HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 psykologiskt eller annat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/05 :  09:18:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag upplever ett fenomen emmellanåt som jag undrar över.

Från början. Sedan en månad tillbaka så tycker jag att jag har fått till det väldigt bra, bättre än någonsin. Jag har hittat högtalaruppställning och sittposition och för första gången någonsin hör jag riktig, äkta, skillnad på kablar. Mina nya Transparent Ultra (nu inspelade)har infört ytterliggare luftighet och framförallt tagit bort besvärlig S'ighet på många röster. T o m en av stötestenarna som jag försökt hitta: dynamik på låga ljudnivåer, har blivit avsevärt bättre. Summarum, senaste veckorna har jag verkligen njutit och tyckt att nu har nästan allt fallit på plats Detta ljud som anläggningen presterar nu kan jag leva med i många år utan att uppgradera vidare om så bliva fallet.

Till min undran. Igårkväll satte jag på en CD med Rigmor Gustafsson, Alone with you. Tände några levande ljus och släckte resten. Mysigt och jag mådde bra psykiskt, men ändå hörde jag direkt att det inte lät som vanligt. Framförallt var det en bumligare bas utan den sedvanliga kompetenta kontrollen! Rösten var inte silkeslen utan när hon drog i från magen så blev det lite för skrikigt. Ett mindre kontrollerat ljud helt enkelt, inte som exakt samma anläggningen lät dagen innan

Hur kan det vara möjligt?

De enda två faktorerna jag kan tänka mig är 1. psykologiskt, hur man mår och var tankarna finns någonstans och 2. elen är smutsig....

Jag gissar att de flesta kan hålla med om dessa två faktorer, min huvudfråga är: Finns det ytterliggare faktorer som kan spela in i detta sammanhang?????

Jag vågar påstå att jag är rätt psykiskt stabil och kan vara avslappnad och koncentrerad på beställning, vilket då leder mig till att det måste vara kvaliteten på elen. Har jag rätt så spelar elen betydligt större roll i ekvationen för konsekvent ljudkvalitet än jag tidigare trott.

Edit: ska tillägga att jag bor i ett hus byggt 1920 och elcentralen är modern men kablar i väggarna är gamla. Bor centralt i liten by med 7000 invånare. Ojordat.

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/11/05 09:24:41

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/11/05 :  09:52:56  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Har du hört samma skiva förut? Kan det vara en dålig inspelning helt enkelt?

Annars känner jag igen "fenomenet". Det har hänt mig också några gånger...bor också i ett hus som är byggt 1932 och jag vet att elen kan variera och detta påverkar ljudåtergivningen ganska mycket...

Jag ska i alla fall snart testa PS Audio PowerPlant Premiere

Mvh,

Andreas


www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/05 :  09:53:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kan inte helt enkelt vara så att du är en smula förkyld?
Det påverkar hörseln en hel del och när jag är förkyld så är det sällan något låter bra.

Sen kan man ju ALLTID hitta "fel" om man sitter och lyssnar på anläggningen (och inte på musiken) koncentrerat.

Edited by - f95toli on 2007/11/05 09:53:56
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/05 :  10:01:10  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Skivorna -kan- jag utantill, men jag är faktiskt något förskyld just nu. Det kanske är svaret denna gång, men jag tycker mig upplevt detta mer än en gång då jag inte varit förskyld.

Artphotography
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/05 :  10:08:29  Show Profile Send CC a Private Message
- "De enda två faktorerna jag kan tänka mig är 1. psykologiskt, hur man mår och var tankarna finns någonstans och 2. elen är smutsig...."

- Upplever detta regelbundet. Tror på båda faktorerna. Att ens psyke påverkar ens upplevelse är mig en självklarhet, men att det är något utifrån som påverkar, är jag flertalet gånger överbevisad om då jag haft medlyssnare som upplevt samma sak vid samma tillfälle... Och det enda för mig logiska påverkan utifrån är den ingående elens påverkan...

Ps. Bor i hus med gammalt elnät förutom den dedikerade och jordade kabel som kommer i kontakt med min anläggning. Kanske ett jordspett i backen kommer vara en alternativ lösning på problemet?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/11/05 :  11:07:58  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Känner helt klart igen detta!
Kan det vara dagsformen på öronen!!

Skämt åsido, kan en kväll sitt helt nöjd och tycka att allt sitter,
sen nästa tycka att det låter vasst och i obalans...


Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/11/05 :  11:18:54  Show Profile Send Staffan a Private Message
Dan,har du kollat så att alla anslutningar
till strömmatningen är ordentlig fastskruvade?
Hade liknande problem som blev avsevärt bättre
efter åtdragning av skruvar i kontakter.
Kontrollera hela vägen från proppskåpet eller
mer om möjligt.

Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/11/05 :  11:47:06  Show Profile Send johmi a Private Message
Håller med Ledzepp. Dagformen. kanske är/var det något problem/irritationsmoment som låg och grodde bak i hjärnan. Det brukar det vara för min del när jag märker detta fenomen.

/Mikael
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/05 :  11:59:01  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
De enda två faktorerna jag kan tänka mig är 1. psykologiskt, hur man mår och var tankarna finns någonstans och 2. elen är smutsig....

