Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/10/29 : 17:11:23
|
Eftersom ingen svarar så kompletterar jag lite själv:
Hittade lite på LCAudio. De rekommenderar att man tappar signalen redan innan Currentpulse-dacen direkt från pin 24-28 via motstånd. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2007/10/29 17:34:00 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/10/30 : 22:57:09
|
de-emphasis yttrar sig som en sänkt diskant och hörmässigt är det väldigt lite med tanke på vad man för i tiden var tvungen att addera i kretsar. Om jag inte minns fel så blev det 2 dB S/N i förbättring.
http://www.sengpielaudio.com/calculator-timeconstant.htm se längst ner |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 10:18:01
|
Tack för länken, användbart! Mao får jag leta vidare eftersom det deemphasis inte hänger ihop med diskantfallet i CDns filter. Kan ev. vara så att Sony infört någon diskanthöjnig tidigre i kedjan och nu tar ner den för att vinna S/N. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 15:56:55
|
En till länk... kolla grafen på sid 5 högst upp till vänster http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/df1706.pdf De flesta digitala filter eller daccar med inbygda filter konstruerade på 2000-talet har de-emphasis löst i digitaldomänen.
Lite konstigt att ic502 om den nu är ett korigeringsfilter för 'emphasis' inte är urkopplingsbar utan sitter i signalvägen hela tiden. Frågan är om de som skrivit databladet http://www.eflatjump.se/cdpx3000ana.pdf inte har satt fel benämning på funktionaliteten hos opampen.
Reagerar även på att den simulerade förstäkningen ut från steget skulle ligga på c:a 30dB.
Här ett försök till förklaring på varför man använde pre-emphasis för i tiden: quote: Emphasis
Emphasis came about because of early converter design. The entire sampling process was new, and A to D converters exhibited low level noise because of bad linearity in the conversion process. This process added some high frequency broadband noise to the digital signal. Manufacturers overcame this byproduct by boosting (emphasis) the high frequencies during the conversion from analog to digital, and then rolling off (de-emphasis) the high frequencies by the same amount after the conversion back fro digital to analog. This process was optional and there was a switch to select emphasis on each track during record. A flag was set in the digital bit-stream, which automatically activated de-emphasis during playback. All CD players, DVD players, and DAT machines detect this flag and turn on a high frequency roll-off in the analog domain during playback. If the digital signal contains emphasis and the flag is missing or turned off, then the roll-off does not occur and the audio will be brighter than normal.
This emphasis #8220;feature was the biggest reason why different CD players sounded different when playing back the same CD, or DAT machines differed playing back the same DAT tape. The digital part and the conversion to analog were basically the same in all of the machines. The de-emphasis circuit was implemented in the analog domain using the least expensive circuit to perform the operation. There was high-end EQ on the output of every digital playback device, and there was no standard or calibration for how it was performed. If you played back a CD without emphasis, then all of the CD players sounded pretty much the same. If you played a CD with emphasis, then each playback device sounded very different from every other player.
Producers and engineers started turning off the emphasis switches. Converters were getting better so there was less converter noise, and the use of de-emphasis circuits was eliminated.
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 16:35:28
|
Hej Ludo: Konstaterade redan i min förra post att det inte handlade om deemphasis av traditionell typ. Så beteckning kan som du säger vara missvisande. I en ännu tidigare post konstaterar jag också att LCAudio tappar signalen efter första DACen innan Current Pulse DACen. Detta indikerar att det ev. skulle kunna vara en diskanthöjning i den senare som korrigeras.
"Reagerar även på att den simulerade förstärkningen ut från steget skulle ligga på c:a 30dB" Varför gör du det? Det är väl inte alls orimligt att signalnivån skulle kunna ligga strax under 70mV ut från DACen även om lite högre är normalt . Ska för säkerhets skull dubbelchecka när jag hamnar vid "rätt" dator.
Fick precis anvisningarna från LCAudio via mail och modifieringen är densamma som för XA50 till vilken jag refererade tidigare. De rekommenderar också att man ska experimentera med diskantsänkning via ett par 470pF till jord på ingången av ZAP-filtret. Skulle ju också kunna vara ett tecken på att det ligger en diskanthöjning som gjorts på digitalnivå tidigare i signalvägen.
