HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på golvare som drivs med rör till 20m2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/10/26 :  19:37:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om man leker med tanken:

Rummet: 20 m2 och dämpat med mattor, tjocka gardiner och dämpskivor.

Det behövs:

* Rörförstärkare beg för mellan 5-10 papp.

* Lättdrivna Golvhögtalare beg för ca 7-10 papp



Vad tänker ni, har ni hört något fint i denna prisklass?

Jag är van vid Roksan Caspian och Totem model 1. Kanske nedgradera en aning i peng. Eller bara prova något nytt. Har aldrig haft rör förrut :)

Ingen sub. golvare skall det vara.




Jag tänker PrimaLuna Prolouge + Pmc Gb1. Har ej hört dessa ens. Men känns som fina saker.

(Det gör inget om det är billigare heller)

Mer förslag ?





Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/10/26 :  19:39:57  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hur låter Tannoys red monitor eller vad den heter? Kan drivas med rör?

Wlm diva gillar jag men den är för dyr :(



Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2007/10/26 :  19:42:37  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bosse Hanssons högtalare
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/10/26 :  20:02:33  Show Profile Send ninja a Private Message
Raunas högtalare och rör

http://www.rauna.com/

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/10/26 20:03:16
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/10/26 :  20:04:44  Show Profile Send EAR a Private Message
Har du ett avlångt rum och får ställa högisarna var du vill så är ett par QUAD 63 plus en rörhäck en väldigt svårslagen kombination

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/10/26 :  20:11:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
Carlsson OA52.? om du är allätare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/29 :  20:25:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Enligt Hifi och Musik är Primalunan och PMC GB1 en trevlig bekantskap. De testade nämligen Primalunan med GB1 som högtalare i tidningen...

GB1 går aldrig under 6 ohm i impedans och har snälla kurvor i både fas och impedans. Men känsligheten är inte den högsta, kan vara värt att tänka på när vi pratar rör även om Primalunan är rätt potent.

Hursom är det en kombination värd att lyssna på. GB1 funkar absolut på 20 kvadrat. Har t.o.m kört dem i ett rum på 7 kvadrat utan problem...

Du får ett väldigt rent och dynamiskt ljud som är väldigt neutralt och ofärgat med en riktigt stabil och djup bas som är knastertorr. Sen spelar det stor roll med elektroniken eftersom GB1'orna är väldigt transparenta på vad som spelas mot dem. Byte av elektronik gör enorm skillnad och även kablar spelar stor roll. Riktigt kul analysverktyg som det verkligen svänger om med rätt grejer!

Åker du förbi Norrköping är du varmt välkommen att provlyssna hemma hos mig om du är sugen!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/10/29 :  21:58:42  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack OcA.

Det var ett mycket trevligt inlägg :)

Jo magkänslan säger att detta kan vara något för mig :)

Framtiden ser ljus ut :)


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/29 :  22:28:23  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ska du lösa problem med basåtergivningen med hjälp av rörförstärkare och lättdrivet?
Eller försöker du glömma bort basen helt och hållet?

Herregu. För tjugitusen kan du beställa nån av de där farbröderna med mikrofon, mätutrustning och eget högtalarsortiment, som är så populära nuförtiden.

Om man leker med tanken:
Du ligger i soffan och käkar pizza och kastar tusenlappar åt honom för att han ska jonglera och sjunga dina favoritlåtar med New Order och The Cure samtidigt som han fixar till perfekt ljud för kvällens Progressive House-fest...

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/29 :  22:33:12  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Kan du jonglera, censurerat-namn-på-akustiker-som-tog-bort-sitt-inlägg?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/10/29 22:34:38
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/10/30 :  13:28:55  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Oh my god.

Jag har missat något skoj känns det som

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/30 :  21:14:05  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
vadå missat nåt skoj?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/30 :  21:20:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag vet inte om det är det här du menar Ohmboy,

quote:
Kan du jonglera, censurerat-namn-på-akustiker-som-tog-bort-sitt-inlägg?


