Undrar om någon kan förklara om det finns några fördelar/nackdelar med förstärkare med "autotransformers" som McIntosh använder i visa av deras förstärkare?
Om man har svårdriven högtalare, med en känslighet på 86 dB vid 4 ohm, är audiotransformers typ stärkare bättre eller sämre alternativ i jämförelse med en som dubblar från 8 ohm?
Det här var en fråga som man blir alldeles fnissig av att försöka svara på, eftersom den går att ta sig an från så många håll och kanter att man blir fullständigt vimmelkantig.
Det skulle underlätta om du skrev något i stil med "jag har högtalare X och undrar om förstärkare X skulle avhjälpa problemet X som jag upplever med den högtalaren". Fast du kanske bara är nyfiken i en strut på hur McIntoshförstärkaren fungerar och vilken högtalare den trivs bäst med?
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Jag Googlade mig fram till det här om förstärkaren:
"En egenhet hos denna förstärkare är de utgångstranformatorer s.k. Autoformers som sitter på högtalautgången och som ger konstant uteffekt i 8, 4, och 2 Ohm"
OM det stämmer så är det enklare att svara: Förstärkaren passar dåligt till att driva högtalare. (Något förenklat uttryckt, men bara väldigt lite).
Den skulle kunna funka bra om din högtalare är speciellt byggd för just den eller om impedanskurvan är fullständigt utan kurvighet (ett rakt horisontellt streck). Lyckades inte Googla fram någon impedanskurva för din högtalare.
Edit: Texten jag hittade om förstärkaren stämde förstås inte. Förstärkaren fungerar inte särskilt annorlunda än andra förstärkare.
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/10/29 19:10:06
Är det inte så att de mha transformatorn ger ideal belastning (samma spänning/ström-förhålande) oavsett nominell högtalarimpedans genom omkoppling av transformatorn?
Mats: Jo, transformatorn ger transistorerna optimal belastning beroende på någorlunda oberoende av vilken högtalare man kopplar till förstärkaren.
Man kan tänka: Vad finurligt! Eller: Okej. Fast jag köper hellre en förstärkare där transistorerna och impedansen på mina högtalare passar varandra som handen i handsken, och slipper en transformator i signalvägen på köpet.
Personligen tänker jag inte alls så mycket på det hela. Jag kan ju bara bygga rörförstärkare, och då MÅSTE man ju ha en transformator (förutom i speciella specialfall).
Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/10/29 19:21:09