HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp! Vilken lack/ytbehanling ska jag välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:36:11  Show Profile Send HNK a Private Message
Det börjar bli dags för mina högtalare att bli lackerade. Jag har byggt dem i massiv björk, har spacklat skarvar och sånt med clasohlssons woodfiller, står att det går bra att lacka över den.

Jag vill ha en lack/utbehandling som
Är transparent och inte förgar trät, vill behålla björken ljus.
Den ska vara superblank eller så blank som möjligt iaf.
Det är bra om den har UV skydd så att inte björken gulnar.
Helst lätt att använda, får inte kosta för mycket.

Jag har läst lite om international båtfernissor, och har köpt en som heter schooner, men den färgade trät för mycket, det blev lite åt det mörka gyllenebruna hållet. Har även testat trestjärnlack, den var tillräckligt transparent men inte tillräckligt blank.

International har även två andra lacker som kanske skulle kunna funka, Goldspar och Orginal men det är ju svårt att veta hur den ser ut om man inte har sett prover på dem. Jag undrar hur mycket de färgar träet?

Så är det någon som har använt ngn. av dessa lacker på björk el. annat ljust trä eller har en burk hemma so kan testa, så skulle jag vara väldigt tacksam om ni kunde lägga upp en bild alternativt beskriva hur den blir.

Jag fundera annars på ett enklare alternativ, att behandla högtalarna med någon sorts matt olja lut eller vax som inte färgar trät alls. (snarare gör det ljusare) Vad finns det för alternativ där?

Ja som sagt jag har lite funderingar på vilken ytbehanling jag ska använda? Mkt. tacksam för feedback!

Edited by - HNK on 2007/11/09 14:04:47

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:50:33  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Formel V golvlack från Jotun eller något Jotun ägt företag. Kan ha något annat namn nu, kolla med närmaste Jotun säljande butik.

Det är en vattenbaserad lack med UV-skydd framtagen just för att hålla ljusträslag ljusa. Väldigt rinnig dock.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2007/11/06 :  22:00:19  Show Profile Send Bardis a Private Message
Min erfarenhet av UV-skydd är att det bara hjälper till en del. Träet kommer att mörkna men bara till en viss del.
Vattenbaserade lacker blir inte lika blanka som lacknaftebaserade.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/06 :  22:07:53  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Sant. Det är inte hela lösningen, men bra nog för mig. Mina högtalare som jag målade med Scanox Formel V som (heter "TreStjerner Tregulvlakk" numera) är förvånadsvärt ljusa. Ljusare än min IKEA hylla som är lika gammal.

Man kan ju hålla på med att färga matrialet vitt innan lackning men jag tycker det är onödigt med Scanox lacken.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/11/07 :  09:08:20  Show Profile Send HNK a Private Message
jag har testat den där scanox trstjärnlacken men den blir inte tillräckligt blank, dock blir den ljus. Men jag vill ha nästan pianofinnish annars så oljar jag dem med någon ljus olja eller så.
Vilken ytbehandling ska man isf. använda (inte lack)? har hört att man kan vaxa trä också..
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/11/07 :  09:39:26  Show Profile Send HNK a Private Message
Vad tror ni annars om att först lägga några lager ljus scanox lack för att behålla ljusheten, sedan några lager schooner för att få upp glansen och ljupet så det blir riktigt högblankt. Kommer schoonern ändå färga åt det mörka hållet eller kommer det behålla ljusheten?
Hmmm...
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/07 :  14:39:49  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Fernissa i sig är ofta lite gul färgad. Men prova och hoppas på att inte fernissan löser upp den vattenbaserade som ligger under...

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/11/07 :  17:28:48  Show Profile Send classe a Private Message
högblank golv lack eller vax kan funka,
schoonern är gul och löser nog upp lacken.

18 ska de va.
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:53:42  Show Profile Send HNK a Private Message
http://www.yachtpaint.com/sweden//product_guide/varnishes/default.asp?ComponentID=7582&SourcePageID=7579

På hemsidan står det att schoonern är bärnstensgul, stämmer väldigt bra när jag har provat. Det står att goldspar och orginal är klar, så de kanske skulle fungera bättre. Så är det någon som hgar erfarenhet av någon av dessa två?
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2007/11/08 :  10:47:33  Show Profile Send weedo a Private Message
Kolla in en annan International båtlack. Det finns en som heter Perfection Varnish. Det är två-komponents, dvs härdare och lack. Den är helt klar/neutral i färgen och verkligen superblank. Eftersom det är en två-komponents lack är den också väldigt hård och slitstark = den blir inte lika lätt repig som vanlig fernissa som är ganska mjuk.

Den kostar dock en del. Runt 400 kr för 750 ml.

Jag har lackat ett par högtalare med Perfection Varnish och är mycket nöjd. Det är UV skydd i lacken och fortfarnde efter 6-7 år kan jag inte se någon som helst gulning eller liknande. Det är dock inomhus.

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2007/11/08 10:55:06
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/11/08 :  11:43:37  Show Profile Send HNK a Private Message
Det står att perfection varnish är klar till färgen lika som goldspar och orginal alltså, så någon av dem borde också funka bra, jag får väl köpa en burk och prova. Tack för hjälpen

Det som var lite irriterande var att killen i affären sa att schooner var den som var ljusarst av de de tre olika (orginal, schooner och goldspar) kanske kan försöka byta...

Edited by - HNK on 2007/11/08 11:46:02
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/11/09 :  16:47:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
HNK skrev:
quote:
jag har testat den där scanox trstjärnlacken men den blir inte tillräckligt blank, dock blir den ljus. Men jag vill ha nästan pianofinnish annars så oljar jag dem med någon ljus olja eller så.
Vilken ytbehandling ska man isf. använda (inte lack)? har hört att man kan vaxa trä också..

Jag har lackat fönsterbrädor och trösklar med denna (tror att det var samma) och det blev absolut blankt men jag var tvungen att späda lite så att det flöt ut bättre.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/11/10 :  10:24:09  Show Profile Send classe a Private Message
eller värm lacken lite så flyter den ut bättre.50 grader

18 ska de va.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/10 :  11:27:54  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
peranders: Pratar du om Scanox "Formel V" eller "TreStjerner Tregulvlakk", vattenbaserade båda två? När jag lackade med "Formel V" hade jag inga problem med att få lackan att flyta ut, snarare tvärt om. Upplevde lacken som väldigt rinnig.

Jag använde iofs hela burken på en gång, så jag hade inget problem med avdunstning under lagring osv.

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000