HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W 804, 803
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2007/11/06 :  13:08:59  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej,
Jag är intresserad av att höra om vad ägare av dessa högtalare är nöjda/missnöjda med, samt vilken elektronik ni använder till dem?
Någon som använder Bladelius till dem?

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/11/06 :  15:31:50  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag är riktigt nöjd med mina 804S.
Det känns som de har botat mig från "audiofilia nervosa".
Vad jag använder för elektronik syns i min signature. De låter bra till all musik.
100% nöjd med dem.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2007/11/06 :  18:42:15  Show Profile Send Lepra a Private Message
Körde för några år sedan en Thor (Mk.1) ihop med ett par 804 (inte "S") och en S1:a o det var riktigt bra!
Det fanns i alla lägen lika mycket av allt, mao inget som stack iväg eller försvann när volymen åkte upp eller ner.
Kan ju bero en hel del på rummet med men jag måste nog påstå att 804:or är allätare.
Musik jag lyssnar på är mest dö & trashmetal men även akustisk gitarrmusik.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2007/11/07 :  13:54:01  Show Profile Send Fred00 a Private Message
804S är framförallt en mycket homogen högtalare där inget register sticker ut. Mellanregistret och diskanten är mycket bra, dock tycker jag att basen är ganska slö och odefinierad. En helt okej högtalare, kanske inte värd 35000kr dock. 25000kr vore mer vettigt.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/11/07 :  14:52:00  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Basen i 804S är IMHO mycket bra, riktigt bra punch, fast och mycket definierat.

Det kan bli nog lite fel med klen elektronik angående 804S...

Diskanten sticker aldrig ut, även jobbiga inspelningar blir ok. Jag gick ifrån Focal just pga den, ibland, ettriga diskanten. Mellanregistret är också mycket bra...tycker att Marantz PM11-1S och B&W 804S passar riktigt bra ihop.

Enligt mig känns det som en komplett högtalare: jag kan spela alla mina skivor med den och njuta av musiken som kommer ifrån den. Detta är nog den viktigaste med denna högtalare.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/11/07 :  15:16:48  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
dock tycker jag att basen är ganska slö och odefinierad.


Det där beror mer på rum och vad man driver dem med.
Tror inte någon har klagat på basen jag fick ur mina N805 med Classé M700 i mitt vardagsrum. Har väldigt svårt att tro att 804 skulle prestera sämre med rätt förhållande.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2007/11/07 15:17:15
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2007/11/07 :  15:40:14  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag lyssnade på dem med Classé Delta-elektronik på Hifiklubben i Göteborg. Har förövrigt för mig att Hifi&Musik hade liknande anmärkningar på 803:orna.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/07 :  19:12:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Generellt för nautilus serien så tycker jag att de har ett helt ok mellanregister, spelar oansträngt samt luftigt och med relativt god upplösning, vad gäller basen har jag hitills aldrig hört en B&W högtalare övertyga, tex att återge en baskagge i dess fulla kraft med den där definitionen så att man nästan hör "skinnet" i kaggen, minns en gång på hifi-klubben då dom fortfarande sålde Snell acoustics, jag jämförde Nautilus 804 mot Snells modell xa-60 som kostade ungefär lika mycket, 804an klarade inte alls att hänga med i vare sig kraft eller definition.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/07 :  20:14:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kan vara värt att nämna att 803orna har "bättre" bas än 804orna, så just när man gäller detta så får man vara försiktig när man jämför.

Jag äger sedan några år ett par 803or ("orginalversionen", inte de nyare 803s). De drivs av ett Advantage S150 slutsteg samt rörbaserade förförstärkare och CD från Xindak.
Jag är mycket nöjd med högtalarana och de är väl de sista jag skulle byta i anläggningen.

Hade jag råd så hade jag dock kanske bytt ut elektroniken mot något från Classé. Jag har hört 803or demonstreras med denna kombination och det låter MYCKET bra. Men då talar vi iofs om elektronik för en bra bit över 100 000 kr...

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/07 :  20:42:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det kan vara värt att nämna att 803orna har "bättre" bas än 804orna


Det är riktigt! De gamla 803orna som då kostade 39000kr om jag inte minns fel tycker jag hade ett realistiskt pris, de var ca 10000 kr dyrare än 804orna (definitivt värt mellanskillnaden), men runt 40000 kr billigare än 802orna och SÅ mycket bättre var inte 802orna.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/11/07 20:43:02
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/11/07 :  22:31:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det är stor skillnad på basen mellan 804 och 803, lådan är större på 803 vilket blir en hel del volym, kanske så mycket 55% mer jämfört med 804 även om det inte syns så tydligt. 803 har också något större baselement.

