HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostexperiment
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/10/30 :  00:08:06  Show Profile Send MartinX a Private Message
För ett tag sedan byggde jag en låda till mina Fostex FE127, jag hittade ritningen på Fostex hemsida:http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/127e_enclrev.pdf

Men för det första blev lådan ganska ful för jag köpte MDFen och monterade ihop lådorna kvällen före DIY träffen, passforman blev inte den bästa, så här såg dom ut på DIY 2006:

Jag har senare påbörjat spackling för snygga till dom men det var inte roligt så jag började tänka på en ersättningslåda. Först tänkte jag bygga en likadan låda men jag var egentligen inte så imponerad av Fostex konstruktion, jag upplevde det som att den i vissa fall liksom svalde bastonerna. Jag frågade också guruna på faktiskt om råd och dom hävdade att den dubbla basreflexen inte erbjöd några egentliga fördelar.

Så då var det bara att tänka ut en egen låda. Jag simulerade fram en 18 liters låda med 105mm lång 66mm port. (Biltmas 65mm port har i verkligheten 66mm innerdiameter.) Lådan byggdes i 22mm golvspånskiva, främst av det skälet att golvspånskiva säljs i rimliga storlekar så man slipper förvara kvadratmeterstora spillbitar. Billigt är det också. Den här gången var jag betydligt noggrannare vid monteringen dessutom rundade jag av baffelkanterna lite med en handöverfräs, främst av kosmetiska skäl + att min handöverfräs legat oanvänd i över 2 år efter att jag köpte den.

Resultatet:

Det låter bättre än innan, basen är av betydligt högre kvalitet fast den har inte vunnit så mycket i nivå. Med mer genomarbetad dämpning tror jag mig ha vunnit högre renhet i alla register. Jag tror också att spånskiva med sin högre inre dämpning är bättre än MDF i sådana här högtalare där man pumpar in hela registret bakåt in i lådan.

Återstår "bara" att få lite finish på lådan, jag har ambitionen att bli helt klar med dom och inte ha dom i ständig nästan klar status som är så lätt att fastna i. Någon som kan rekomendera en bra färgtyp?

Om någon vill ha dom gamla lådorna är det bara att komma hit och hämta dom, PMa mig. (Finns i Västra Frölunda)

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/10/30 00:30:52

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/30 :  06:40:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jo, DBRer kan låta lite konstiga i basen. Det har jag hört när jag lekt och exprimenterat med principen.

Bra med spån istället för MDF. Mycket trevligare egenklang. Mindre och jämnare utspridd i frekvens, samt mer dämpad.

Kul bygge!

Johannes.
Go to Top of Page

Bosse
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/10/30 :  09:06:31  Show Profile Send Bosse a Private Message
Du har pm

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/10/30 :  11:15:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Spånskiva har en betydligt lägre engenfrekvens än vad mdf har trots att den är hårdare och kompaktare. Jag har nämligen hört att det skall vara spånskivans små spån som är orsaken till detta.

Det skall bli kul att få höra dem för jag misstänker att du tar med dem till nästa diyträff.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000