HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostex FE167E, FE206E ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/21 :  11:47:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad tycker ni om dessa?
Håller på och funderar åt en kompis och vill gärna ha lite info.
Har inte hört dem själv i nån utsträckning så vill gärna ha era åsikter.
De skall troligtvis sitta i nån BIB-liknande låda.
http://www.zillaspeak.com/bib.asp

Johannes.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7896 Posts

Posted - 2007/10/21 :  12:34:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
FE167E har jag spelat på i ett antal olika lådkonstruktioner och jag tycker de gör bra i från sig, i synnerhet om man befriar dem från låga frekvenser. Låter man dem slippa de stora konrörelserna vid låga frekvenser så vinner man mycket i välljud uppåt i frekvens.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/21 :  18:12:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Å de låter hur? Hur är karaktären? Bra diskant? peakiga? Beaming? Lite mer detaljer vore inte fel.

Mvh Johannes?
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2007/10/21 :  18:46:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Snyggt mellanregister, diskanten kunde nog varit "ett strå vassare", vissa kompletterar med supertweeters. Några störande peakar har jag inte märkt av och spridningen tycker jag är ok.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/21 :  19:43:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack Fuling! Det verkar vara en bra driver på många sätt. Får fundera vidare å prata med offret ifråga som vill ha lådorna.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/10/21 :  20:10:17  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag har trixat å donat med FE167E....fast mina erfarenheter begrensar sig till "en å samma låda"...enligt nedanstående länk

http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/FT-1600_MkII/Main.html

Jag har donat med BSC-kretsen samt lite annat inkopplat kring elementet för att korrigera frekvensgången. Jag har drivit högtalarna med transistorsteg (med relativt låg utgångsimpedans..typ 0,3 ohm)

Jag tycker att problemet mest varit uppenbara kring 150-300Hz..ellementet får vid detta frekvensoråde inte någon nämnvärd hjälp av lådan...

Jag har nu riktat mina blickar emot en annan lösning....En PA-bas som spelar upp till 320-400Hz...å sen låta FE167E ta över uppåt. Fast en celestion TF0510 kanske inte skulle var fel i mellanregistrett heller...http://professional.celestion.com/pro/products/pdf/TF0510.pdf

Diskant har jag använt hela tiden...men jag är ine riktigt nöjd med diskanten (också från fostex) FT17H http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/ft17h.pdf

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2007/10/21 :  20:50:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Glömde nämna att FE167E visar sina bästa sidor när de drivs av förstärkare med (relativt) hög utimpedans. Mer topp och fylligare bas.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/21 :  21:22:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Fuling med fler kunniga HF-Forumister, skulle det passa med en 220 Hz aktiv delning till ett par Beyma 12LX60??? (Fostex FE167)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/10/21 :  21:39:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
Med tanke på att en FE166E går att dela vid 125Hz så...

http://www.bottlehead.com/loosep/S.E.Xy%20speakers.html

Det är nog inte otänkbart...med hög kopplingsfaktor* håller sig bredandaren lite lugnare i de nedre frekvensregistret...

Edit:
*= i jämförelse med passiv delning av 1:a ordningen

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/10/21 22:07:01
Go to Top of Page

Fuling

7896 Posts

Posted - 2007/10/21 :  22:23:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har för mig att jag delade neråt 100Hz (aktivt, andra ordningen) och redan det gav påtagliga förbättringar i de högre registren.
Höjning av delningsfrekvensen borde rimligtvis ge ytterligare förbättringar upp till en viss gräns, personligen skulle jag kunna tänka mig att dela vid 220Hz men inte högre. Mellanregistret är bredbandarnas styrka.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000