HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFLS ala golvmodell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tony
Starting Member

6 Posts

Posted - 2007/10/24 :  22:11:09  Show Profile Send Tony a Private Message
Som jag förstått det så finns det inte några HFLS-golvmodell byggda. Tanken är att bygga med "tomlåda" under. Dock så förändras ju frontbaffeln ganska rejält om man bygger den tex. 1 meter hög. Detta bör väl kompenseras på något vis tycker jag. Eller?
Så min fråga är HUR? Säkerligen någon här i krokarna som kan svara på det
Jag är väldigt nollad vad gäller kurvor, mätningar och filterkomponeringar mm, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få
Läste nån tråd om att det fanns ett preliminärversion 2 av filtret, Pär EngelholmAudio som skrev om det, med lite mer "in-your-face" egenskaper. Vore kanske ide att kombinera det filtret med större frontbaffel.
Hoppas att någon kan svara på mina frågor.

Mvh Tony

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/10/25 :  10:36:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Å andra sidan är de väll tänkta att stå på ett stativ, vilket väll också teoretiskt sett påverkar. Kör på original tycker jag.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/10/25 :  10:56:23  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag var också inne på liknande ideer. Klacken på undersidan gör att innervolymen blir något större ca 2 liter. Villket jag varmt kan rekomendera. Jag provade att minska innervolymen med 2 liter en gång och basen blev betydligt tunnare. Så om du bygger golvare kan jag rekommendera lite större innervolym än orginalet. Går ju alltid att fylla i efterhand.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Tony
Starting Member

6 Posts

Posted - 2007/10/25 :  11:49:37  Show Profile Send Tony a Private Message
Hasse: Är det samma låda den övre, "normala" lådan, och den mellersta?? Är det en HFLS-diskant i den mellersta lådan?
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/10/25 :  12:33:01  Show Profile Send Hasse a Private Message
Den översta lådan har exakt samma dimensioner som orginalet. Förutom den lilla utbyggnaden undertill. Det du ser där nere är basreflexporten som sitter på framsidan. Den undre biten är bara ett stativ som är sandfyllt.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/25 :  13:43:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En skillnad som borde bli, när man gör som Hasse, är att du får en lutning på baffeln som inte är medtagen i filterkonstruktionen-

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/25 :  15:04:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kort och gott: Det är ingen HFLS1 längre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/10/25 :  20:10:06  Show Profile Send Hasse a Private Message
quote:
En skillnad som borde bli, när man gör som Hasse, är att du får en lutning på baffeln som inte är medtagen i filterkonstruktionen-

Det stämmer. Och det har jag också tagits hänsyn till. Genom att högtalaren står lägre. Så är baffeln fortfarande vinkelrät mot lyssnaren.

Inte meningen att sno din tråd Tony. Jag tycker att du ska våga exprimentera lite.

Go to Top of Page

Tony
Starting Member

6 Posts

Posted - 2007/10/25 :  21:26:58  Show Profile Send Tony a Private Message
Ja vi får se om det kanske blir till att bygga en modifierad variant av hfls.

Jag är verkligen kär i orginal-versionen i alla fall
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/10/25 :  23:01:32  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Det är väl bara att bygga en provlåda. Utan ytbehandling kostar väl en låda under 150:- i matrial. Alltid lär man sig något.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/10/26 :  15:00:00  Show Profile Send Larsen a Private Message
Mina HFLS-1:or ser inte ut som golvhögtalare, men egentligen är dom det. "Stativet/underlådan" sitter fast med 4 bultar i lådan och en del av dess volym är del av högtalarens volym, dvs det är öppet mellan dom, för att kompensera volymtapp pga avsmalnande form och tjocka lådväggar (varierar mellan 22 och 52mm inkl sand). Baffelns mått, lådans djup och volym (inkl stativ) och avstämning är alla som original. Resten av stativet är sandfyllt. De går enkelt att montera isär och skruva dit en annan bottenplatta än stativet, men det har inte varit aktuellt.
(Då stämmer inte längre portavstämningen när volymen minskar. En möjlighet är då kanske att porten pluggas igen och den körs som sluten till separata baslådor. Har inte testat det utan är väl bara en möjlighet).
Filtret är separat och ansluts till lådan med speakonanslutning (har funderat på att göra den aktivt delad, men det är bara en fundering).
Mitt "stativ/underlåda" påverkar knappast frekvensgången speciellt mycket.
Ynka 30kg/st väger dom

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2007/10/26 15:06:59
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/10/26 :  17:13:59  Show Profile Send Hasse a Private Message
O fy 17 va snygga! Ska vi byta? Du får katten på köpet ;-)

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/10/26 :  18:20:58  Show Profile Send Larsen a Private Message
Hmmm... katten är ju tokfrän
Jag tycker det är kul när det prövas med olika lösningar och design. Lärorikt

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000