Lika bra att mäta frekvensgången efter 1:a resp. Current Pulse Dacen för att kolla verkligheten. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 17:36:10
|
Om pulse daccen - ic501 - ger ström ut (pin-namnen Io1+/Io2- ...osv... borde bekräfta antagandet) skulle man förvänta sig en i/v konverter med låg ingångsimpedans som ett påföljande steg. Men det sitter 2 st 10 ohmare i serie med ingången och 390R i återkopplingsslingan till ic502 ....
Frågan är om ic502 är ett filtrerande i/v-steg eller ett spänningsförstärkande filter... |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 17:46:42
|
Det ger en inimpedans på ca 10ohm eftersom det är shuntmotkoppling i det här fallet och det är väl lågohmigt så det räcker. Har försökt läsa på lite, i detta för mig nya ämne, och det verkar som om man normalt har i storleksordningen 75-100ohm på andra DACar. Vore intressant att få veta mer. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 17:53:53
|
ic502 är med stor sannolikhet ett IV-steg
10R är nog enbart för att få till filtrena med kondingarna mellan plus och minus.
Formeln för att beräkna spänningen ut är lite förenklat, V=390*Iut. Iut är oftast bara ett par milliampere så man behöver ett rätt stort reistansvärde för att få någon användbar spänning. |
Edited by - Lovan on 2007/10/31 17:57:44 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 18:07:23
|
Om jag nu ritat rätt så är ic502 en i/v konverter med en resistans på 390R i återkopplingsslingan och en konding på 4n7 parallellt med denna för att filtrera bort (lite?) hf. 68R skyddar bara op-ingången. Det intressanta skulle vara att få reda på hur mycket ström ic501 puttar ut som max på utgången, multiplicera med 2 (dac-utgången är parallellkopplad) och multiplicera med återkopplingsresistorn på 390R för att få ut max spänningssving på utgången av ic502. Edit: Lovan hann före. |
Edited by - ludo on 2007/10/31 18:10:11 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 21:02:44
|
Nja, tror inte det är fullt så enkelt. Mycket riktigt är detta I/V-steget som teoretiskt har förstärkningen 390/20 förutom filtreringen. Men om ni tittar noga så är det faktiskt 2st 10ohm i serie med filter emellan. DACens resp. utgång ser därmed 20ohm in. Shuntmotkopplingen innebär att man i princip har 0 ohm på ICns -ingång. Vad jag är fundersam på, är som jag nämnde tidigare, att det verkar vara en ovanligt lågohmig belastning även för att vara en strömutgången.
Schema:
www.eflatjump.se/CDPX3000IC.JPG
Jag ska mäta upp signalnivån efter resp DAC för att kunna välja lämplig trafo.
Eftersom den första DACen har spänningsutgång och den andra, enligt ovan, ström-dito så blir det helt olika trafotyper. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 21:58:23
|
Jo det blir 390/20 förstärkning om du sätter dit en spänningskälla. Testa en strömkälla.
Edit: Vad menar du med shuntmotkopplingen? |
Edited by - Lovan on 2007/10/31 21:59:12 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/10/31 : 22:48:55
|
Ang. shuntmotk. se IV-steget. Alltså insignalen in på - via i det här fallet 2*10ohm som också är lika med inimpedansen.
Oavsett vilken ström man lägger på så blir spänningsförstärkningen av den spänning som uppkommer i 20ohms-lasten fortfarande ca 30dB. Det enda som ändras är den uppkomna spänningen i 20ohms lasten.
Med +/-3mA hamnar man på en utnivå om drygt 7dBU vilket grovt räknat är i närheten av 2Vrms. |
Edited by - reVintage on 2007/10/31 23:12:20 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/11/01 : 18:42:09
|
Problemet med diskanthöjningen i filtret löst. När jag lade in 2st strömkällor med 3mA resulterade detta i att frekvensgången på utgången blev spikrak. |
|
|
|
Topic |
|