HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Autotransforms ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/10/29 :  17:00:59  Show Profile Send ninja a Private Message
Undrar om någon kan förklara om det finns några fördelar/nackdelar med förstärkare med "autotransformers" som McIntosh använder i visa av deras förstärkare?

Om man har svårdriven högtalare, med en känslighet på 86 dB vid 4 ohm, är audiotransformers typ stärkare bättre eller sämre alternativ i jämförelse med en som dubblar från 8 ohm?



Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/10/29 18:04:29

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/29 :  17:44:04  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det här var en fråga som man blir alldeles fnissig av att försöka svara på, eftersom den går att ta sig an från så många håll och kanter att man blir fullständigt vimmelkantig.

Det skulle underlätta om du skrev något i stil med "jag har högtalare X och undrar om förstärkare X skulle avhjälpa problemet X som jag upplever med den högtalaren".
Fast du kanske bara är nyfiken i en strut på hur McIntoshförstärkaren fungerar och vilken högtalare den trivs bäst med?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/10/29 :  18:03:57  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag har Respons Grand Artist och undrar om McIntosh MA-6900 skulle fungera bra med dom?


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/29 :  18:49:11  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag Googlade mig fram till det här om förstärkaren:

"En egenhet hos denna förstärkare är de utgångstranformatorer s.k. Autoformers som sitter på högtalautgången och som ger konstant uteffekt i 8, 4, och 2 Ohm"

OM det stämmer så är det enklare att svara:
Förstärkaren passar dåligt till att driva högtalare. (Något förenklat uttryckt, men bara väldigt lite).

Den skulle kunna funka bra om din högtalare är speciellt byggd för just den eller om impedanskurvan är fullständigt utan kurvighet (ett rakt horisontellt streck). Lyckades inte Googla fram någon impedanskurva för din högtalare.


Edit: Texten jag hittade om förstärkaren stämde förstås inte.
Förstärkaren fungerar inte särskilt annorlunda än andra förstärkare.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/10/29 19:10:06
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/29 :  18:57:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Är det inte så att de mha transformatorn ger ideal belastning (samma spänning/ström-förhålande) oavsett nominell högtalarimpedans genom omkoppling av transformatorn?
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/29 :  19:20:09  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Mats: Jo, transformatorn ger transistorerna optimal belastning beroende på någorlunda oberoende av vilken högtalare man kopplar till förstärkaren.

Man kan tänka: Vad finurligt!
Eller: Okej. Fast jag köper hellre en förstärkare där transistorerna och impedansen på mina högtalare passar varandra som handen i handsken, och slipper en transformator i signalvägen på köpet.

Personligen tänker jag inte alls så mycket på det hela.
Jag kan ju bara bygga rörförstärkare, och då MÅSTE man ju ha en transformator (förutom i speciella specialfall).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/10/29 19:21:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000