HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Taskig rörglöd, obalans i kanalerna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/08 :  00:08:39  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag har haft några problem med elektronik tidigare och har alltid fått
bra hjälp här på forumet, det finns många som kan mycket speciellt
om rörförstärkare så jag är mycket tacksam för hjälp här!

Jag har ett par aktiva rörmonitorer som krånglat lite för mig av och till.

Det senaste problemet är att ett av rören glöder mindre på den ena
förstärkardelen. Om jag kastbyter alla rören på höger/vänster sida
så består problemet på samma förstärkare, vilket får mig att förstå
att rören är helt Ok och att det är något annat som försämrar glöden.

Den sidan där det glöder sämre har också en klart lägre förstärkningsgrad
och tystnade vid ett tillfälle nästan helt. Ibland fungerar det bra och ibland
fungerar det sämre.

vad kan det vara för fel?

jag har tidigare bytt ut samtliga kondingar, kan det vara så att kondingarna
gett upp igen? vad är det som ger bättre/sämre glödström?

//K

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  08:52:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mät glödspänningen? Är den AC eller DC? Är den DC kan ju nätdelen till den vara dålig - dioder, kondensatorer eller ev regulator. Transformatorn kanske?
Mät med och utan rör.
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/08 :  10:45:22  Show Profile Send kebarb a Private Message
Hur vet jag vilka poler som är glödspänningen?
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/08 :  11:18:44  Show Profile Send kebarb a Private Message
Problemet är av den karaktären att det inträffar tillexempel vid uppstart. Om jag sedan låter den stängas av och på några gånger så kan det helt plötsligt fungera.

Sedan ibland under drift blir en högtalare tystare och tystare..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  12:08:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du tittar på schemat eller slår upp i en rördatabok (finns rördata på nätet).

Vilka kondingar bytte du, förresten????
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/08 :  14:43:24  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag bytte samtliga kondingar. Jag har inte något schema, och ingen rördatabok.

Två av rören finns inte ens ekvivalenter till eftersom de är kinesiska.

Det enda alternativet är alltså att mäta på den som fungerar och jämföra med den
som inte fungerar.. Usch så jobbigt!

Ingen av kondingarna som sitter där nu ser trasiga ut, men de kanske är trasiga
ändå? Det är ju väldigt lätt att lösa loss en konding och byta. Men att fixa fram
en ny trafo lär ju vara en hel del problem!

//K
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  15:57:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vad är det för förstärkare, vad heter de "okända" rören - ta bild om du inte kan skiva av ev utrikisk text.
Läser i dina skrivelse - verkar vara glappkontakt eller termiska problem.

Inom () glöden hamnar oftast (men inte alltid) på ben 4, 5 och/eller 9 på novalsocklar och mellan 2 och 7 eller 7 och 8 på oktalsocklar. Undantag finns som sagt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/08 :  16:11:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hav förtröstan! Ett sånt där glödproblem är säkerligen inte så svårt att lösa. Nån dålig kabel, glapp i ledning eller sockel eller en dålig lödning till den svaga sidan tippar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/08 :  16:49:02  Show Profile Send kebarb a Private Message
De okända rören heter 6P1, och 6F2. Den sernare har jag ersatt med någon ekvivalent.

Rören är dock Ok. Det är glödströmmen som saknas tror jag.

Högtalarna är ett par VAl M20 MkII och det finns tidigare trådar här på HiFi forum om just
dessa där jag lagar dem. Hittar inte tråden nu, kanske den är borttagen? Där fanns bilder
på kretskortet och de defekta kondingarna som buktade upp innan jag bytte dem mot lite
finare kondingar från svalander.se

Högtalarna blir otroligt varma, tror det var därför kondingarna torkade ut först. De som sitter
där nu verkar vara hela för de buktar inte och har inte läckt någonstans. Jag har letat efter
glapp då det finns plastkopplingar (terminaler) mellan trafo och kretskort, samt mellan högtalare
och kretskort. Detta för att man skall kunna ta isär den utan att behöva löda lös kablarna.

//K
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/08 :  16:54:12  Show Profile Send kebarb a Private Message
Bernt, om det är en dålig koppling någonstans, borde den då inte bli lite varmare än motsvarande punkt på den andra
högtalaren?

Jag har en IR kamera som visat sig mycket lämplig vid felsökning av elektronik tidigare:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63210&whichpage=2&SearchTerms=kebarb

Kanske borde man kunna titta närmare på kontakten till trafon och se vad som glappar där.

Måste man rengöra sockeln med något speciellt, eller går det bra att bara rucka runt rören lite
i sockeln om det nu skulle vara detta som är problemet?

//K
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/12 :  02:03:01  Show Profile Send kebarb a Private Message
Bumpar tråden igen.

Detta är symptom:

Efter att allt har spelat bra någon timma eller tre så avtar glöden ganska snabbt i ett av rören, detta följs av ett
kraftigt sprakand ljud och sedan kan den komma igång igen.

Jag känner igen detta fel från tidigare, då bytte jag samtliga kondigar och problemet löste sig.

Nu undrar jag om detta är ett vanligt fel, kan det vara något i förstärkarkretsen som förstör kondingarna?
Kanske värmen? Tacksam för svar!

//K
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/12 :  09:41:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du har två kretsar i en rörförstärkare:
Högspänningskrets som ger en relativt hög spänning (3-400V) till anoderna på rören.
Glödströmskrets som matar rören glödtrådar med ström/spänning. Oftast är denna krets AC-kopplad.
Att byta kondingar rakt av i en rörförstärkare när glöden försvinner är ingen lösning, bara en onödig kostnad.
Gör så här. Ta en bra isolerad tång eller skruvmejsel eller en virknål i plastic. Slå på förstärkaren, stoppa en hand i bakfickan och jucka lite i matningsledningarna till rörens glöd med verktyget. Är det glappt eller en kallödning lär du hitta det.

Bara för skojs skull - har du bilder?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/12 :  11:13:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glödströmmen är för sig själv och har inget med förstärkarkretsen att göra, förutom att det måste till för att förstärkaren ska fungera. Ungefär som strömmen till startmotorn i bilen. När glöden blir sämre fungerar inte röret som det skall. Skrapandet du hör är säkerligen distorsion när röret knappt är igång alls.

Angående kondingarna så kan det vara ett följdfel. När röret inte drar anodström pga kass glöd så stiger spänningen kanske över kondingarnas maxspänning.

Soundbrigades felsökningsmetod är vettig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2007/11/12 11:14:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000