Jag gissar att de flesta kan hålla med om dessa två faktorer, min huvudfråga är: Finns det ytterliggare faktorer som kan spela in i detta sammanhang?????
Jag håller inte med om faktorerna eftersom jag inte alls tror på att elens smutsighet skulle påverka ljudet på det sättet. Då tror jag mer på skillnader i bakgrundsbrus inte minst hur det påverkar stressnivån osv.

1. Är ju dokumenterat som en faktor att räkna med hela tiden i stort sett.

Men visst kan det ha andra orsaker som tex att du inte sitter på samma ställe, eller att verkligheten helt enkelt hinner ifatt. Antiklimax.

Ofta fokuserar man på olika saker när man lyssnar igen på samma musikstycke. Första gången tänker man kanske på rösten, andra gången på trummorna (va, fanns de där?) och tredje gången på det skumma pianoljudet (lät det verkligen sådär "fattigt" innan?), fjärde gången kanske man upptäcker hur basen svänger igång rummet. Ja du fattar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/05 :  12:06:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upptäckte att en digitalkabel låg an mot en signalkabel. Det räckte.
När jag separerade dom så lät allt som vanligt igen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/11/05 :  12:08:03  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det som gör Hifi så intressant är just att man inte någonsin
har hört allt på ett musikstycke. För varje genomlyssning
märker men något annat och varje gång kan det låta litet
olika pga psykiska och andra faktorer. Sedan är det så
roligt vid varje 'uppgradering' då man hör nya saker
'hela tiden'.

Vad som sedan kan definieras som verklighet vs inbillning
är mycket svårt för verklighet kan vara inbillning och
inbillning kan vara verklighet vid sådant som musiklyssning.

Martin
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/05 :  12:19:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Intressanta svar. Jag läser och begrundar....

Artphotography
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:00:56  Show Profile Send MartinN a Private Message
El är intressant men jag skulle ta tiden på dygnet
i beaktande när jag talar om smutsig el. Hos mig
låter det nog sämst kl 16-18 alla dagar. Efter
kl 20 blir det mycket bättre och bäst kl 21.
Om detta nu är mina öron och hjärna som blir avslappnade,
elektriciteten eller bakgrundsbuller från trafik
som orsakar effekten är det svårt att rakt svara på.

Hursomhelst tror jag att elstörningar är som minst
kl 20-22 och då borde det låta bäst ??

Martin
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:09:10  Show Profile Send TomasF a Private Message
"Hos mig låter det nog sämst kl 16-18 alla dagar. Efter
kl 20 blir det mycket bättre och bäst kl 21.
Om detta nu är mina öron och hjärna som blir avslappnade,
elektriciteten eller bakgrundsbuller från trafik.."

Eller störningar från samtalande mobiler? Har för mig att 12-13 samt kl 16-17 var de högst belastade timmarna för GSM när jag jobbade med sådant för 10-15 år sedan.

musikälskare
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:26:39  Show Profile Send CC a Private Message
Hm... Samma skivor som lät riktigt bra i helgen (Nej, inga starka drycker flödade!) låter just nu minst sagt påträngande...? Inget nytt med det fenomenet, men dj** störande! Oavsett orsak!

Det konstiga är att ibland kan det hjälpa med att starta om skiten så är problemet löst (är Bill o Company involverade i allt?).

Tacka vet jag datorer, de begriper jag mig på åtminstonde!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/05 :  16:50:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Kan också vara olika grader av bakgrundsbuller, bor man i en stad kan detta vara väldigt varierande och eftersom man utsätts för det dagligen så tänker man inte på det, vid dom tidpunkter stan är tystare ej rusningstrafik osv märker man bla en mycket bättre bakgrundssvärta i musiken. (Såg just att Martin skrivit om detta också.)

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/11/05 16:51:55
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/05 :  19:47:09  Show Profile Send CC a Private Message
I min källare hör jag bara suset från servern i arbetsrummet så där faller den tanken platt... Men visst är det så att är man utsatt för buller under exempelvis en arbetsdag så påverkar det hörseln. Man spelar oftast högre osv...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8505 Posts

Posted - 2007/11/06 :  00:16:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag vågar påstå att jag är rätt psykiskt stabil och kan vara avslappnad och koncentrerad på beställning,

Kan det vara så att man kan öka denna avslappnad och koncentration till att bli större/bättre än man själv vet om?(Jag vet att det är så)då jag har/kan ha väldiga spänningar i kroppen,vid vissa tillfällen känner jag hur muskelspänningarna släpper,och jag blir mer avslappnad,och vid dessa tillfällen kommer ofta denna lyssningsupplevelse.(I alla fall åt mig)Tyvärr kan jag inte framkalla det på beställning.Utan får passa på när när kroppen bestämmer det ska vara så..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/06 :  08:12:12  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ryssen: det kan givetvis finnas mycket sanning i det. Jag är en rätt lugn person och har, som sagt, lätt för att slappna av, men det finns kanske omedvetet två hack till att varva ner som jag inte kommer åt själv....
Igårkväll lätt det magiskt igen (tack o lov) och kom faktiskt inte i säng förrän sent då jag ville lyssna igenom en ny CD för mig. Pernilla Andersson (my journey) från -99 som visade sig vara musikaliskt intressant. Lite annorlunda.

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000