Author |
Topic |
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 09:50:01
|
Hej, eftersom jag vill skona mina grannar och vår lägenhetsdörr hade jag tänkt att ljudisolera denna. Utseendemässigt måste dörren vara "standard", alltså ingen gammal ditlimmad madrass....
Min plan är att göra en sandwich kostruktion genom sätta 3-5mm lister på sidorna och sedan en tunn platta över (som sedan målas i orginalkulören vit). På så sätt erhålls ett mellanrum mellan plattan och dörren på 3-5mm.
Frågan är vad som är bäst att fylla mellanrummet med för bästa ljuddämpning. Skumgummi? Filt? Bitumen? Annat?
Tacksam för förslag (mina grannar blir nog tacksamma också)?
|
/filip
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 12:27:41
|
Finns dampmatta pa biltema som at avsatt for bildorrar. DEt borde gora susen. De ar en sandwichkonstruktion av skumgummi och nagot gummi med hog densitet |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 12:44:32
|
DG-U6 från Swedac Acoustics. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
claeslund
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 15:48:16
|
Tänk på att du måste få helt tätt och att ofta så är det just gummilisten runt dörren som skapar problem. Ska du sätta på ett extra lager för stomljudsdämpning måste du få det helt tätt. Jag skulle rekommender bitumen. Finns många som säljer den och den är billig. Vi tar 120 kr kvadraten för ark som är 200x250x1,5 mm, 500x400x1,5 mm eller 1000x1200x1,5 mm samt väger 3 kg/kvadratmeter. Vi har sådana som väger 8 kg också.
Men testa först med gummilisten om du inte är säker på att det är dörrens fel.
/Claes |
Jobbar på företaget Absoflex som sysslar med akustikreglering. Absorbenter & Undertak. |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 18:37:30
|
Tack för tipsen.
Jag ska börja med att täta igen springan som är 8mm mellan dörren och golvet. Finns ingen list där.
Finns ingen gummilist alls mellan karm och dörr (runt om). Det är för tätt für att sätta dit en list. Har testat med den tunnaste listen som finns, med följd att man inte kan stänga dörren.
Har även funderat över ett tjockt draperi, men kruxet är att dörren öppnas inåt :-(, så man är då tvungen att fixa en anordning som gör att draperiet följer med dörren.
Det är konstigt här i tyskland....
Det där med dörrarna irriterar mig i allmänhet, alla lägenhetsdörrar i tyskland går inåt i rummen. Jag fattar inte varför. Det tar ju upp en jvla massa plats i rummen. I sverige går de ofta ut i hallen (som iallafall är tom). Ibland kan man tro att man hamnat i ett U-land.
Nu ska jag iväg till Baumarkt och fixa lite MDF till nya högtalarna (som vanlig kommer man att få fråga typ 10 försäljare innan man hittar just den som är ansvarig för träavdelningen)
|
/filip
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 19:20:00
|
När det brinner och man måste evakuera är det inte bra med en dörr som går inåt. Av samma anledning tänker andra länder tvärt om! Om det brinner måste brandmännen kunna sparka in dörren för att rädda dem som räddas skall.
Finns olika aspekter men jag vet att man ofta pratar om brand i sammanhang där man skall bestämma hur dörren skall gå. Varför inte svängdörrar??????
De är ju mer musikaliska! Mer sväng lixom, mer Linn...
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 15:02:32
|
Det bästa för ljudisolering är dubbla väggar som inte har kontakt med varandra.Så jag skulle "tjocka på " plattan. Mellan dessa fria plattor kan man sedan ha lite dämpmaterial som pricken över i.
Angående att gummilister inte rymms. Har du provat dammtätninglister. Det finns två varianter på marknaden en vit och tät en gulare och mer porös. Den senare kan komprimeras en hel del (mycket mer än vad gummilister kan). Annars har HiFiKit i Stockholm en tunn list avsedd för högtalarlement. den kan plattas ihop till " ett frimärke" |
|
|
|
Topic |
|