HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 max resp. min area i rummet för stativare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:21:49  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Kom på att fundera hur stort respektive litet ett rum bör vara när man använder stativare. Finns det nåt rekommenderat mått och kan man räkna ut hur stort rummet bör vara för en viss stativare?
Skulle vara tacksam om man fick en länk till nån sida som behandlar detta fenomen.

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:29:14  Show Profile Send Antonic a Private Message
bra fråga faktiskt.

jag kan ju tänka mig att bra stativare klarar ganska stora rum faktiskt.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:36:29  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag kan inte tänka mig att det finns nån formel för det där, mest en del subjektiva rekommendationer och tyckande. Egentligen skiljer det inget mellan golvare och stativare förutom att de första går djupare i basen och det kan bli konstigheter, men det är olika från rum till rum. Golvare får inte mer bas i ett litet rum utan konstig bas som varierar mycket beroende på var man står i rummet, stativare har inte samma variation eftersom de inte går så djupt.

Det som du däremot måste titta på är hur högt diskanten sitter. Ta och jämför ett par Linn Ninka med QRS Neptunus, skiljer säkert en halvmeter, dessutom är den senare bakåtlutad, där måste du räkna med att sitta långt ifrån, vilket inte är möjligt i ett litet rum.

Ovanstående är också bara subjektivt tyckande baserat på mina upplevelser hittils...

Edited by - yalpa on 2002/12/10 22:39:41
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/10 :  23:01:33  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Att lyssningsrummet har stor betydelse är nog ställt utom allt tvivel, men rummets area är ju inte det lättaste att tweaka!!??

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000