B&W är lite ökända för behov av kraftfulla förstärkare för att komma till sin rätt. Tidigare hade jag CDM-NT7 och den spelade inte bas alls med för klen förstärkare. N803 är mer förlåtande men basen blir väldigt mycket bättre med starkt slutsteg.

Nu sticker jag ut hakan lite... Jag kan hålla med om att det går att hitta högtalare i samma prisspann som har bättre bas eller är bättre på några enstaka parameter, men jag har ännu inte hört någon av dessa som kommer i närheten av helheten som 803 presterar och enligt mitt tycke finns det några parametrar där nautilusserien/signature/diamond är i det absoluta toppskiktet. Om man hatar perspektiv, tight bas, ljudbild, 3D, fin diskant och mellanregister så visst, välj något annat än B&W.

Många av de högtalarna som presterar bättre bas med mer slam, tryck och djup tycker jag mer eller mindre saknar förmåga att lägga upp en 3D-ljudbild. Överhuvud taget hos påfallande många konkurenter släpper inte ljudet från högtalarna (eller släpper dåligt), något som jag tycker är en oacceptabel kompromiss.

Trots allt är det så att för 40000 kr i nypris i Sverige så har högtalare fortfarande kompromisser. Det handlar lite om att välja vilka kompromisser som du själv kan acceptera att leva med.

Har du möjlighet att även lyssna på andra högtalare så tycker jag du kan kika på QRS eller kanske Ino.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/08 :  11:38:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Nu sticker jag ut hakan lite... Jag kan hålla med om att det går att hitta högtalare i samma prisspann som har bättre bas eller är bättre på några enstaka parameter, men jag har ännu inte hört någon av dessa som kommer i närheten av helheten som 803 presterar


Jodå det finns det enligt mig, men visst är 803an en trevlig burk som ändå står sig mot mycket dyrt där ute, inget snack om det!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/11/08 11:39:36
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2007/11/08 :  15:14:16  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej,
Tack för all info/åsikter.

f95toli, Du säger att om du hade råd skulle du uppgradera till Classe från Advantage S150. Betyder detta att du inte riktigt är nöjd med Advantagen? Tror du att Classe skulle passa bättre än tex någon av de större Bladelius stegen? Finns det något i karaktären hos S150 som inte går bra ihop med 803orna?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2007/11/08 :  15:28:46  Show Profile Send Harman a Private Message
Leo Arietis,
Jo, att B&W behöver kraft är känt. Kommer ihåg provlyssning med Thule stärkare som inte direkt gav högtalarna mycket chans att visa hur bra de är.
Frågan är hur mycket kraft behöver 803orna, räcker det med en Thor MK-II eller måste man ta i med en Grendel om man nu gillar Bladelius :).
Skall självklart lyssna på QRS också.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2007/11/08 :  22:28:49  Show Profile Send Per80 a Private Message
Har tidigare ägt ett par 803S som jag drev med classé CP500/CA2100. Anledningen till att jag köpte 803 blev också anledningen till att jag sålde.
Det blev för mycket allätare. Till slut lät allt lite trist och grått. Diskanten kan bli en aning hård ibland. Diamanterna är betydligt bättre på just den biten.
Bas finns så det räcker för de flesta behov men viss brist på dynamik enligt min smak.
Jag går och väntar på mina nya QRS Supernova elite som har den dynamik och renhet som jag saknade hos B&W.
Bladelius funkar utmärkt till B&W enligt mig. Jag kommer använda mitt CA2100 även till Supernovan. Men numera drivs det direkt av en Gondul M.

Jag tror att 804 eller 803 med Freja, Idun och ett Grendel med k-kort kan bli en riktigt trevlig setup!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/08 :  23:38:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Harman: Nej, jag är nöjd med mitt Advantage steg.
Men som alltid inom hifi så finns det bättre grejer om man är villig att betala betydligt mer (i det här fallet ca 4-5 ggr mer än vad jag betalade för mitt begagnade S150).
Det ska också sägas att om jag hade en "hifi budget" så skulle jag nog lägga en hel del på akustikåtgärder INNAN jag köpte nytt slutsteg.

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2007/11/09 :  13:02:22  Show Profile Send Harman a Private Message
f95toli, Skönt att höra att du är nöjd. Att man alltid vill uppgradera är naturligt.

Per80, 803, Freja, Idun samt Grendel 4kanal samt med k-kort är snubblade nära ett drömsystem antar jag.

Trevlig helg på er alla!


*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000