokumentera sånt här!
Någon kväll framöver skall jag börja labba med volymkontroll. Det skall bli kul.

//magnus



Tackar,

har en kamera på jobbet. Lånar hem den över kvällen och återkommer med bilder...

Fick du mitt execelark över volymkontrollens dämpning m m?

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/14 :  23:45:11  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Tror inte jag fick ditt excel-ark. Har gjort ett liknande och försökt pricka in vilken ordning jag skall tända och släcka reläerna för att få till det med 1dB-steg per "klick" på volymkontrollen. Skulle vara skoj att jämföra.

Jag fick dina bilder per mail. Hur coolt som helst. Nu är det inte långt kvar innan du spelar!

Här är thumbnails på loovets PSU (säg till om du inte vill att jag visar dem, så tar jag bort dem):




Godans gott!

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/14 :  23:58:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ser fint ut loovet!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/15 :  00:04:14  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by swede

Tjenare,

Tror inte jag fick ditt excel-ark. Har gjort ett liknande och försökt pricka in vilken ordning jag skall tända och släcka reläerna för att få till det med 1dB-steg per "klick" på volymkontrollen. Skulle vara skoj att jämföra.

Jag fick dina bilder per mail. Hur coolt som helst. Nu är det inte långt kvar innan du spelar!

Här är thumbnails på loovets PSU (säg till om du inte vill att jag visar dem, så tar jag bort dem):




Godans gott!

//magnus



Kul magnus att du ville lägga ut mina bilder.

Jag kan faktiskt inte säga annat än att jag är ganska nöjd.

Jag skickar över mitt excelark vad gäller volymkontrollen per mail.

Sov gott

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/15 :  00:05:16  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Ser fint ut loovet!



Tackar komplimangen...

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/15 :  08:21:06  Show Profile Send Freddie a Private Message
loovet,
Strömförsörjning ser bra ut, tänkte bara säga att PIC programmeringen har kommit en bra bit på väg. Pulsgivaren som styr volymkontrollen ligger på interrupt, och spara automatiskt ner volymkontrollsinställningen, så att den startar upp där nästa gång när man startar upp den igen. För att hoppa mellan CD, DVD etc så använder jag två knappar. En för att gå åt vardera håll. Och informationen skrivs ut på VFD displayen. Jag tänkte även försöka fixa fjärrkontrollsstyrning m.m. det har jag inte hunnit börja med.
Det har varit en del strul, bla. med displayen....

Jag åker iväg till Åre på fredag, så det kommer inte att bli klart inom den närmsta veckan.

/Freddie
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/15 :  09:35:12  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Hmmm... jag fick inte ditt xls-ark att fungera. Fick en massa "#namn" fel i cellerna. Kan vara en "språkförbistring".

Du tänker väl på att volymkontrollen blir en resistans-stege. De resistorer som inte ligger mellan "in" och "ut" är kopplade mellan "in" och "jord". Det har jag sett att många på diyaudio.com har gjort fel på.

Mitt ark, som är ganska rörigt, finns att skåda på:

http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/diyaudio/projects/aleph_p/pics/aleph_attenuator_simulation.xls

//magnus


perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:32:49  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by swede

Hmmm... jag fick inte ditt xls-ark att fungera. Fick en massa "#namn" fel i cellerna. Kan vara en "språkförbistring".

Du tänker väl på att volymkontrollen blir en resistans-stege. De resistorer som inte ligger mellan "in" och "ut" är kopplade mellan "in" och "jord". Det har jag sett att många på diyaudio.com har gjort fel på.

Mitt ark, som är ganska rörigt, finns att skåda på:

http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/diyaudio/projects/aleph_p/pics/aleph_attenuator_simulation.xls" target="_blank"> br / br / http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/diyaudio/projects/aleph_p/pics/aleph_attenuator_simulation.xls

//magnus






Hej Magnus,

ser att du använder dig av en svensk version av Excel. Det som troligtvis gör att du inte kan se mitt ark som önskat är nog att du inte har installerat ett tillägg för analys.

Som du kan se i kolumnen brevid uppräkningen 1 till 256 så har jag använt mig av DEC.TILL.BIN för att få detta att fungera gör då följande:

Om denna funktion inte är tillgänglig kör du installationsprogrammet för att installera Analysis ToolPak. När du har installerat Analysis ToolPak måste du aktivera det med kommandot Tillägg på Verktyg-menyn.

Hoppas att detta kan få det hela att fungera.

Har kollat lite på ditt ark och sett att vi båda har fått en maximal dämpning om ca 48 dB. Dock får jag inte riktigt samma dämpning som dig vid slutet, måste kolla detta när jag kommer hem i kväll.

Har full koll på att de som inte är inkopplade går mot jord.

Ha det gott

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:41:39  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:
Originally posted by Freddie

loovet,
Strömförsörjning ser bra ut, tänkte bara säga att PIC programmeringen har kommit en bra bit på väg. Pulsgivaren som styr volymkontrollen ligger på interrupt, och spara automatiskt ner volymkontrollsinställningen, så att den startar upp där nästa gång när man startar upp den igen. För att hoppa mellan CD, DVD etc så använder jag två knappar. En för att gå åt vardera håll. Och informationen skrivs ut på VFD displayen. Jag tänkte även försöka fixa fjärrkontrollsstyrning m.m. det har jag inte hunnit börja med.
Det har varit en del strul, bla. med displayen....

Jag åker iväg till Åre på fredag, så det kommer inte att bli klart inom den närmsta veckan.

/Freddie



Hej Freddi,

verkar som att du har kommit en bra bit på väg.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att det skulle vara lämpligast att använda sig av en ratt för att styra även ingångsväljaren. Men inte kan det vara svårare än att man kopplar en pulsgivare till din PIC, eller?

Om jag har förstått det hela rätt, utifrån din mail-adress, så är du, som jag, bosatt i Sthlm. Vore kul om vi när vi båda har kommit lite längre med våra projekt kansek kunde träffas.

Kör hårt med PIC:en

/loovet

P.S det där med fjärkontroll verkar mycket intressant D.S

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000