HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intressant läsning om vinyl, CD och MP3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/31 :  10:45:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den här artikeln var väldigt intressant tyckte jag.
http://www.nyteknik.se/art/53190

Reflektioner?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/31 :  11:12:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kul på ett sätt men tragiskt på ett annat: Vinyl är ett hanteringsmässigt allt för osmidigt och samtidigt ett platskrävande format där skivor ofta är svåra att få tag på och även dyra (gäller nya skivor) för att på sikt vara något för framtiden.

Men samtidigt är det kul om ljudkvalitet börjar uppskattas mer av musikintresserade, då kanske skivbolagen vaknar och inser att cd-formatet går att utnyttja så mycket bättre vad gäller ljudkvalitet. Att vinylskivor idag oftast låter bättre än motsvarande cd-skivor betyder ju inte att cd-skivorna inte kan göras lika bra eller bättre. Men då måste mastringen och produktionen göras mycket bättre än vad som oftast görs idag.

Det finns ju trots allt många exempel på cd-skivor med utmärkt ljudkvalitet, tex bolaget Rhino:s återutgivningar av gamla skivor.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/10/31 11:27:10
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/31 :  15:54:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Matte: nya LP-skivor är oftast inte dyrare än mostsvarande CD. Frakten blir dock dyrare. Och så svåra är dom inte att få tag i, man får kanske kämpa lite mer än att gå in i tråkiga cd-butiken på storgatan och plocka från tio i topp-hyllan. Med det är det värt.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/31 :  15:56:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Zombie: Ok men det är bara ett av skälen till att jag föredrar CD. Eller det var ett av skälen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/31 :  15:58:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jo, jag håller med dig, det är jobbigt att stiga upp ur soffan var 20:e minut och byta sida. Och ingen fjärr, usch då!
Skivorna kan man ju ha stående i ett annat utrymme, och ha en back med just nu-favoriter ute i lyssningsrummet.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/10/31 15:59:40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/31 :  16:05:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
det är jobbigt att stiga upp ur soffan var 20:e minut och byta sida. Och ingen fjärr, usch då!


glöm inte omaket att byta låt! Och knastereländet! (ja jag vet att vissa tycker det är "mysigt"..)

quote:
vorna kan man ju ha stående i ett annat utrymme, och ha en back med just nu-favoriter ute i lyssningsrummet


Har du iofs rätt i...om jag hade haft plats till vinylspelare och LP-skivorna så hade jag nog redan skaffat vinyl, men har inte plats i nuläget. Får se i framtiden!

För övrigt är det mycket en fråga om tycke och smak vilket man föredrar; vinyl, cd eller download. Vissa håller sig till ett format, andra väljer alla tre. Vinylfanatikerna dominerar ju helt klart detta forum, finns många "gamla vinylrävar" här!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/10/31 16:07:47
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/10/31 :  16:16:11  Show Profile Send -AG- a Private Message
En ny skiva knastar inte märkbart, och bruset är relativt lågt. Vet inte vad du lyssnat på Matte, men det kanske är dags att "damma av" dina fördomar mot vinyl genom att göra ett besök hos nån med nya/rena skivor? Jag har även beggade skivor som knastrar förvånansvärt lite.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/31 :  16:18:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis, knastret är marginellt på skivor som är OK.

quote:
Vinylfanatikerna dominerar ju helt klart detta forum
Tror inte det, inte i antal iaf.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/10/31 :  17:20:19  Show Profile Send n0p a Private Message
Nåväl, kan vi ialla fall anta att om det är skillnad på ljudet mellan vinyl och cd är det för att olika masters har använts?

Dvs. Cd har lika bra förutsättningar för att leverera samma ljud som lp.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/10/31 :  17:50:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Njä, jag tycker nog att de är bra på olika sätt men också dåliga på olika sätt.
Att rätt av säga att det ena är bättre, sämre eller att det är lika tycker jag personligen är fel. Det hänger rätt mycket på smaken och hur man väger de för- respektive nackdelar formaten har.

En sak som jag ofta tycker skiljer oavsett vad är att LP har en typ av lugn i ljudet. Lite svårt att exakt beskriva. Sedan finns det mycket annat som skiljer men både till för och nackdel för det analoga alternativet men jag tänker inte göra någon lista.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/31 :  19:00:44  Show Profile Send Zombie a Private Message
Knaster är i princip skitsamma. Det filtrerar min gamla vinylhjärna bort av gammal vana, det lilla diskantbruset också...lyssna på musiken istället.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000