HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Gjuta klar plast?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:32:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tänkte gjuta in ett foto med lite text i ett tjockt klart plaststycke att ha som liggande gravsten för kid.
Jag vet bara inte vad det finns för saker att använda samt var man köper dem. Viktigt är att det blir helt klart samt att det är mkt hållbart. Fördel även om man kan gjuta i 2 etapper, framsida, lägga i foto och sen gjuta till önskad tjocklek.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:48:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Långsamhärdande härdplaster borde funka.
Typ epoxy o polyester.
Finns lite olika variant o de kan ge lite olika grader av transparens.
likaså får du kolla att inte plasten missfärgar fotot.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:51:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du laminerar bilden så bör den hålla men du får kanske göra en provgjutning först.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:00:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har också tänkt på att laminera bilden, kan man kanske göra i den lokala fotoaffären eller fotografen?

Sen vill jag naturligtvis att plasten ska vara så klar som möjligt, men tåla väder och vind vääääldigt länge. Kan nån som är lite insatt kanske ge ett konkret exempel på material som borde funka, gärna med länk till webshop.

Mkt tacksam för all hjälp, detta är mkt viktigt för mig.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:06:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
Problemet är nog mest solljuset som kommer bleka fotot. Vet inte hur pass bra dessa nya foton är som lovar lång hållbarhet. Jag skulle nog funderat på att ha glas på framsidan för att skydda mot UV-strålning.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:12:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
gjuta in både glas o foto i plast?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:15:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Laminerat o ett tjockare lager plexi kommer att skydda ganska bra mot UV.

Kan du inte limma ihop 2 tjockare plexiblock ?
Eller det kanske inte håller tätt i längden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:20:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vet inte, vi snackar ju att jag vill att den färdiga produkten ska överleva mig iaf.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:25:01  Show Profile Send Lovan a Private Message
Fråga på fotosidan.se. Dom har nog rätt bra koll sen kan du även fråga på olika fotofirmor vad dom tror.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:33:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då måste det gjutas o du kommer att få problem med färgerna i bilden, tyvärr

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:38:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Då måste det gjutas o du kommer att få problem med färgerna i bilden, tyvärr


Även om man laminerar korten o gjuter en glasskiva framför?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:52:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om bilden inte utsätts för direkt solljus så lär det hålla i 15 år kanske (vild chansning) Skulle du kunna fixa ett sätt att bryta ljuset så hade det hjälpt till.

Har du ett tjockare stycke plexi, runt 3-5 cm ner till bilden så gör en glasskiva ingen skillnad. Men väljer du en svart/vit bild då blir det mycket lättare. Då behöver det inte ens vara en bild utan det kan vara något ritat.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:59:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kan köra det svartvitt, och sen gjuta det i 8-10cm plast? Dvs kanske 6-7cm plast framför bilden. Sen tänkte jag gräva ned den till markhöjd på blocket.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:03:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det finns absolut inget pappersmaterial/tryckteknik som håller i direkt sol-ljus under lång tid. De bästa idag är mycket bra, men när man pratar 100år hållbarhet så är det under gynnsamma förhållanden med rätt luftfuktighet och inte ofta att solens strålar når dit.

En gissning är att pigmenterat bläck, eller lambda laser på kvalitetspapper som placeras ute i söderläge håller 2 somrar, sen är det slut.

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:13:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du kan tex emaljera en rad olika matrial som man sen fäller in i stycket. Det kommer att hålla riktigt länge.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:21:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
emaljera? Ursäkta dum fråga.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:24:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Badkar är tex emaljerade, gamla metalskyltar likaså
Om jag minns rätt så är det i grund o botten smält glasmassa som är färgad

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:31:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vad skulle man kunna emaljera för ngt lämpligt tro?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:35:26  Show Profile Send Digger a Private Message
För många år sedan var farsan sportdykare, och ibland så vet jag att dom gjöt in en del av fynden i plast(typ sjöstjärnor ). Tjockt gods och helt transparent.
Skicka ett PM om du vill ha nummeret till dykfirman, kostar ju inget att fråga.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:36:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Vad skulle man kunna emaljera för ngt lämpligt tro?


Allt som tål +700 grader, det mesta för i tiden var gjutjärn

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:58:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Undrar om det finns nån firma som kan emaljera motiv åt en?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/22 :  20:05:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sök på Google o kolla
Det borde finnas en massa mindre företag som gör det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/22 :  20:53:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ska kika på detta i morgon, och en del andra idéer jag fått. Tack alla!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/22 :  21:40:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ska du använda plast eller epoxy, då MÅSTE du ha en långsamt härdande variant som du dessutom härdar i ugn, annars får du luftbubblor som inte går ur materialet. Det blir MAO inte särskilt vackert. Jag gjöt en massa epoxy, för att slipa ner förr i tiden, och det var ledorden då.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/10/22 :  22:03:15  Show Profile Send Material a Private Message
Har man möjlighet att pumpa vakuum så blir man utan bubblor. Det räcker med ganska litet undertryck för att det skall räcka.

Glas framför plasten tar bort det värsta av UV-strålningen, gärna tjockt glas. En någorlunda användbar process vore ett så högkvalitet och UV-tåligt fotopapper som möjligt, laminera (för att tåla epoxin) Epoxi, genomskinligt, helst tvåkomponent, tjockt (2 cm eller så) långsamt härdande, stelnande i vakuumugn (jag har på jobbet, finns i Jönköping, hör av dig om du behöver hjälp) Gjuts direkt på en glasskiva (som bör vara tjock även den) helst blyglas. Tätas ordentligt runt om. Fundera på ett lock över bilden.

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/23 :  00:26:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Något säger mig att fler har en ugn än har tillgång till vakum om inte dammsugaren ska stå på ett dygn?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000