Ronnie, kan du förklara så vi fattar vad som menas?

Jag förstår inte riktigt.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/30 :  21:41:12  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
PG:
En av alla dessa akustiker med eget högtalarsortiment dök upp och skrev " " och efter några sekunder försvann inlägget (varför jag också tog bort hans namn i mitt inlägg till honom, om jonglering).


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/10/30 21:43:53
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/10/30 :  21:48:57  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
saknas det ett inlägg eller är jag ute och cyklar? :)

Som sagt. Jag är nyfiken på rörförstärkare.

När jag skrev första inlägget så hade jag precis blivit erbjuden en peng för hela mitt system utom subbarna och cdn. Dvs caspian int + poweramp + totem model 1 skulle kanske säljas :(

Så jag hade lite funderingar på vad jag skall ha istället...
poängen var ju att nedgradera en stund...

det var därför jag frågade om tips. jag gillar soundet av caspian och totem...men det är alltid kul att prova nytt :)

Men nu verkar jag få behålla mina 1or + caspian ändå.. lika bra tror jag.


Men det måste fixas julklappar i år också. så subbarna caspian poweramp + lite kablar är till salu.....

låter tillräckligt bra utan bi amp....


nåja.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/10/30 21:49:34
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/10/30 :  21:52:19  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Om man leker med tanken:
Du ligger i soffan och käkar pizza och kastar tusenlappar åt honom för att han ska jonglera och sjunga dina favoritlåtar med New Order och The Cure samtidigt som han fixar till perfekt ljud för kvällens Progressive House-fest...



tack för att dt finns humor :)

Gjorde min dag i allfall, jag garvade bra länge tankeläsare där :)




Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/30 :  21:56:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Sorry Ronnie, missade "" från en mätande högtalarproducent .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/10/30 :  22:32:59  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Aha. Jag missade nog lite bakgrundshistoria.

Jag får för mig att du alltid skriver såna här inlägg när du är på gång med att köpa något:
OhmBoy: "Jag tänkte skita i allt jag vet om HiFi och slänga lite pengar i sjön för att se om det nappar, eftersom jag har lite tråkigt och gärna vill prata om fisk med någon"

Så länge du inte är på väg att köpa nåt så brukar inläggen vara rationella och/eller intressanta däremot.

Konflikten i mitt huvud resulterar i att jag blir elaka farsan från småland (eller skåne kanske), och börjar tänka i ord som "pågajävel, slänga pingarna i chönn, kärringsnack, skärp daj).
Är din pappa från småland?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/10/31 :  13:52:58  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
I love Hififorum = SaNt!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/10/31 :  23:20:24  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Pröva något nytt som inte många har testat, vettja'!

Såg det här på Hifimagasinet häromveckorna och blev lite nyfiken (men jag är nöjd just nu ), vet inte hur de låter, men om du bor i STHLM kan du ju åka å lyssna ... Det står att det är dipol, antar att det är öppen baffel då ... Speerling DP 3, 104 db:s känslighet ... http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19435

Så här ser de tydligen ut ...

Och om du gillar dem har du mycket större urval av förstärkare ...

PS Om du testar du dem, så säg hur de lät

Johan
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/01 :  11:13:48  Show Profile Send marens a Private Message
Du får bli lite mer seriös och skaffa ett par schyssta högtalare (går att hitta riktigt bra högtalare för <20000) istället så upptäcker du att du inte behöver någon rörförstärkare.

Håller med Ronnie Ericsson om:
quote:
"Jag tänkte skita i allt jag vet om HiFi och slänga lite pengar i sjön för att se om det nappar, eftersom jag har lite tråkigt och gärna vill prata om fisk med någon"
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/11/01 :  12:46:18  Show Profile Send Njord a Private Message
Marens:

Jag brukar läsa dina inlägg med stor behållning. Du har stora kunskaper och står med båda fötterna på jorden.

Det vore intressant om du ville ge några konkreta förslag på schyssta högtalare under 20000.

Eller i alla fall vilka egenskaper man ska leta efter och vilka man ska undvika.

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/11/01 :  13:21:30  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
om man läser första inlägget så står det faktiskt att jag frågar om tips på beganade högtalare för mellan 7 - 10 t sek.

Så just nu är kanske inte 20" högtalare aktuellt tyvärr.

Om man läser inläggen så står det att jag tänkte nedgradera lite.

Jag säljer alltså mina model 1or och subbarna = runt 17" borde det komma in för dessa pinaler av rätt köpare. Sedan nya högtalare för kanske 7"

= Ojdå 10 papp över att köpa julklappar för.

och med tanke på att jag sålde subbarna så är det det en golvhögtalare jag är sugen på.

Och med tanke på att det finns fina lättdrivna högtalre, så kunde jag väl få prova att äga min första rörförstärkare tänkte jag.

Det glöder ju så mysigt i höstmörkret.


Men vi får de.

jag håller er underättade :)







Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/11/01 :  13:31:10  Show Profile Send Njord a Private Message
Förlåt att jag kapade din tråd Ohmboy.

Det är klart att du ska prova rör. Jag är själv nyfiken på det.

Jag tycker bara att det är så intressant att läsa maren kloka inlägg. Alltid lär man sig något. Och 20000 i nypris brukar ju landa runt 7-10 på begagnatmarknaden.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/01 :  13:36:04  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Eller i alla fall vilka egenskaper man ska leta efter och vilka man ska undvika.
Det är lite lättare, även om de egenskaperna ofta inte syns för blotta ögat. Jag gillar högtalare som adresserar vanliga problem med högtalare redan från början, snarare än att traditionellt smälla ihop en snygg låda med ett par populära element som man moddar tills man tycker de låter bra utan någon egentlig tanke/planering bakom konstruktionen.

Jag gillar alltså inte högtalare som typ Wilson Audio watt/puppy som får agera typexempel här. Jag gillar inte hur de har gått tillväga och satt upp målen med projektet. Först en monitor i tidsenlig stympad pyramiddesign och moderiktiga scanspeak/focalelement med för liten basport baktill. Den ser speciell och rätt ut, men vad är poängen? Sedan en basdel till den som är svår att integrera med basreflexhögtalaren och passiva filter och man har inte utnyttjat känsligheten hos mellanregistret pga den låga delningen. Basdelen har dubbla baselement och för lite låda och låter lite speciellt med sitt hårda basljud. Sammantaget en massa arbete, dyra komponenter och efterkonstruktioner som lett fram till en inte så imponerande högtalarkonstruktion.

Jag gillar tex högtalare där man styrt upp spridningen på ett för hörseln bra sätt mha waveguides tex eller andra lösningar. Fyrvägare tex som NHT:s gamla högtalare. Lådor som inte är överdrivet tunga med överdimensionerade lådväggar eller har extremt smala bafflar som omöjliggör en vettig klangbalans. När man har tänkt på enegiresponsen och direktljudet. Jag är även förtjust i metallmembran pga förutsägbarheten i hur konerna beter sig vid starkare nivåer och resonansmässigt.

Helst så konstruerar jag ju mina högtalare själv, men jag gillar högtalarmärken som tex Intelligent Sound, Amphion, INO Audio, Mike Thomas, vissa modeller av B&W tex 700-serien. Jag har inte lyssnat så mycket på nyare högtalare på senaste åren så det finns säkert annat som jag skulle tycka är bra.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/01 :  15:46:15  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Rauna Chaconne IIa. Finns ett par för 9 000 kr på Veteran Hifi i Sthlm. För ca 10 papp skulle jag själv inte tveka en sekund.

/stefan
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000